Førstegangs købere - hus

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. marts 2012

Anonym trådstarter

VIPpigen skriver:

Vi har lige købt hus i efteråret, og flyttede ind i december. Vi har sat 4 værelser i stand, hvoraf der i 2 af dem er væltede vægge. Vores er mærket E i energi, og vil stige til enten D eller C når vi skifter vinduer, og får hulmursisoleret. Vi har valgt lige nu at prioritere værelser, køkken og stue. Så hulmur og nye vinduer venter lige et år eller to.

Men vi havde en tømrer med ude, og så er det vigtigt at få kigget godt på tilstandsrapporten...
Samtidig skal i presse sælger ned i pris. Det er købers marked. Og så kan du hvis du gerne vil bygge om, og renovere optage lån igennem realkreditinstituttet, køber du et hus til 1 mio, og realkreditinstituttet vurdere at de forbedringer i vil lave vil få værdien på huset til at stige med 150.000 så kan du låne 80% af de penge ved realkredittet, og sidste 20% ved banken... Så finder i drømmehuset, men det mangler nye vinduer som vil få husets værdi til at stige, så er det med at snakke med banken og realkredit om at få det beløb lagt ind med det samme i køber huset.

Det lød vidst meget forvirrende. Men håber du forstår...

På fra telefonen, derfor uden smiley, og med stavefejl ...

Ja det forstod jeg godt, men vidste det ikke - så tak, det er da noget at tænke over 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2012

Anonym trådstarter

JJH skriver:

Vi kigger selv hus og har gjort os mange overvejelser. en af dem er at vi har fagfolk med ud og tjekke el installationer, vvs'er med til afløb osv. en murer og en tømrer. de kan forudse de værste ting der kan komme, og det er en super hjælp.Der ud over har vi kigget meget på offentlige transportmidler til børnene når de engang skal afsted selv, og hvor langt der er til fritidsinteresser og videregående uddannelser. og selvfølgelig alle de andre ting i har overvejet. vi har også hvis der har været nogle ting i husene vi ville lave om regnet ud hvordan dette kan laves og om det rent økonomisk kan svare sig i forhold til husets pris.Men ja det er en kæmpe beslutning, og rart at komme hele vejen omkring inden man køber. Med hensyn til de ekstra udgifter, så tager banken rimelig godt højde for det nu, man får ikke lov til at låne over evne som for 3-5 år siden. og når man køber investerer man jo, hvor lejemål er en udgift for tag over hovedet.

Ja vores bankdame lød da meget inde over priserne, hun ville jo regne et budget ud for os 

Min mor har et par onkler der var med hende ud og kigge hus, de har meget forstand på det, så tror jeg spørger om de ikke også vil hjælpe os  Men ja, havde selv sådan at jeg skulle have en tilstandsrapport osv ellers ville det blive et nej ..

Altså vi giver jo 5000 i husleje nu, syntes da det er mange penge der bare ryger ud af vinduet, så vil jeg da hellere give det i boliglån  

Anmeld

18. marts 2012

VIPpigen

Anonym skriver:

Ja det forstod jeg godt, men vidste det ikke - så tak, det er da noget at tænke over 

Bestemt. Eneste betingelse de har er at forbedringerne skal være udført inden for 2 år, og så betaler du ca 500 kr hver 3 måned som en garanti for at du bruger pengene til det du har sagt...

Et godt rådighedsbeløb sagde vores bankrådgiver var 11.000 for 2 voksne og så mener jeg den skulle stige 1500 - 2000 for hvert barn... Husker ikke helt. Men vi har lidt over 12.000 til 2 voksne og et barn, og vi har masser af frihed... Altså økonomisk, som husejere og i gang med istandsættelse har vi sq ingen frihed :-P

Anmeld

18. marts 2012

Anonym trådstarter

VIPpigen skriver:

Bestemt. Eneste betingelse de har er at forbedringerne skal være udført inden for 2 år, og så betaler du ca 500 kr hver 3 måned som en garanti for at du bruger pengene til det du har sagt...

