Børn og påklædning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. marts 2012

FrkZier

Jonatansmor skriver:

Drengens dagplejer ligger i kvarter med en folkeskole. Så hver morgen møder vi utallige børn på vej og iblandt disse børn er der jo unge piger.

Og jeg må indrømme jeg er forarget, for mange af disse ganske unge piger har 9-11 cm høje hæle på - vi taler ikke piger i slutningen af folkeskolen, for de har ikke antydningen af kropslig udvikling. En 12-14 år vel. Og nu tænker jeg:

Hvor meget opdrager du dit barn til at være kropsbevidst, eller nærmere, bevidst om de signaler vi sender via vores tøj?

Jeg fik ikke lov til at gå udfordrende klædt, kan stadig huske den kjole min mor klippede i stykker. Hun fik bevidst sin pointe, jotak. Men det ser ud som om der er sket en udvanding, som om vi ikke mere er bevidst om at kroppen faktisk er en personlig ejendom og vi behøver ikke blive bekræftiget igennem den.

Tror ikke jeg kommer til at opdrage drengen meget anderledes, finder det utiltalende at have en mand der har behov for at skulle vise sig selv og sin krop frem.

Det der nok mest forarger mig over disse ganske unge piger, er at de ikke helt har forstået signalet i så høje hæle. Det ødelægger deres kropsholdning og kan skade deres ankler, det er da også værd at bemærke?

Hvad tænker I?

jeg arbejder som lærervikar på en folkeskole, så jeg ser tit unge piger (10-13 år) og jeg bliver tit overrasket over deres påklædning! og så tænker jeg; gik jeg også sådan klædt dengang? - NEJ det gjorde jeg ikke, og gør det heller ikke den dag idag hvor jeg er 20år..

mange af pigerne begynder altså allerede at gå med make-up når de er 11 år gamle jeg fik med nød og næppe lov til at gå med mascara da jeg var 14..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2012

Ciss

Der er helt sikkert en del af de unge piger, som klæder sig udfordrende/helseskadeligt på trods af forældrernes meninger. De forstår jo egentlig ikke, hvorfor forældrerne reagerer, så det er ikke dem alle, som respekterer det.

Jeg er også lidt lettet over, at det ikke kun er mig, som reagerer nogen gange.

Når det gælder højhælede sko til hverdags, så er det uaktuelt hos os i hvert fald - ret og slet ud fra et sundhedsperspektiv. Det er virkelig ikke sundt at rende på den måde hele dagen. I tillæg er det hæmmende for fysisk udfoldelse. Så nej, jeg synes ikke, det hører hjemme, at skolebørn render rundt i høje hæle på den måde.

Anmeld

14. marts 2012

Stéphanie

Jonatansmor skriver:

Drengens dagplejer ligger i kvarter med en folkeskole. Så hver morgen møder vi utallige børn på vej og iblandt disse børn er der jo unge piger.

Og jeg må indrømme jeg er forarget, for mange af disse ganske unge piger har 9-11 cm høje hæle på - vi taler ikke piger i slutningen af folkeskolen, for de har ikke antydningen af kropslig udvikling. En 12-14 år vel. Og nu tænker jeg:

Hvor meget opdrager du dit barn til at være kropsbevidst, eller nærmere, bevidst om de signaler vi sender via vores tøj?

Jeg fik ikke lov til at gå udfordrende klædt, kan stadig huske den kjole min mor klippede i stykker. Hun fik bevidst sin pointe, jotak. Men det ser ud som om der er sket en udvanding, som om vi ikke mere er bevidst om at kroppen faktisk er en personlig ejendom og vi behøver ikke blive bekræftiget igennem den.

Tror ikke jeg kommer til at opdrage drengen meget anderledes, finder det utiltalende at have en mand der har behov for at skulle vise sig selv og sin krop frem.

Det der nok mest forarger mig over disse ganske unge piger, er at de ikke helt har forstået signalet i så høje hæle. Det ødelægger deres kropsholdning og kan skade deres ankler, det er da også værd at bemærke?

