hjemmefødsel vs. ambulant fødsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. februar 2012

jordemoderstud

Zafir skriver:

Det er fordi min krop er ret skæv som følge af scoliose. Så begge mine piger har sat sig fast på vejen ned og har tager RET lang tid om at komme på plads i mit bækken. Frigg skulle 'spoles tilbage' og mine JM'ere fik brugt alle tricksne i bogen, på at få hende ud. Men hverken hun eller jeg blev stresset under fødslen, så der var INGEN ko på isen.

HVis jeg havde født på sygehuset, havde der med stor sansynlighed ikke været den samme tid og ro, så jeg havde ret sikkert fået ve-drop og begge piger havde skruet sig helt forkert fast... Og dermed AKS. Der var efterevalueringen på begge fødsler fra JM'erne.

Der er RIGTIG mange fordele ved hjemmefødsel.

God tid - tryghed, ro, at du ved hvad du skal gå igennem og hvordan. Dine egne omgivelser, dit eget køleskab, at fødekarret er ledigt hele tiden

Men ALLER mest roen og at du selv bestemmer. - Friggs fødsel blev jo også sendt live, så vi kunne fremvise vores skønne ordning i region sj

Ja det kan jeg godt se, det ville sikkert ha endt i AKS, så var det godt du fødte hjemme, både for dig og de små

nåh det var dig vi kunne følge her på siden, smukt og meget modigt (at vise det frem til "verden"..

tak fordi du havde tid til at svare..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. februar 2012

Zafir

jordemoderstud skriver:

Ja det kan jeg godt se, det ville sikkert ha endt i AKS, så var det godt du fødte hjemme, både for dig og de små

nåh det var dig vi kunne følge her på siden, smukt og meget modigt (at vise det frem til "verden"..

tak fordi du havde tid til at svare..

JA Jeg er SÅ lykkelig for at jeg IKKE fik AKS. Jeg kunne sagtens føde, det tog bare en del længere tid end 'normale lige damer' hehe

For når de først endte der hvor de var nede i mit bækken, så tog det lige så længe som alle andre damer, - altså rimelig hurtig.

Og ja - det var os

Velbekomme, du siger bare hvis der er andet.

Anmeld

21. februar 2012

Thalia

jordemoderstud skriver:

tak for svaret..

det skal lige pointeres at jeg hverken er for det ene fremfor det andet.

Jeg kan godt forstå din holdning, og jeg ved ikke om du ved det, men flere undersøgelser har vist at det er lige så sikkert at føde hjemme som det er på hospital, faktisk måske mere "sikkert" (her snakker jeg bla. om indgreb i fødslen) ved ikke om du har født ukompliceret før (ellers er der jo en god grund til hosp.fødsel). men jeg kunne forestille mig at du som 4 gangsfødende ville føde forholdsvis hurtigt, ville du ikke kunne se en fordel i at blive hjemme og lade JM komme til dig? så skal du ikke ud og køre med veer.. og alt er i dine vante omgivelser og kommer til at foregå i dit tempo?

(jeg er ikke ude på at få dig til at vælge hj.fød. jeg er bare nysgerrig)

Jeg er faktisk helt med på fordelene ved hjemmefødsel. Lige netop i denne graviditet har vi overvejet hjemmefødsel meget, særligt fordi jeg føder meget hurtigt og vi siden min sidste graviditet er flyttet længere væk fra sygehuset. - Vi er ganske enkelt nødt til at være realistiske omkring hvorvidt vi kan nå ind på sygehuset når jeg skal føde.

Statistikkerne omkring hjemmefødsel som du beskriver dem er dog i mine øjne ikke fuldstændigt retvisende, da der jo foregår en anden visitering forud for en hjemmefødsel end der gør ved en ambulant fødsel. Man får ganske enkelt ikke mulighed for at føde hjemme hvis der er ting der giver anledning til bekymring, og dermed er sansynligheden for en ukompliceret hjemmefødsel jo også væsentligt større.

Jeg er meget stor fortaler for hjemmefødsler, for jeg kan se et hav af fordele ved den løsning. Jeg kender desuden flere der netop har valgt at føde hjemme og som absolut foretrækker det frem for at skulle på sygehuset. Det ændrer dog ikke på at drømmescenariet for os er en ambulant fødsel fordi det som sagt giver mig en tryghed at vide at jeg ikke skal transporteres nogen steder hen hvis nu noget går galt.

Anmeld

21. februar 2012

Muffinmus

Jeg har med min baggrund slet ikke overvejet en mulighed for at føde hjemme.

Fik AKS med barn nr 1 og derfor blev jeg nøje fulgt med nr 2 under fødslen. Kom hjem efter ca 5 timers tid anden gang.

Før fødslen var jeg meget nervøs, netop pga tidligere aks, sårlig ammestart osv.

Men fik en dejlig fødsel andne gang og var som sådan ikke ked af at jeg skulle hjem hurtigt. Nu her 3 gang er jeg ikke nervøs for den ambulante fødsel, men ønsker på ingen måde en hjemmefødsel. Jeg ønsker den proffesionelle i nærheden, de rigtige hjælpemidler osv. Ikke bare en JM og et badekar f.eks,:-)

Anmeld

21. februar 2012

jordemoderstud

Thalia skriver:

Jeg er faktisk helt med på fordelene ved hjemmefødsel. Lige netop i denne graviditet har vi overvejet hjemmefødsel meget, særligt fordi jeg føder meget hurtigt og vi siden min sidste graviditet er flyttet længere væk fra sygehuset. - Vi er ganske enkelt nødt til at være realistiske omkring hvorvidt vi kan nå ind på sygehuset når jeg skal føde.