Et godt rådighedsbeløb sagde vores bankrådgiver var 11.000 for 2 voksne og så mener jeg den skulle stige 1500 - 2000 for hvert barn... Husker ikke helt. Men vi har lidt over 12.000 til 2 voksne og et barn, og vi har masser af frihed... Altså økonomisk, som husejere og i gang med istandsættelse har vi sq ingen frihed :-P

Altså til at starte med er det manden herhjemme der køber huset, bare for en sikkerhed. Vores bankdame sagde at han skulle have 5000 kr til sig selv, og når jeg så kom ind med min SU så var der ingen problemer der 

Haha nej, kunne godt forestille mig at der er nok at se til med et hus 

Anmeld

21. marts 2012

viff

helt andre overvejelser er hvordan ser institutionerne/skoler ud i området , er de i nærheden så børnene kan gå i skole, hvad med indkøbs muligheder og hvordan ser det ud med bus forbindelser. 

Anmeld

21. marts 2012

Anonym trådstarter

viff skriver:

helt andre overvejelser er hvordan ser institutionerne/skoler ud i området , er de i nærheden så børnene kan gå i skole, hvad med indkøbs muligheder og hvordan ser det ud med bus forbindelser. 

Ja nem transport er også et krav for mig, jeg skal bruge offentligt transport og så hjælper det ikke at der går en bus hver 2. time  Og så gælder det jo også indkøb, der skal være til at få handlet ind.

Anmeld

21. marts 2012

TeamRocket

Holbæktrunten skriver:

Undskyld jeg lige blander mig, men det mener jeg bestemt ikke det er... Det er MEGET relevante ting man BØR have med i sine overvejelser, og TRO mig:

DET BLIVER ALTID DYRERE END FORVENTET!

Jeg er SÅ ked af at jeg gik med til at købe hus. Selvom jeg synes at jeg havde sat mig godt ind i sagerne, er alting bare blevet dyrere end forventet. Og her taler jeg ikke istandsættelse, for vi købte min far´s hus som var tip-top i stand, så vi har bare malet... Vi kender også masser af folk der har givet en hånd med med dette, og at blænde en dør osv. 

MEN så gik fryseren i udu... og ovnen... Nu truer tørretumbleren med at stå af (og fuck det,  den kan jeg sagtens leve uden, og det bliver eg også nød til). Så kom elregningen - der var det dobbelte af hvad der var sat af i vores buget (hvor jeg allerede har sat overpriser på alt). Vandregningen er også dyrere. Generelt er faste udgifter bare dyrere end forventet... 

Så måtte bilen skrottes - og i vores buget er der pt ingen opsparingsmulighed. Gudskelov kunne vi låne penge til en ny bil privat, men det betyder at vi ikke har mulighed for fx at få en bebs mere før om 5 år... Det er fandeme LANG tid - og i den periode har vi ikke råd til noget sjov...

Så kunne nogen jo tænke at vi ikke havde lavet et ordentligt buget - øh JO det havde vi, og det blev godkendt af både bank og kreditforening og de mente at vi ville have MASSER af penge...

Når både manden og jeg får fuld løn har vi så ca 5500-6000 at leve for om mdr. til tandlæge, gaver, mad, husholdning, bleer, tøj osv... Og aner helt ærligt ikke hvordan det skal komme til at gå når jeg fra næste mdr kommer på barselsdagpenge.

Havde jeg vidst alt dette her inden, havde jeg ALDRIG købt hus - når nu vi sad fint i min lille lejlighed og kunne lægge 10.000 til side hver mdr. 

Samme her. Alt er meget dyre nu vi bor i hus. Synes vi betaler en fucking formue til el, vand og varme - og hegnet i haven er væltet, det koster jo også at få nyt. Jeg synes hele tiden der er ting som jeg ellers havde sat mig ind i, der bare ikke stemmer alligevel.

Og så en bi note til det med det er skønt at have have, haver er fyldt med klamme dyr om sommeren, føj. Aldrig har jeg mødt så mange klamme edderkopper eller haft omgang med regnorme på størrelse med cykelslanger, samt myggestik ad libitum.  Vil dog ikke bytte mit hus, for det er nu skønt at ha sit eget.. (omend vi så ikke har råd før om to hundrede år til at sætte vores personlige præg på det )

Anmeld

21. marts 2012

Anonym trådstarter

TeamRocket skriver:

Samme her. Alt er meget dyre nu vi bor i hus. Synes vi betaler en fucking formue til el, vand og varme - og hegnet i haven er væltet, det koster jo også at få nyt. Jeg synes hele tiden der er ting som jeg ellers havde sat mig ind i, der bare ikke stemmer alligevel.

