AnnaKJ skriver:
Ja det kunne være dejligt 
Min mand har f.eks. 2 forskellige - men ved ikke meget om det?
Jeg har en som bliver betalt igennem min bruttoløn. Min arbejdsgiver betaler 12% og jeg betaler 4 %. Det er en god pensions ordning og det er ofte noget skal man normalt får i en større privat viksomhed. Ofte er det obligatorisk. Senere hen er det en god ide at starte en kapital pension op. Det er en man kan oprette selv som også betales over bruttolønnen men her giver arbejdsskiveren ikke tilskud.
Det er rigtig godt at starte med at lave en pension så tidligt i dit liv som muligt da det ikke mængden du indbetaler der har den største betydning men de går pengene har stået og trukket renter.
Når du så for oprettet en pension vil din pensions mægler aftale med dig hvordan dine penge skal investeres. Ofte kan man vælge enten at have en fast rente eller at penge bliver investeret i aktier og obligationer. Dem kan du så enten selv forvalte eller din pensionsmægler kan forvalte dem.
Min pension er med fast rente da jeg er en person som går med livrem og seler. Det er ikke nødvendigvi der man får det største afkast og det kan faktisk være en gode ide at invester i aktier til at starte med da du ikke har så meget at tabe men tilgengæld kan få et pænt afkast. Men det kommmer jo an på hvilken person man er.
Anmeld