Hvad tænker I?

en ting er helt sikkert, kommer min pige til at gå i stiletter, korte nederdele, og nedringet trøje så ender jeg sgu med at låse hende inde  Nå, den går nok ikke, så håber da at jeg kan få hende opdraget til at være så fornuftig at hun selv ved at det gør man bare ikke i den alder!!! Ellers må vi jo forklare hende det. 

Nu er jeg selv en af dem der elsker at gå i stiletter, og gør det faktisk også til dagligt med et par jeans, så tror måske nok jeg skal få en lille kamp da jeg jo selv gør det. Måske jeg ikke gør til den tid, men må jo tage den derfra. MEN jeg var 16 år da jeg fik mine første stiletter, og de var KUN til pæn brug, altså bryllup, barnedåb osv. Og ser måske gerne at Emma endda er lidt ældre end det..

Men tror faktisk at mange af disse piger skjuler det for deres forældre, det ved at jeg mange her i byen gør, så hvorfor ikke andre steder? - Og pigerne her skjuler det, fordi de har fået et direkte forbud mod det, meeeeen "det skal mor og far da bare slet ikke bestemme"

Håber det gav bare en lille smule mening det roderi jeg fik skrevet 

Anmeld

14. marts 2012

An&Jo

Jeg synes det ser skrækkeligt ud til så små piger, men må jo så også indrømme at jeg idag selv render rundt i høje hæle hver dag..

Det er skide usundt for ryggen ja, men jeg selv får direkte ondt i læggen i flade sko, så mine ben og fødder har jo vænnet sig til stillingen..

Men noget helt andet er altså når det er små børn der render rundt i dem, det synes jeg er forkert, fint nok de gerne vil have lidt hæl på, men så kan man altså købe nogel af dem med en knapt så høj hæl.. en på 10-14 år har intet at gøre i et par sko der er 11 cm høje, man kan godt få nogle der er 2 cm høje hvis de absolut vil have hæl.. ellers så må de holde sig til den mode der er lige nu med army støvler, dem kan man da os få i nogle gode udgaver..

det værste er sq nok alligevel at de fleste af dem også ryger i smug..

Anmeld

14. marts 2012

sarahb

Jeg er så glad for jeg har drenge når det kommer til sådan noget.
Ville slet ikke kunne overskue min unge datter i udfordrende tøj

Anmeld

14. marts 2012

Nattøs

Jeg ryster virkelig også på hovedet af de meget unge piger, som går i skyhøje hæle og i alt for tæt siddende tøj, nedrevet bluser. Jeg har faktisk aldrig været den, som gik op i påklædning og gøre det hellere ikke så meget i dag. Jeg gik faktisk kun sådan klædt, når jeg skulle gøre kur til en fyr og NEJ, det virkede sku ikke

Jeg synes det er synd, at de unge piger, mener at det er den eneste måde, at de kan være en del af kliken og eneste måde de kan score fyre på. Nogle fyre tænker sikkert, kæft det er grimt osv.

Jeg vil opdrage min datter til, at sminke osv ikke er tilladt før hun er 14 år måske 15. Med mindre at det er noget helt vildt vi skal til. Jeg vil gøre mit for, at hun ikke gider høj hæle og vil fortælle hende, hvad det kan skade på længere sigt. Ikke sådan at hun bliver skræmt, men alligevel fortælle. Jeg vil også forsøge, at gøre så hun ikke føler behov for at rende rundt med bikini, før hun har noget at have det i. En god badedragt er også god, at svømme i

Anmeld

19. marts 2012

Jonatansmor

FrkZier skriver:

jeg arbejder som lærervikar på en folkeskole, så jeg ser tit unge piger (10-13 år) og jeg bliver tit overrasket over deres påklædning! og så tænker jeg; gik jeg også sådan klædt dengang? - NEJ det gjorde jeg ikke, og gør det heller ikke den dag idag hvor jeg er 20år..

mange af pigerne begynder altså allerede at gå med make-up når de er 11 år gamle jeg fik med nød og næppe lov til at gå med mascara da jeg var 14..

