Grød før 4 mdr.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. marts 2012

Anonym trådstarter

Amandas-mor skriver:

Jeg havde gode erfaringer med Beuavais majsvælling. Husk hvad du end køber at det SKAL være majsvælling og ikke tilsat smag (fordi nogle vællinger er fx tilsat smag af banan, men det anbefales ikke)

Husk at prøve af om vællingen godt kan dryppe ud af hullet i de sutter du har. Ellers må du købe større sutter

Kan man ik lave det selv evt.?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. marts 2012

Moms

MinBabyOscar <3 skriver:

Hej min dreng startede på grød og mos da han var 2 måneder i samarbejde med SP fordi han altid har haft stor appetit, han spiste der ca 2L Mme dagligt fordi han ikk blev mæt .

Han havde ingen bivirkninger, han blev gladere og han blev mæt  

Han har altid været stor , ved fødslen var han 52 cm og vejede 4110 og da han var 2 måneder var han 62 cm og vejede 7200g

arhhh....jeg bliver nødt til lige at spørge om det virkelig er sandt at det var 2 mdr. altså 8 uger han vejede over 7 kg???

Moms

Anmeld

16. marts 2012

FruHolm <3

Amandas-mor skriver:

Sikke en dejlig stor basse

Jeg tror tit slet ikke at sp/læge systemet fatter at meget store børn har andre mad-behov tit

Ja <3

Der var mange der spurgte om jeg var ude på at tage livet af min søn , men ville jo bare have han har det godt han er da knap 15 måneder nu og både læger og SP siger han er utrolig godt udviklet og han er sund og rask og det intet gør han er stor og altid har været fremme med hensyn til mad osv

Som min læge siger store børn har større behov for andet mad han var 5 måneder da han spiste rugbrød og har siden har bar 8 måneder spist alt

Hihi og er da så heldig at han elsker grøntsager så det består 40% af hans aftensmad af  

Anmeld

16. marts 2012

FruHolm <3

Moms skriver:

arhhh....jeg bliver nødt til lige at spørge om det virkelig er sandt at det var 2 mdr. altså 8 uger han vejede over 7 kg???

Moms

Ja det var det her er hans vægt fra fødsel til nu

han vejede 4110 ved fødslen

6200g da han var 5 uger

7200g da han var 2 måneder

8400g da han bar 3 måneder

9300g da han var 4 måneder

10,6 kg da han var 5 måneder

11 kg da han var 6 måneder

11,4 kg da han var 7 måneder

12 kg da han var 8 måneder

12,3 kg da han var 9 måneder

12,9 kg da han var 10 måneder 

13,2 kg da han var 11 måneder 

13,4 kg da han var 12 måneder

14,5 kg da han var 13 måneder

14,7 kg da han blev 14 måneder

Anmeld

16. marts 2012

Anonym trådstarter

MinBabyOscar <3 skriver:

Ja <3

Der var mange der spurgte om jeg var ude på at tage livet af min søn , men ville jo bare have han har det godt han er da knap 15 måneder nu og både læger og SP siger han er utrolig godt udviklet og han er sund og rask og det intet gør han er stor og altid har været fremme med hensyn til mad osv

Som min læge siger store børn har større behov for andet mad han var 5 måneder da han spiste rugbrød og har siden har bar 8 måneder spist alt

Hihi og er da så heldig at han elsker grøntsager så det består 40% af hans aftensmad af  

Han er da et levende eksempel på at alle de der retningslinier ikke gælder alle børn.. dejligt at høre at han trives selvom du har trodset anbefalingerne og stolet på dine instinkter

Anmeld

16. marts 2012

FruHolm <3

Anonym skriver:

Han er da et levende eksempel på at alle de der retningslinier ikke gælder alle børn.. dejligt at høre at han trives selvom du har trodset anbefalingerne og stolet på dine instinkter

Ja gjorde det for hans skyld jo  

Det ville jo være synd at vente med at give ham det når han var så sulten at der ikk var plads til mælken så den kom op igen, han blev fyldt men ikk mæt på mælk  

Anmeld

16. marts 2012

Tona

Kan man ik lave det selv evt.?

Jo det kan du godt. Jeg følte bare at det var for bøvlet i forhold til at min datter i forvejen fik mme og de ting der er i mme er lige så gode/dårlige som dem der er i vælling. Derfor tænkte jeg at det ikke gjorde den store forskel om jeg lavede det selv eller ej

Men sundhedsstyrelsen har denne opskrift på vælling:

1/4 dl. majsmel (ca 15 g)

1 1/2 dl. koldt vand

1 tsk. fedtstof

1/2 dl. modermælk eller modermælkserstatning (altså færdigblandet modermælkserstatning). (eller sødmælk når barnet er over 6 mdr.)