Og så en bi note til det med det er skønt at have have, haver er fyldt med klamme dyr om sommeren, føj. Aldrig har jeg mødt så mange klamme edderkopper eller haft omgang med regnorme på størrelse med cykelslanger, samt myggestik ad libitum.  Vil dog ikke bytte mit hus, for det er nu skønt at ha sit eget.. (omend vi så ikke har råd før om to hundrede år til at sætte vores personlige præg på det )

Nu har jeg selv boet på landet hele mit liv, så de små dyr må skam gerne være der - jeg er vant til dem 

Og selvfølgelig bliver alting dyrere, det ved vi jo godt  det er dyrere med hus og sådan er det.

Jeg ville nu bare gerne hører hvad der måske var godt at gå efter på SELVE huset så vi ikke står og tænker. F*** og -ja det skulle vi nok have tænkt over og skal nu ligger 100.000 ud til nyt tag f.eks. 

Anmeld

21. marts 2012

Nemesis

Der er stor forskel på at leje og eje.

Mange steder er endten vand, tv eller begge dele med i din husleje..det er det ikke i ejerbolig!

I skal virkelig tænke over det, for rentefradraget falder, så det i kan trække fra i renteudgifter falder år for år, samtidig med at grundskylden vil stige de næste mange år.

Hvad der så vil ske med ejendomsskatterne ved man ikke...men regn med de stiger.

Så koster vand og varme virkelig mange penge. Man skal sørge for at ens hus udnytter varmen optimalt ellers bliver man økonomisk straffet hvis du udleder for varmt vand igen(varme)

Så betaler du vand..men især vandafledningsafgiften er dyr. Renovation koster.

Dernæst har du alm. irriterende ting, såsom vandhanen der går i stykker, blandingsbatteriet på badeværelset der kalker til..altså der er mange ting man ikke har tænkt over koster penge.

Vi købte i sin tid hus KUN på min mands indtægt, i dag betaler jeg 5000 ind også..og han er ellers steget rigtig pænt i løn.

Vi kiggede i sin tid på brutto pr. måned i salgsopstillingen..men er kun vejledende og vil sige at i skal tage 1½ x brutto så i er sikre på i har nok til huset inden i lægger resten af jeres budget til.

:-) Sisse

Anmeld

21. marts 2012

Anonym trådstarter

Nemesis skriver:

Der er stor forskel på at leje og eje.

Mange steder er endten vand, tv eller begge dele med i din husleje..det er det ikke i ejerbolig!

I skal virkelig tænke over det, for rentefradraget falder, så det i kan trække fra i renteudgifter falder år for år, samtidig med at grundskylden vil stige de næste mange år.

Hvad der så vil ske med ejendomsskatterne ved man ikke...men regn med de stiger.

Så koster vand og varme virkelig mange penge. Man skal sørge for at ens hus udnytter varmen optimalt ellers bliver man økonomisk straffet hvis du udleder for varmt vand igen(varme)

Så betaler du vand..men især vandafledningsafgiften er dyr. Renovation koster.

Dernæst har du alm. irriterende ting, såsom vandhanen der går i stykker, blandingsbatteriet på badeværelset der kalker til..altså der er mange ting man ikke har tænkt over koster penge.

Vi købte i sin tid hus KUN på min mands indtægt, i dag betaler jeg 5000 ind også..og han er ellers steget rigtig pænt i løn.

Vi kiggede i sin tid på brutto pr. måned i salgsopstillingen..men er kun vejledende og vil sige at i skal tage 1½ x brutto så i er sikre på i har nok til huset inden i lægger resten af jeres budget til.

:-) Sisse

Det er også kun manden her der køber hus, så har vi nemlig min indtægt der kommer som bonus ved siden af "hans" budget - vi prøver selv lidt at halvgradere os til fremtiden netop ved at det kun er ham der køber hus.

Vi kigger heller ikke på huse med lavenergimærke, jeg havde lidt en ide om D var det laveste men kun hvis vi f.eks. kunne hulmursisolere det hus vi ville købe - så bliver energimærket jo noget helt andet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.