Statistikkerne omkring hjemmefødsel som du beskriver dem er dog i mine øjne ikke fuldstændigt retvisende, da der jo foregår en anden visitering forud for en hjemmefødsel end der gør ved en ambulant fødsel. Man får ganske enkelt ikke mulighed for at føde hjemme hvis der er ting der giver anledning til bekymring, og dermed er sansynligheden for en ukompliceret hjemmefødsel jo også væsentligt større.

Jeg er meget stor fortaler for hjemmefødsler, for jeg kan se et hav af fordele ved den løsning. Jeg kender desuden flere der netop har valgt at føde hjemme og som absolut foretrækker det frem for at skulle på sygehuset. Det ændrer dog ikke på at drømmescenariet for os er en ambulant fødsel fordi det som sagt giver mig en tryghed at vide at jeg ikke skal transporteres nogen steder hen hvis nu noget går galt.

jeg forstår dig 100 % og det vigtigste er at man vælger at føde det sted man føler sig sikker.. hvis du valgte andet, var det ikke sikkert du ville få en særlig god fødselsoplevelse (selvom du sikkert ville føde fint og hurtigt)

ang. undersøgelserne, så kræver en hjemmefødsel selvfølgelig en ukompliceret graviditet (og nogle andre ting) men der er flere nye undersøgelser der tyder på at det er lige så sikkert (der er dog undersøgelser der påviser at sikkerheden ikke er lige så stor for førstegangsfødende, men det handler om over overflyttelse i forbindelse med komplikationer) men for fleregangsfødende tyder det på at der er flere fordel end ulemper ved at vælge hj.fød

men igen, en god fødselsoplevelse kan kun opnåes hvis man føler sig sikker der hvor man er...

og held og lykke med din fødsel når den tid kommer

Anmeld

21. februar 2012

Chris86

jordemoderstud skriver:

Tak for dit svar, og nej jeg håber heller ikke det kommer så vidt, kender nu heller ikke til steder der sender førstegangsfødende hjem ambulant (med mindre de selv vil)

Har en veninde, som sir hun bliver sendt hjem efter 4 timer (første gang)..?
Tænker om hun har hørt forkert, men tja...

Anmeld

21. februar 2012

jordemoderstud

Chris86 skriver:

Har en veninde, som sir hun bliver sendt hjem efter 4 timer (første gang)..?
Tænker om hun har hørt forkert, men tja...

Ja det håber jeg meget at hun har... hvor skal hun føde henne?

Anmeld

21. februar 2012

jordemoderstud

MariaE skriver:

Jeg har med min baggrund slet ikke overvejet en mulighed for at føde hjemme.

Fik AKS med barn nr 1 og derfor blev jeg nøje fulgt med nr 2 under fødslen. Kom hjem efter ca 5 timers tid anden gang.

Før fødslen var jeg meget nervøs, netop pga tidligere aks, sårlig ammestart osv.

Men fik en dejlig fødsel andne gang og var som sådan ikke ked af at jeg skulle hjem hurtigt. Nu her 3 gang er jeg ikke nervøs for den ambulante fødsel, men ønsker på ingen måde en hjemmefødsel. Jeg ønsker den proffesionelle i nærheden, de rigtige hjælpemidler osv. Ikke bare en JM og et badekar f.eks,:-)

det er også min opfattelse af de fleste der føder ambulant (efter fødslen) er rimelig trygge ved at tage hjem.. men kan godt forstå du ikke vil føde hjemme med dine tidligere forløb..

Anmeld

21. februar 2012

marius' mor

jordemoderstud skriver:

hej piger..

jeg er jordemoderstuderende og har lige skrevet en større opgave om hjemmefødsler, men nu kunne jeg godt tænke mig at vide lidt mere om hjemmefødsler vs ambulante fødsler.. der er jo så meget i medierne (og herinde) for tiden om nedskæringer i sundhedssystemet, som derfor leder til ambulante fødsler.. jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre jeres meninger/holdninger til de to? (og måske især om ambulante fødsler)

holdning til ambulant fødsel?

holdning til hjemmefødsel?

hvorfor vælge ambulant fødsel fremfor hjemme og omvendt..?

Jeg håber meget at i har lyst til at hjælpe mig..

på forhånd tak

hilsen Sofie

Jeg vil med glæde bidrage til din undersøgelse.

Jeg er 25 år (til maj)og venter min kæreste og mit 2.barn.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at føde hjemme. jeg syntes det kunne være rigtig dejligt at føde hjemme i vante og rolige omgivelser. Samtidig er jeg en hurtig føder (vores 1.fødte blev født på 4.5 timer), så hvis jeg kan være hjemme og slappe af, uden at skulle bekymre mig om at skulle ud af døren og have nogle til, at komme og passe sønnen inden vi skal ud af døren, ville det give mig meget ro.

samtidig tror jeg også at turen ind til sygehuset (vi har 24 km til sygehuset) ville forstyrre mig, og gøre mig utryg, og dermed give flere smerter.

Dog er min kæreste bange for ideen og for om der skal gå noget galt, derfor bliver det nok en amb.fødsel.

jeg kan dog godt sætte mig ind i hans tankegang, fordi jeg har været på en børneafdeling, og har set børn, hvor deres fødsler ikke er gået som forventet og har alvorlige livslange mén. Jeg stoler dog på at en prof. jordemoder, ville være i stand til at bedømme om barnet skal forløses på et sygehus og ringe efter en ambulance i tide.

Mvh Signe

Anmeld

21. februar 2012

Chris86

jordemoderstud skriver:

Ja det håber jeg meget at hun har... hvor skal hun føde henne?

I haderslev kommune...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.