hvad gør vi? (problemer i DP)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. marts 2012

Nattøs

MAJ*MOR skriver:

hun er 39, har selv tre børn og fire i dagplejen to af hver. 
Ja det er også det jeg tænker. Men eftersom det er startet længe INDEN hun blev storeøster, så tror jeg måske der lægger noget andet til grund? 

selvom det selvfølgelig også er en kæmpe omvæltning at blive storesøster.

Min kæreste søn ergere allerede nu på at han skal være storebror, han søger sin far SINDSYG meget, når han er på samvær. han kan også være sindsyg sur osv, lige ind til at der bliver snakket om lille søster og får forklaret en masse ting. Så falder han til ro og jeg er kun 24+0. 

Jeg synes i skal tage en god lang snak med dagplejeren og kunne jo være, at hun simpelthen ikke har overskud til at putte mere om din datter. Hvilket jeg måske vil mene, er forkert. Måske overveje en dagplejeskift. med en der har mindre antal børn?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. marts 2012

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt

Min søn gjorde det samme, bortset fra det var ligemeget om det var 5 minutter, eller det var 6 timer siden han havde leget med det.

Vores dagpleje, lærte ham at hvis han nu tog et andet stykke legetøj, kunne han jo "spørge" om de skulle bytte. (Han kunne ikke snakke, på det tidspunkt)

Anmeld

29. marts 2012

Mumto3

Det er godt nok en svær situation at stå i, men Ih hvor jeg synes du lyder til at være EN FANTASTISK MOR!!! Jeg blev helt glad og varm om hjertet da jeg læste dit indlæg og hvordan I er som forældre! -men hvor er det ærgeligt at DP ikke kan se kvaliteterne i jeres måde at gøre det på. Der er jo meget DP kunne lære af jer!

Anmeld

30. marts 2012

Tona

MAJ*MOR skriver:

Hej Piger.

Så søger jeg jeres råd endnu engang...

Det forholder sig således: Vores datter på knap to (25. maj), trives ikke i sin dagpleje. 
Det startede for godt 1 1/2 - to måneder siden, og har været sådan i hvert fald 3 ud af ugens 5 dage ovre i dagplejen.
Som dagplejemoderen beskriver det er det som om der bare INGENTING skal til for at hyle hende ud af den. Et ex. Hun har leget med en skovt i sandkassen udenfor, en halv time senere hvor hun ikke har leget med den i den halve time, er der et andet barn der tager skovlen og så begynder Alberte at græde virkelig hjerteskærende, hvor vores dagpleje udtrykker overfor mig at hun tænker "jamen det er jo bare en skovl". Og jeg kan på sin vis godt følge hendes tankegang, men herhjemme plejer vi jo så bare at give en krammer og sige, at det er selvfølgelig træls at skovlen er i brug, men der er nok noget andet at lege med. Altså vi rummer hendes følelser og prøver derefter at hjælpe hende videre, ud af det som er træls. 
Igår Skrev DP så at nu synes hun snart det var for groft at hun sådan skulle tage på vej, og hun måtte snart tage andre midler i brug evt. være mere hård mod Alberte? Men jeg er bare SLET ikke enig i den holdning. Alberte blev storesøster for 14  dage siden, hvilket jo heller ikke har hjulpet på det hele, og så tænker jeg at hun bare skal rummes på godt og "ondt"?

Samtidig har jeg så en mor som er familievejleder, og det har jeg så benyttet mig lidt af, ved at spørge hende til råds efter om der er noget vi evt. kunne gøre for at gøre livet lettere for Alberte. og det fik vi en rigtig god snak om plus vi har gjort en god indsats for at ændre på nogle trælse mønstre i hverdagen. Det har hjulpet meget på hende herhjemme. Hun er ikke så forvirret som hun har været (hun fik f.eks for mange valgmuligheder førend vi snakkede med min mor). Altså har vi gjort hvad vi kunne, synes jeg, for at støtte hende i at være blevet storesøster. Hun giver ikke udtryk for jalousi og er glad for sin lillebror, samt jeg synes ikke hun opfører sig, som DP giver udtryk for, herhjemme. Hun er selvfølgelig i en alder hvor der skal findes grænser hos sine forældre og "kan selv, vil selv".

Men altså det jeg vil med den smøre her er: Har I nogen ideer til hvordan vi kan gøre hendes dage i dagplejen gode/sjove igen? Har I oplevet noget lignende og hvad skyldes det? 

Vi har snakket om kortere dage, men jeg skal starte i skole efter påsken, sammen med lillebror, i fem uger op til eksamen så der bliver det ikke muligt mere end en dag, at aflevere senere end kl. kvart i otte og efter kl. 13 hvor jeg har fri, sover hun jo middagslur så jeg kan ikke hente tidligere heller.

nå, men kom med jeres guldkorn eller smid et kram til den bekymrede mor

Jeg føler virkelig med dig for det er godt nok ikke sjovt 

Det er altid svært når man har en dp som har en anden pædagogisk indgangsvinkel end man selv har. Din datter lyder til at være et følsomt barn ligesom min datter, og det er bare enormt hårdt når så andre stiller op med den der forældede "pædagogik" med at man skal bare sætte hårdt mod hårdt og så skal de nok "lære det". For det virker jo ikke. Det der virker er, som du skriver, at rumme barnets følelser og så hjælpe det videre. Problemet er lidt at hvis din dp har den holdning, så vil hun nok ikke ændre den igen. Det er hendes indgangsvinkel og for mig at se er det så noget du må gøre op med dig selv om du kan leve med  

Anmeld

30. marts 2012

Lone Jakobsen

uh hvor er jeg ked af at høre at det går skidt i dp. jeg synes netop at det i gør hjemme, er den rette måde at gøre det på.

dp. burde netop fortælle hende at "ja du vil gerne have den skovl, men lige nu leger **** med den, så i stedet ku du måske tage scooteren" for børn i den alder er det aldrig "bare en skovl" det er jo lige præcis den skovl som de gerne ville lege med bagefter

det er lidt svært, men jeg ville prøve at snakke med dp. fortælle hende at i ikke oplever den slags konflikter hjemme, og hvordan i reagere når hun bliver ked af det eller vred.

hvis dp. ikke har lyst til at ændre sin indstilling, så ville jeg kontakte kommunen for at høre hvad de mener.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.