jordemoderstud skriver:
hej piger..
jeg er jordemoderstuderende og har lige skrevet en større opgave om hjemmefødsler, men nu kunne jeg godt tænke mig at vide lidt mere om hjemmefødsler vs ambulante fødsler.. der er jo så meget i medierne (og herinde) for tiden om nedskæringer i sundhedssystemet, som derfor leder til ambulante fødsler.. jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre jeres meninger/holdninger til de to? (og måske især om ambulante fødsler)
holdning til ambulant fødsel?
holdning til hjemmefødsel?
hvorfor vælge ambulant fødsel fremfor hjemme og omvendt..?
Jeg håber meget at i har lyst til at hjælpe mig..
på forhånd tak
hilsen Sofie
Jeg vil med glæde bidrage til din undersøgelse.
Jeg er 25 år (til maj)og venter min kæreste og mit 2.barn.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at føde hjemme. jeg syntes det kunne være rigtig dejligt at føde hjemme i vante og rolige omgivelser. Samtidig er jeg en hurtig føder (vores 1.fødte blev født på 4.5 timer), så hvis jeg kan være hjemme og slappe af, uden at skulle bekymre mig om at skulle ud af døren og have nogle til, at komme og passe sønnen inden vi skal ud af døren, ville det give mig meget ro.
samtidig tror jeg også at turen ind til sygehuset (vi har 24 km til sygehuset) ville forstyrre mig, og gøre mig utryg, og dermed give flere smerter.
Dog er min kæreste bange for ideen og for om der skal gå noget galt, derfor bliver det nok en amb.fødsel.
jeg kan dog godt sætte mig ind i hans tankegang, fordi jeg har været på en børneafdeling, og har set børn, hvor deres fødsler ikke er gået som forventet og har alvorlige livslange mén. Jeg stoler dog på at en prof. jordemoder, ville være i stand til at bedømme om barnet skal forløses på et sygehus og ringe efter en ambulance i tide.
Mvh Signe
Anmeld