Indbetaling til pension?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. marts 2012

AnnaK89

Ariel skriver:

Tjatjo helt væk er nu ikke....

Men jeg har bla. en kapital pension via banken, hvor jeg betaler X-antal kr pr. mdr. banken invistere så mine penge i aktier,

Samtidig har jeg en pension via mit job, hvor jeg indbetaler x-antal kr pr. mdr og det samme gør min arbejdsgiver.

Ja det er sådan en kapitalpension

Min mand har både en kapital - og en ratepension og så selvfølgelig ATP. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. marts 2012

AnnaK89

katrineoerum skriver:

Jeg har en som bliver betalt igennem min bruttoløn. Min arbejdsgiver betaler 12% og jeg betaler 4 %. Det er en god pensions ordning og det er ofte noget skal man normalt får i en større privat viksomhed. Ofte er det obligatorisk. Senere hen er det en god ide at starte en kapital pension op. Det er en man kan oprette selv som også betales over bruttolønnen men her giver arbejdsskiveren ikke tilskud.

Det er rigtig godt at starte med at lave en pension så tidligt i dit liv som muligt da det ikke mængden du indbetaler der har den største betydning men de går pengene har stået og trukket renter.

Når du så for oprettet en pension vil din pensions mægler aftale med dig hvordan dine penge skal investeres. Ofte kan man vælge enten at have en fast rente eller at penge bliver investeret i aktier og obligationer. Dem kan du så enten selv forvalte eller din pensionsmægler kan forvalte dem. 

Min pension er med fast rente da jeg er en person som går med livrem og seler. Det er ikke nødvendigvi der man får det største afkast og det kan faktisk være en gode ide at invester i aktier til at starte med da du ikke har så meget at tabe men tilgengæld kan få et pænt afkast. Men det kommmer jo an på hvilken person man er.

Er det så sådan en kapitalpension jeg skal oprette eller? 

Anmeld

20. marts 2012

AnnaK89

Mussen2 skriver:

Så hurtig som muligt, gerne i starten af 20'erne. 

Arbejdsmarkedsbidrag er ikke en pension og Og atp er blot folkepension, hvilket ikke er ret meget. Så spar selv op. 

Jeg mener man siger min 10 % af din løn skal spares op.

Ja mente også ATP Ikke arbejdsmarkedesbidrag

Jeg er nemlig 22 år nu og har gået og tænkt over det et stykke tid nu Men er på SU - er det stadig muligt af sætte lidt til side der? 

Anmeld

20. marts 2012

Mussen2

AnnaKJ skriver:

Ja mente også ATP Ikke arbejdsmarkedesbidrag

Jeg er nemlig 22 år nu og har gået og tænkt over det et stykke tid nu Men er på SU - er det stadig muligt af sætte lidt til side der? 

Ok jeg tror det er de færreste der ønsker alene at leve på en folkepension. Det er noget nær hvad man får på kontanthjælp, tror jeg. Derfor sparer man selv op.

Når du er på SU vil jeg ikke spare op men vente til jeg får et job. Den dag du får et job, er edt værd at tage med i overvejelserne om arbejdsgiver betaler til din pension. Dt gør in ex. Ikke, da han ikke er med i en overeenskomst. Nogen steder får medarbejderen op mod 10% af ders løn i pension.

Anmeld

20. marts 2012

AnnaK89

Mussen2 skriver:

Ok jeg tror det er de færreste der ønsker alene at leve på en folkepension. Det er noget nær hvad man får på kontanthjælp, tror jeg. Derfor sparer man selv op.

Når du er på SU vil jeg ikke spare op men vente til jeg får et job. Den dag du får et job, er edt værd at tage med i overvejelserne om arbejdsgiver betaler til din pension. Dt gør in ex. Ikke, da han ikke er med i en overeenskomst. Nogen steder får medarbejderen op mod 10% af ders løn i pension.

Okay, men der går stadig ca. 5 år før jeg er færdig, så vil jo efterhånden være sidst i 20'erne til den tid, tror du det gør noget?

Anmeld

20. marts 2012

Polarpigen

Uha, det er jo et "bredt" emne, og det er individuelt hvad der passer bedst til den enkelte. 

Men for at ridse det hurtigt op så ;

1) Der findes tre forskellige slags pensioner
  - Kapital pension
-  Rate pension
-  Livrente 

Hvad man vælger afhænger helt af hvad der passer bedst til din situation. Forskellen ligger i store træk i skatte procenten ved udbetaling, hvordan du får din pension udbetalt og max. indbetaling pr. år. 

2) Du kan indbetale til pension via. din arbejdsgiver og oprette en privat tegnet pension. Hvor meget du indbetaler via. dit arbejde er noget man kan(burde) forhandle sig frem til! 

Hmmh .. tror ikke lige jeg kan komme på mere. Men ellers kan du se en masse om pension på bankernes hjemmesider eller div. pensions selskaber så som PFA pension. 

Anmeld

20. marts 2012

Polarpigen

Forresten det du betaler ind til ATP pension er et ganske lille beløb, og ikke noget du kan leve af i sidste ende. 

Anmeld

20. marts 2012

Klumpe-dumpe

AnnaKJ skriver:

Ja det er sådan en kapitalpension

Min mand har både en kapital - og en ratepension og så selvfølgelig ATP. 

Kan lige læse du er på SU, så ville jeg (og gjorde jeg) oprette en kapital pension via banken. Det kan du selv bestemme hvor mange penge der skal sættes derpå.

Nu hvor du er på SU, kan du nøjes med fx- 100-150 kr pr. mdr. Samtidig kan du overvejer, om du vil de skal sætte dem i aktier. (igen gjorde jeg det) da jeg var lige så ung og sprød som dig fik de ok til at sætte dem i højrisiko aktier, der er større risiko for at midste, men du mindster iKKE dine penge, da der også gives højre afkast.

Nu hvor jeg er knap så ung og sprød er mine akier almindelige middel-risiko aktier, de giver knap så meget i afkast men jeg taber heller ikke så meget på dem i sidste ende.

om nogen år, bliver de til lavrisiko aktier, så når engang om 1000 år jeg skal ha dem udbetalt, så har jeg kun vundet på mine aktier.

Anmeld

20. marts 2012

AnnaK89

Ariel skriver:

Kan lige læse du er på SU, så ville jeg (og gjorde jeg) oprette en kapital pension via banken. Det kan du selv bestemme hvor mange penge der skal sættes derpå.

Nu hvor du er på SU, kan du nøjes med fx- 100-150 kr pr. mdr. Samtidig kan du overvejer, om du vil de skal sætte dem i aktier. (igen gjorde jeg det) da jeg var lige så ung og sprød som dig fik de ok til at sætte dem i højrisiko aktier, der er større risiko for at midste, men du mindster iKKE dine penge, da der også gives højre afkast.

Nu hvor jeg er knap så ung og sprød er mine akier almindelige middel-risiko aktier, de giver knap så meget i afkast men jeg taber heller ikke så meget på dem i sidste ende.

om nogen år, bliver de til lavrisiko aktier, så når engang om 1000 år jeg skal ha dem udbetalt, så har jeg kun vundet på mine aktier.

Jeg synes det lyder som en rigtig god ide

Det kan jo være jeg er super heldig i sidste ende

Hvor meget kan man ende med at have, hvis jeg må spørge?

Anmeld

20. marts 2012

AnnaK89

Polarpigen skriver:

Forresten det du betaler ind til ATP pension er et ganske lille beløb, og ikke noget du kan leve af i sidste ende. 

Nej det var mig der havde husket forkert

Vidste godt at det var ATP

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.