1. Pisk majsmelet med vand i en lille gryde

2. Bring gryden i kog under piskning og kog ved svag varme i ca. 2-3 min. Pisk af og til i grøden.

3. Sluk for varmen og rør fedtstof og mælk/modermælkserstatning i.

4. Giv barnet vællingen når den har fået spisetemperatur.

Jeg mener at huske at der var noget med at målene ikke passede helt da jeg prøvede den, men det kan du jo eksperimentere lidt med. Det vigtigste er jo sådan set at der er det mme i som der skal være. Vær opmærksom på at hvis du gerne vil gøre det lettere for dig selv så kan du købe færdigblandet mme i brikker og komme i vællingen, det er nemmere end at stå og blande det selv inden det hældes i vællingen, for det sviner jo en flaske til når man ryster det sammen.

Min datter fik en stor flaske 2 gange dgl. Jeg tror nok at det var 240 ml, men er ikke helt sikker. En stor flaske i alt fald  Men vi købte jo så vællingen fra Beuavias som bare rystes sammen ligesom mme. Den er også tilsat de samme ting som mme (fx jern og vitaminer)  

Anmeld

16. marts 2012

4xGreve

Amandas-mor skriver:

Jo det kan du godt. Jeg følte bare at det var for bøvlet i forhold til at min datter i forvejen fik mme og de ting der er i mme er lige så gode/dårlige som dem der er i vælling. Derfor tænkte jeg at det ikke gjorde den store forskel om jeg lavede det selv eller ej

Men sundhedsstyrelsen har denne opskrift på vælling:

1/4 dl. majsmel (ca 15 g)

1 1/2 dl. koldt vand

1 tsk. fedtstof

1/2 dl. modermælk eller modermælkserstatning (altså færdigblandet modermælkserstatning). (eller sødmælk når barnet er over 6 mdr.)

1. Pisk majsmelet med vand i en lille gryde

2. Bring gryden i kog under piskning og kog ved svag varme i ca. 2-3 min. Pisk af og til i grøden.

3. Sluk for varmen og rør fedtstof og mælk/modermælkserstatning i.

4. Giv barnet vællingen når den har fået spisetemperatur.

Jeg mener at huske at der var noget med at målene ikke passede helt da jeg prøvede den, men det kan du jo eksperimentere lidt med. Det vigtigste er jo sådan set at der er det mme i som der skal være. Vær opmærksom på at hvis du gerne vil gøre det lettere for dig selv så kan du købe færdigblandet mme i brikker og komme i vællingen, det er nemmere end at stå og blande det selv inden det hældes i vællingen, for det sviner jo en flaske til når man ryster det sammen.

Min datter fik en stor flaske 2 gange dgl. Jeg tror nok at det var 240 ml, men er ikke helt sikker. En stor flaske i alt fald  Men vi købte jo så vællingen fra Beuavias som bare rystes sammen ligesom mme. Den er også tilsat de samme ting som mme (fx jern og vitaminer)  

De laver ikke længer vælling til børn under 6 måneder og derfor anbefaler man at hvis man skal give vælling før de 6 måneder at man så selv laver det.. 

Anmeld

16. marts 2012

Tona

4xGreve skriver:

De laver ikke længer vælling til børn under 6 måneder og derfor anbefaler man at hvis man skal give vælling før de 6 måneder at man så selv laver det.. 

Jeg fik at vide af læge og sp at det er ligemeget. Der står på vællingpakken: "til børn fra 6 mdr.") men det står der kun fordi sundhedsstyrelsen vil fremme fuldamning indtil barnet er 6 mdr og dermed ikke vil fremme vælling før den alder. Derfor skal det stå der ved lov. Men vællingen indeholder ikke noget som er skadeligt for barnet før de 6 mdr. Det indrømmer sundhedsstyrelsen også selv i deres materiale (kan ikke huske hvor, men har læst det). Vællingen indeholder det samme tilsat som mme gør og de samme værdier for det. Så længe man bare køber majsvælling uden smag, for så er der nemlig ikke gluten i.

Anmeld

16. marts 2012

Anette&Sophia

Anonym skriver:

Er der nogen herinde der er startet op med grød før baby er 4 mdr.? Hvis ja, var I så ik bange for at tarmene ik ku holde til det? Hvordan gik det?

Jeg startede en uge før Sophia blev 4 måneder, og der mosede jeg bare et lille stykke banan, som hun fik lov til at smage
Dagen efter fik hun lidt sveskemos og så lidt pærebanan.
4 dage efter gik jeg over til at give hende hirsegrød, da det er neutralt. ( uden smag )
Hun får engang imellem lidt sveskemos til at sætte gang i maven, men nu kommer Sophia ikke af med afføring hver dag, og det har hun ikke gjort siden hun blev født. ( men hun har ikke hård mave eller ondt i maven )
Og kommer der noget mavevrøvl, så er lactolose/sveskemos din bedste ven  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.