Førstegangs købere - hus

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.534 visninger
29 svar
0 synes godt om
17. marts 2012

Anonym trådstarter

Hej tøser 

Mig og manden var for nylig i banken for at hører om vi kunne låne penge til et hus. Mødet gik faktisk rigtig godt og jeg var positivt overrasket  Jeg er nemlig studerende  hehe, men hun har altid været rigtig forbavset og positiv over vores økonomi og at der bare er styr på tingene.

Nå men mit spørgsmål er: Hvad prioriterede/prioriterer i et hus som førstegangs købere?

Jeg tænker selvfølgelig at der skal være nok værelse, vi vil gerne have et barn og da han er IT-nørd skal der jo også være plads til hans computer ting m.m, samt at det kunne være ideelt at have et ekstra værelse til gæster eller måske endnu en baby senere hen

Så tænker jeg at der ikke skal skiftes tag, vinduer og døre inden for de næste 10 år ca, +/- et par år  

Der skal være okay græsareal, vi har hund og jeg elsker at være udenfor generelt 

Badeværelse er næsten lidt ligemeget, det skal bare være sådan at hvis det er træls bygget op at der er plads til at lave det om. F.eks med hensyn til skabsplads og andet.

Det samme gælder egentligt køkkenet, der er ikke det maling ikke kan klare. Jeg har aldrig haft behovet for sprit nye designer ting og er egentligt heller ikke min stil (kommer fra landet  og er vokset op med hyggeligt landkøkken) Dog skal der være god plads.

Energimærket må gerne være af den bedre klasse, måske fra D og op efter - eller hvad siger i til det? Jeg har egentligt ikke så meget forstand på det, jeg ved bare at der er træls at bruge alt for meget energi på ingenting. Og manden vil så gerne undgå fyr, hvilket jeg godt kan forstå, er selv vokset op med fyr - det er både dyrt og en anelse besværligt.

Nå men det var vist mine kreterier. Hvad siger i? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2012

viff

for 6 år siden stod vi også som førstegangskøber, og min ønsker var 2 værelser og et computerværelse, gerne 2 badeværelser , et plan hus tænkte fremtid( hvis der nogensinde skulle ske noget(kørestol) at så skulle vi ikke flytte fra hus og hjem, at huset ikke skulle være dyrer end at vi kunne sidde i det med en løn og en på dagpenge, her 6 år efter har vi fået 3 barn og har haft brug for alle 3 værelser og nu kunne jeg da godt bruge et ekstra, da computer er flyttet ind i spissestuen, manden har også på et tidspunkt værtet fyret, så var glad for at vi ikke havde problemer selvom han var på dagpenge. så skal i tænke over , hvor meget i kan lave selv, jo ældre et hus er jo mere skal der laves og jo dyrer er det hvis i  ikke kan selv. og i et hus er det ikke kun maling der skal laves, der er meget veligeholdelse i et hus, med maling af træværk udenfor og indenfor,  vi har fx og efterhånden på de 6 år udskiftet alle hårerhvide varer fordi de er gået i stykker, ombygning af badeværelse, havearbejde, lamper og alt mulig andet. Jeg vil ihvertfald sige at hvis man garne vil have et hus, så skal det være fordi man gerne vil være mere privat, man vil gerne sætte sit eget præg på huset og fordi man er glad for at det er ens eget. Der ligger hvertfald meget arbejde i det, hvis man ikke har penge til at betale sig fra det hele, og man kan ikke bare ringe til en visevært, jo men så koster det. det er ikke for at lyde negativ for jeg er da glad for mit hus, men det er overvejelser vi måske ikke tænkte på da vi købte.

Anmeld

18. marts 2012

Levi&LilysMor

Det er snart 1 år siden vi flyttede i hus, og der tænkte vi meget over hvordan det nu var indrettet og om vi senere kunne lave om hvis vi fik lyst. At der skulle være nok værelser til 2 børn og så ville vi gerne have haft 2 badeværelser, men det er ikke altid det man lige kan få.

Vi tænkte også over hvor huset lå i den by, for der er steder man bedre kan lide end andre...

