Dødsfald på plejehjem ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. marts 2012

come2

Kloster skriver:

Så er det jo noget andet

Men blev der ikke spurgt om borgere på plejehjem? Her har vi ikke yngre psykiske syge. Borgere på "mit" pl.hjem bliver spurgt om de ønsker livsforlængende behandling og genoplivning. Langt de fleste ønsker ikke dette. Men det gør yngre psykisk syge vel

Det var ikke en yngre mand, eller han var ca. 55 år men boede på plejehjem

Så det er vel nogle regler omkring hvornår man må gå igang med at gøre istand og hvornår man skal vente på politi og læge

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2012

Kloster

come2 skriver:

Det var ikke en yngre mand, eller han var ca. 55 år men boede på plejehjem

Så det er vel nogle regler omkring hvornår man må gå igang med at gøre istand og hvornår man skal vente på politi og læge

Men en 55 årig er vel ikke et forventet dødsfald?

Hvis en 55 årig døde uden grund ville jeg da nok ringe 112 ell til egen læge.

Ved ikke lige hvad spørgsmålet var...?

Når en borger dør, er vi nødt til at gøre i stand med det samme. På et plejehjem er det nærmest altid forventet og har været i optræk nogle dage/uger. Lægen ved os, vil først komme efter 6 timer, hvor de tydelige dødstegn indtræffer. Så bliver borgeren sunget ud og kørt i kapellet.

Anmeld

2. marts 2012

come2

Kloster skriver:

Men en 55 årig er vel ikke et forventet dødsfald?

Hvis en 55 årig døde uden grund ville jeg da nok ringe 112 ell til egen læge.

Ved ikke lige hvad spørgsmålet var...?

Når en borger dør, er vi nødt til at gøre i stand med det samme. På et plejehjem er det nærmest altid forventet og har været i optræk nogle dage/uger. Lægen ved os, vil først komme efter 6 timer, hvor de tydelige dødstegn indtræffer. Så bliver borgeren sunget ud og kørt i kapellet.

Nej præcis, det er ikke et forventet dødsfald. Derfor lægen samt politi skulle komme før vi måtte gøre noget.

Anmeld

2. marts 2012

Sukkerblomst

RGN skriver:

Min far blev gjort i stand, inden lægen havde været der.

De fortalte lægen ofte først kom dagen efter og der er jo ingen grund til at vente til de er blevet stive med at gøre dem klar til den sidste rejse.

Jeg var blevet vred, hvis de havde klippet i min fars tøj, som vi fik med hjem som minde om et fantastisk menneske.

det kan være nødvendigt at udvælge et sæt tøj der må klippes i.

Jeg husker selv da min mor døde, der betød det meget for mig at hun kom i sit eget tøj i kisten. kan huske min far fandt en jogging dragt frem som hun aldrig havde brugt og prismærkerne sad faktisk stadig i - jeg gik helt kold på min far fordi jeg mente man ikke vil kunne genkende hende med den grimme dragt på.

Sorry, det var lige ved siden af emnet .

Anmeld

2. marts 2012

RGN

Profilbillede for RGN
Sukkerblomst skriver:

det kan være nødvendigt at udvælge et sæt tøj der må klippes i.

Jeg husker selv da min mor døde, der betød det meget for mig at hun kom i sit eget tøj i kisten. kan huske min far fandt en jogging dragt frem som hun aldrig havde brugt og prismærkerne sad faktisk stadig i - jeg gik helt kold på min far fordi jeg mente man ikke vil kunne genkende hende med den grimme dragt på.

Sorry, det var lige ved siden af emnet .

Det kan jeg sørme godt forstå, at du gik kold over.
Sådan kan man da heller ikke sende en kvinde afsted. (Mænd )

Det er klart, at hvis folk er helt stive, at man er nødt til at klippe i det, men man er jo ret følelsesladet, når man har mistet en forældre, så jeg var glad for, at han kom i tøjet hurtigt.

Anmeld

2. marts 2012

come2

Når et menneske dør hjemme, vil familien ofte i forvejen have en tæt kontakt til hjemmeplejen. Hjemmeplejen kan hjælpe med at gøre afdøde i stand og tilkalde lægen, så dødsattesten kan udfærdiges. Er dødsfaldet pludseligt og måske helt uventet, for eksempel en ulykke eller et selvmord, er situationen en anden og ofte mere dramatisk. Finder man et menneske dødt, skal man kontakte lægen. Afhængigt af hvor dramatiske omstændighederne er, kan man måske også blive nødt til at kontakte politiet. Lægen skal konstatere, at døden er indtrådt og udfærdige dødsattesten. Lægen har i alle tilfælde pligt til at underrette politiet, når et menneske findes dødt. Politiet afgør herefter, om dødsfaldet skal efterforskes nærmere. Først når lægen har skrevet dødsattesten, må afdøde gøres i stand og lægges i kiste.

Anmeld

2. marts 2012

BetonSlotsPrinsesserne

Sukkerblomst skriver:

Nu arbejder jeg på et bosted for down syndrom og vi mistede en af vores kære beboer på hospitalet den anden dag.

Jeg kom til at diskutere med en kollega som også er sosu hjælper om hvordan og hvorledes det skulle forgå hvis han døde hos os.

Jeg mener da jeg arbejde på plejehjem at man gjorde dem istand med det samme efter de var faldet bort pga dødsstivhed - efter det kommer lægen og erklær død - der kan godt gå et par timer.

Min kollega mener at lægen kommer med det samme og erklær dem død inden vi kan begynde at gøre dem i stand.

Hvem har ret ??

Jeg bliver små irreteret på mig selv da jeg har gjort mange istand (dog ikke de sidste par år) jeg kan bare ikke huske det!!  .

Man gør i stand med det samme. Det er mest værdi for den afdøde /familie, samt pga dødstivheden !
Der ringes dog først besked til alt..

Jeg tror dog din kollega har ret, hvis det er en pludselig og uventet død, mht beviser på hva der kan være sket. ..
(Er det ikke lige frem indenfor hjemmeplejen)

Anmeld

2. marts 2012

Maja88

lægen skal først komme 6 timer efter....

så de skal gerne gøres klar så hurtigst som muligt inden, da ligene blive stive..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.