Jamen så kan du måske hjælpe mig med noget jeg undrer mig over, nemlig om disse ting ikke bliver taget op i forældregrupper?

Der må vel være nogen forældre der er interesseret i hvordan deres børn tager sig ud? Jeg undrer mig over at skolen ikke nedsætter nogen "anstændighedskrav" på deres grund "Nej Mie, du kan ikke have nederdel der knapt dækker din numse på, det duer bare ikke" .... i den retning?

For jeg kan godt se at jeg får det svært når drengen starter i skole så

Anmeld

19. marts 2012

Jonatansmor

Stéphanie skriver:

en ting er helt sikkert, kommer min pige til at gå i stiletter, korte nederdele, og nedringet trøje så ender jeg sgu med at låse hende inde  Nå, den går nok ikke, så håber da at jeg kan få hende opdraget til at være så fornuftig at hun selv ved at det gør man bare ikke i den alder!!! Ellers må vi jo forklare hende det. 

Nu er jeg selv en af dem der elsker at gå i stiletter, og gør det faktisk også til dagligt med et par jeans, så tror måske nok jeg skal få en lille kamp da jeg jo selv gør det. Måske jeg ikke gør til den tid, men må jo tage den derfra. MEN jeg var 16 år da jeg fik mine første stiletter, og de var KUN til pæn brug, altså bryllup, barnedåb osv. Og ser måske gerne at Emma endda er lidt ældre end det..

Men tror faktisk at mange af disse piger skjuler det for deres forældre, det ved at jeg mange her i byen gør, så hvorfor ikke andre steder? - Og pigerne her skjuler det, fordi de har fået et direkte forbud mod det, meeeeen "det skal mor og far da bare slet ikke bestemme"

Håber det gav bare en lille smule mening det roderi jeg fik skrevet 

ork endeligt ikke misforstå mig, jeg bor selv i mine høle på 11 cm og kan ikke finde ud af at tage på arbejde/studie i andet. Det hører ligesom med at være en kvinde bevidst om sine .... fordele.

Men jeg undrer mig over at forældre slipper deres børn løs i den mundering. Ikke kun pigerne, det her handler ikke om den oldgamle debat om "sobre piger og deres krop" - mere om et kollektivt syn på den menneskelige krop og om den er til frit skue..

Måske jeg i sandhed er ved at være et oldtidsfund

Anmeld

19. marts 2012

FrkZier

Jonatansmor skriver:

Jamen så kan du måske hjælpe mig med noget jeg undrer mig over, nemlig om disse ting ikke bliver taget op i forældregrupper?

Der må vel være nogen forældre der er interesseret i hvordan deres børn tager sig ud? Jeg undrer mig over at skolen ikke nedsætter nogen "anstændighedskrav" på deres grund "Nej Mie, du kan ikke have nederdel der knapt dækker din numse på, det duer bare ikke" .... i den retning?

For jeg kan godt se at jeg får det svært når drengen starter i skole så

hvad  jeg ved af, har ingen af de skoler jeg er på en regl om hvilken påklædning der er acceptabel, det bliver dog diskuteret til diverse forældre møder osv, og så er det op til forældrene at sørge for deres 10årige piger er anstændigt klædt.. en ting som mange forældre tydeligvis ikke for gjort !

Anmeld

19. marts 2012

Janni.

Jeg må indrømme jeg også ofte bliver ret chokeret over de unge piger påklædning. Vi taler ofte om hvordan vi ville opdrage hvis vi får en pige. Og helt klart, hun kommer ikke til at gå i højhælet og lårkort i mange år. 

Vi har en dreng, og 1 ting er sikkert, han får IKKE lov til at gå i de bukser/boksershort der gør at man næsten kan se "sprækken". Det er vi 100 % enige om herhjemme. Og det bliver aldrig til diskussion. Basta! 

Så hvis man er gammeldags ud fra mit synspunkt, så vil jeg hellere end gerne være gammeldags. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.