Nu er vi så heldige at have en kæmpe grund på 1200 kvardratmeter , så engang bygger vi ud og laver 1 værelse og et badeværelse

Anmeld

18. marts 2012

Anonym trådstarter

viff skriver:

for 6 år siden stod vi også som førstegangskøber, og min ønsker var 2 værelser og et computerværelse, gerne 2 badeværelser , et plan hus tænkte fremtid( hvis der nogensinde skulle ske noget(kørestol) at så skulle vi ikke flytte fra hus og hjem, at huset ikke skulle være dyrer end at vi kunne sidde i det med en løn og en på dagpenge, her 6 år efter har vi fået 3 barn og har haft brug for alle 3 værelser og nu kunne jeg da godt bruge et ekstra, da computer er flyttet ind i spissestuen, manden har også på et tidspunkt værtet fyret, så var glad for at vi ikke havde problemer selvom han var på dagpenge. så skal i tænke over , hvor meget i kan lave selv, jo ældre et hus er jo mere skal der laves og jo dyrer er det hvis i  ikke kan selv. og i et hus er det ikke kun maling der skal laves, der er meget veligeholdelse i et hus, med maling af træværk udenfor og indenfor,  vi har fx og efterhånden på de 6 år udskiftet alle hårerhvide varer fordi de er gået i stykker, ombygning af badeværelse, havearbejde, lamper og alt mulig andet. Jeg vil ihvertfald sige at hvis man garne vil have et hus, så skal det være fordi man gerne vil være mere privat, man vil gerne sætte sit eget præg på huset og fordi man er glad for at det er ens eget. Der ligger hvertfald meget arbejde i det, hvis man ikke har penge til at betale sig fra det hele, og man kan ikke bare ringe til en visevært, jo men så koster det. det er ikke for at lyde negativ for jeg er da glad for mit hus, men det er overvejelser vi måske ikke tænkte på da vi købte.

Det var skam også ting vi havde tænkt over. Jeg hader at bo i lejlighed, jeg vil have mit eget, sætte mit eget præg, jeg vil slå græsset osv.

Jeg kommer fra et hjem hvor vi lavede det hele selv, var ude hele tiden - ja der var altid noget og lave. Jeg savner det, jeg keder mig i en lejlighed, syntes efterhånden det har været 6 lange år  ..

Ja vi sætter os jo også efter at jeg er under uddannelse, og det gør jo også at vi i fremtiden, hvis en bliver fyret eller andet, så kan sidde i huset.

Jeg har intet i mod flere plan, vil faktisk gerne have flere plan - men det er jo smag og behag 

Hvis noget skal laves med profesionel hjælp, jamen så kender vi faktisk folk fra alle faggrupper. Ved godt der er udgifter ved et hus der ikke er ved en lejlighed, men nu går vi jo også efter at finde noget der ikke er ved at falde fra hinanden  Og der bliver jo også lavet budget efter at der nok er noget i fremtiden der skal laves eller andet.

Men tak for svar  

Tænkte bare at der var nogle kriterier ved selve huset der var gode at gå efter, er dit ikke lidt mere nogle husråd?  hehe

Anmeld

18. marts 2012

Anonym trådstarter

LevisMor skriver:

Det er snart 1 år siden vi flyttede i hus, og der tænkte vi meget over hvordan det nu var indrettet og om vi senere kunne lave om hvis vi fik lyst. At der skulle være nok værelser til 2 børn og så ville vi gerne have haft 2 badeværelser, men det er ikke altid det man lige kan få.

Vi tænkte også over hvor huset lå i den by, for der er steder man bedre kan lide end andre...

Nu er vi så heldige at have en kæmpe grund på 1200 kvardratmeter , så engang bygger vi ud og laver 1 værelse og et badeværelse

Ja jeg tænkte faktisk også lidt på at 2 badeværelser ville være skønt og nemmere med gæster.

Og ja jeg havde egentligt også tænkt over at det kunne være meget smart at der var plads til at bygge ud og om hvis det endelig skulle være engang.

Hehe vi har lavet en helt liste over byer vi gerne vil bo i, der skal være nemt til transport da jeg er studerende og der skal være okay med indkøbsmuligheder 

Anmeld

18. marts 2012

Holbæktrunten

Anonym skriver:

Det var skam også ting vi havde tænkt over. Jeg hader at bo i lejlighed, jeg vil have mit eget, sætte mit eget præg, jeg vil slå græsset osv.

Jeg kommer fra et hjem hvor vi lavede det hele selv, var ude hele tiden - ja der var altid noget og lave. Jeg savner det, jeg keder mig i en lejlighed, syntes efterhånden det har været 6 lange år  ..

Ja vi sætter os jo også efter at jeg er under uddannelse, og det gør jo også at vi i fremtiden, hvis en bliver fyret eller andet, så kan sidde i huset.

Jeg har intet i mod flere plan, vil faktisk gerne have flere plan - men det er jo smag og behag 

Hvis noget skal laves med profesionel hjælp, jamen så kender vi faktisk folk fra alle faggrupper. Ved godt der er udgifter ved et hus der ikke er ved en lejlighed, men nu går vi jo også efter at finde noget der ikke er ved at falde fra hinanden  Og der bliver jo også lavet budget efter at der nok er noget i fremtiden der skal laves eller andet.

