Anonym skriver:
hej piger.
jeg går og spekuler meget.... især efter fødslen....
jeg tror at jeg får svært ved at aflevere mit barn fordi folk vil holde hende... og jeg er en pige som har svært ved at sige nej... så det bliver rigtig svært for mig... vil gerne at når jeg er på sygehuset at det bare er mig og min kæreste... og når jeg er parat, må folk holde hende...
men hvis jeg siger f. eks "nej, du må ikke holde hende lige nu"
tror jeg de bliver meget skuffet og syntes at det er meget mærkeligt at de ikke må holde hende...
åååh, det driver mig til vanvid og gå at tænke på det.... ved ikke hvad jeg skal gøre... især når jeg har så svært ved at sige nej og vil gerne at alle vil kunne lide mig....
Du kan sagtens sige det til folk.
Da min datter var få uger gammel, var vi til fødselsdag hos svigerfamilien, og hun blev for første gang overtræt, og jeg gik og vuggede hende. Min svigermor spurgte "skal jeg tage hende lidt?" og normalt er jeg rigtig dårlig til at sige nej - men der kom det bare, ganske let "nej tak, ikke lige nu". Jeg ville gerne selv være der for min datter når hun var ked af det.
Og desuden ved jeg at min svigermor bare begynder at sætte hende op og vil lege med hende i stedet for at hun skulle sove - så det ville jeg ikke.
Men da jeg sagde det, og endda på en meget pæn måde, blev hele forsamlingen stille - og der blev en lidt trykket stemning. Jeg kiggede ikke på svigermor, for vidste godt hun ville blive stram i betrækket. Men for første gang var jeg fuldstændig ligeglad - jeg vidste hvad der var bedst for mit barn, og det var at ligge hos mig. Hun sov lidt efter

Gør hvad du føler for - og ikke hvad de andre tænker og synes

Tænk på, at du er baby's "beskytter" og baby kan ikke selv sige nej, så det må du gøre. Mor og far ved hvad der er bedst

Det har hjulpet mig meget.
Held og lykke med fødslen