Men tak for svar  

Tænkte bare at der var nogle kriterier ved selve huset der var gode at gå efter, er dit ikke lidt mere nogle husråd?  hehe

Undskyld jeg lige blander mig, men det mener jeg bestemt ikke det er... Det er MEGET relevante ting man BØR have med i sine overvejelser, og TRO mig:

DET BLIVER ALTID DYRERE END FORVENTET!

Jeg er SÅ ked af at jeg gik med til at købe hus. Selvom jeg synes at jeg havde sat mig godt ind i sagerne, er alting bare blevet dyrere end forventet. Og her taler jeg ikke istandsættelse, for vi købte min far´s hus som var tip-top i stand, så vi har bare malet... Vi kender også masser af folk der har givet en hånd med med dette, og at blænde en dør osv. 

MEN så gik fryseren i udu... og ovnen... Nu truer tørretumbleren med at stå af (og fuck det,  den kan jeg sagtens leve uden, og det bliver eg også nød til). Så kom elregningen - der var det dobbelte af hvad der var sat af i vores buget (hvor jeg allerede har sat overpriser på alt). Vandregningen er også dyrere. Generelt er faste udgifter bare dyrere end forventet... 

Så måtte bilen skrottes - og i vores buget er der pt ingen opsparingsmulighed. Gudskelov kunne vi låne penge til en ny bil privat, men det betyder at vi ikke har mulighed for fx at få en bebs mere før om 5 år... Det er fandeme LANG tid - og i den periode har vi ikke råd til noget sjov...

Så kunne nogen jo tænke at vi ikke havde lavet et ordentligt buget - øh JO det havde vi, og det blev godkendt af både bank og kreditforening og de mente at vi ville have MASSER af penge...

Når både manden og jeg får fuld løn har vi så ca 5500-6000 at leve for om mdr. til tandlæge, gaver, mad, husholdning, bleer, tøj osv... Og aner helt ærligt ikke hvordan det skal komme til at gå når jeg fra næste mdr kommer på barselsdagpenge.

Havde jeg vidst alt dette her inden, havde jeg ALDRIG købt hus - når nu vi sad fint i min lille lejlighed og kunne lægge 10.000 til side hver mdr. 

Anmeld

18. marts 2012

Anonym trådstarter

Holbæktrunten skriver:

Undskyld jeg lige blander mig, men det mener jeg bestemt ikke det er... Det er MEGET relevante ting man BØR have med i sine overvejelser, og TRO mig:

DET BLIVER ALTID DYRERE END FORVENTET!

Jeg er SÅ ked af at jeg gik med til at købe hus. Selvom jeg synes at jeg havde sat mig godt ind i sagerne, er alting bare blevet dyrere end forventet. Og her taler jeg ikke istandsættelse, for vi købte min far´s hus som var tip-top i stand, så vi har bare malet... Vi kender også masser af folk der har givet en hånd med med dette, og at blænde en dør osv. 

MEN så gik fryseren i udu... og ovnen... Nu truer tørretumbleren med at stå af (og fuck det,  den kan jeg sagtens leve uden, og det bliver eg også nød til). Så kom elregningen - der var det dobbelte af hvad der var sat af i vores buget (hvor jeg allerede har sat overpriser på alt). Vandregningen er også dyrere. Generelt er faste udgifter bare dyrere end forventet... 

Så måtte bilen skrottes - og i vores buget er der pt ingen opsparingsmulighed. Gudskelov kunne vi låne penge til en ny bil privat, men det betyder at vi ikke har mulighed for fx at få en bebs mere før om 5 år... Det er fandeme LANG tid - og i den periode har vi ikke råd til noget sjov...

Så kunne nogen jo tænke at vi ikke havde lavet et ordentligt buget - øh JO det havde vi, og det blev godkendt af både bank og kreditforening og de mente at vi ville have MASSER af penge...

Når både manden og jeg får fuld løn har vi så ca 5500-6000 at leve for om mdr. til tandlæge, gaver, mad, husholdning, bleer, tøj osv... Og aner helt ærligt ikke hvordan det skal komme til at gå når jeg fra næste mdr kommer på barselsdagpenge.

Havde jeg vidst alt dette her inden, havde jeg ALDRIG købt hus - når nu vi sad fint i min lille lejlighed og kunne lægge 10.000 til side hver mdr. 

Hm i lyder til at have været uheldige. Min mor har næsten selv lige købt nyt hus og jeg hører ikk til alle de problemer du kommer med  .. 

Selvfølgelig bliver tingene dyrere end i lejligheden, det er jeg skam godt klar over. Men i lejligheden her er det jo også vores egne hårdehvidevarer, så dem skal vi jo selv sørge for, godt nok bortset fra komfur og køleksab - men vaskemaskine, fryser osv er da vores egne. Vi skal da også betale vand og varme ligesom alle andre samt betale for at få malet hvis vi gerne vil have malet, vil vi have nyere køkken så bliver huslejen forhøjet osv. Ingenting kommer let til, så kan egentligt ikke  se den store udfordring i det udover at prisen er anderledes hvilket vil blive lagt ind i vores budget, selvfølgelig skal priserne reguleret hver år og de første par måneder bliver nok også slemme at komme igennem fordi man ikke lige ved hvad altid koster - det sagde min mor også.

Men nej, udover det så lyder det virkelig bare som om i har været meget uheldige. Og på 6 år at det da heller ikke vildt at skifte de ting ud. Vores tidligere vaskemaskine holdte kun 4 år, men vi havde jo så heller ikke givet alverden for den. Med den nye har vi så købt ekstra forsikring og den kostede også lige en anelse mere.

Fryseren havde jeg faktisk ønsket mig i gave, så jeg fik gavekort og kunne selv ligge resten i.

Ting som jeg kunne blive frustreret over var at skulle skifte tag eller vinduer osv. DYRE ting - det er det jeg betegne som kriterier for en førstegangskøber   Det er de ting jeg vill syntes var så træls at skulle finde penge til.

Anmeld

18. marts 2012

JJH

Vi kigger selv hus og har gjort os mange overvejelser. en af dem er at vi har fagfolk med ud og tjekke el installationer, vvs'er med til afløb osv. en murer og en tømrer. de kan forudse de værste ting der kan komme, og det er en super hjælp.Der ud over har vi kigget meget på offentlige transportmidler til børnene når de engang skal afsted selv, og hvor langt der er til fritidsinteresser og videregående uddannelser. og selvfølgelig alle de andre ting i har overvejet. vi har også hvis der har været nogle ting i husene vi ville lave om regnet ud hvordan dette kan laves og om det rent økonomisk kan svare sig i forhold til husets pris.Men ja det er en kæmpe beslutning, og rart at komme hele vejen omkring inden man køber. Med hensyn til de ekstra udgifter, så tager banken rimelig godt højde for det nu, man får ikke lov til at låne over evne som for 3-5 år siden. og når man køber investerer man jo, hvor lejemål er en udgift for tag over hovedet.

Anmeld

18. marts 2012

VIPpigen

Vi har lige købt hus i efteråret, og flyttede ind i december. Vi har sat 4 værelser i stand, hvoraf der i 2 af dem er væltede vægge. Vores er mærket E i energi, og vil stige til enten D eller C når vi skifter vinduer, og får hulmursisoleret. Vi har valgt lige nu at prioritere værelser, køkken og stue. Så hulmur og nye vinduer venter lige et år eller to.

Men vi havde en tømrer med ude, og så er det vigtigt at få kigget godt på tilstandsrapporten...
Samtidig skal i presse sælger ned i pris. Det er købers marked. Og så kan du hvis du gerne vil bygge om, og renovere optage lån igennem realkreditinstituttet, køber du et hus til 1 mio, og realkreditinstituttet vurdere at de forbedringer i vil lave vil få værdien på huset til at stige med 150.000 så kan du låne 80% af de penge ved realkredittet, og sidste 20% ved banken... Så finder i drømmehuset, men det mangler nye vinduer som vil få husets værdi til at stige, så er det med at snakke med banken og realkredit om at få det beløb lagt ind med det samme i køber huset.

Det lød vidst meget forvirrende. Men håber du forstår...

På fra telefonen, derfor uden smiley, og med stavefejl ...

Anmeld

18. marts 2012

VIPpigen

Vi har lige købt hus i efteråret, og flyttede ind i december. Vi har sat 4 værelser i stand, hvoraf der i 2 af dem er væltede vægge. Vores er mærket E i energi, og vil stige til enten D eller C når vi skifter vinduer, og får hulmursisoleret. Vi har valgt lige nu at prioritere værelser, køkken og stue. Så hulmur og nye vinduer venter lige et år eller to.

Men vi havde en tømrer med ude, og så er det vigtigt at få kigget godt på tilstandsrapporten...
Samtidig skal i presse sælger ned i pris. Det er købers marked. Og så kan du hvis du gerne vil bygge om, og renovere optage lån igennem realkreditinstituttet, køber du et hus til 1 mio, og realkreditinstituttet vurdere at de forbedringer i vil lave vil få værdien på huset til at stige med 150.000 så kan du låne 80% af de penge ved realkredittet, og sidste 20% ved banken... Så finder i drømmehuset, men det mangler nye vinduer som vil få husets værdi til at stige, så er det med at snakke med banken og realkredit om at få det beløb lagt ind med det samme i køber huset.

Det lød vidst meget forvirrende. Men håber du forstår...

På fra telefonen, derfor uden smiley, og med stavefejl ...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.