hjemmefødsel vs. ambulant fødsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.614 visninger
24 svar
0 synes godt om
21. februar 2012

jordemoderstud

hej piger..

jeg er jordemoderstuderende og har lige skrevet en større opgave om hjemmefødsler, men nu kunne jeg godt tænke mig at vide lidt mere om hjemmefødsler vs ambulante fødsler.. der er jo så meget i medierne (og herinde) for tiden om nedskæringer i sundhedssystemet, som derfor leder til ambulante fødsler.. jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre jeres meninger/holdninger til de to? (og måske især om ambulante fødsler)

holdning til ambulant fødsel?

holdning til hjemmefødsel?

hvorfor vælge ambulant fødsel fremfor hjemme og omvendt..?

Jeg håber meget at i har lyst til at hjælpe mig..

på forhånd tak

hilsen Sofie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. februar 2012

lycly

Er det førstegangsfødende eller andengangs? Fordi ang. ambulante fødsler der har jeg forskellige holdninger alt efter om det er første eller anden gang

Anmeld

21. februar 2012

serinasmor

Jeg tror ikke jeg er sej nok til at kunne klare en hjemmefødsel Derfor ville jeg vælge ambulant når det kommer til det punkt engang ...

Jeg håber ikke det kommer så vidt at sygehusene bliver nødt til at sende 1.gangsfødende hjem 4 timer efter fødselen ..

Personligt havde jeg behov for hjælpen/ muligheden for at få råd og vejledning de første dage

Anmeld

21. februar 2012

jordemoderstud

LunaLykke skriver:

Er det førstegangsfødende eller andengangs? Fordi ang. ambulante fødsler der har jeg forskellige holdninger alt efter om det er første eller anden gang

flergangsfødende..  

Anmeld

21. februar 2012

jordemoderstud

serinasmor skriver:

Jeg tror ikke jeg er sej nok til at kunne klare en hjemmefødsel Derfor ville jeg vælge ambulant når det kommer til det punkt engang ...

Jeg håber ikke det kommer så vidt at sygehusene bliver nødt til at sende 1.gangsfødende hjem 4 timer efter fødselen ..

Personligt havde jeg behov for hjælpen/ muligheden for at få råd og vejledning de første dage

Tak for dit svar, og nej jeg håber heller ikke det kommer så vidt, kender nu heller ikke til steder der sender førstegangsfødende hjem ambulant (med mindre de selv vil)

Anmeld

21. februar 2012

Thalia

Altså rent prsonligt foretrækker jeg ambulante fødsler uanset om man har født før eller ej.

For mig gir det en tryghed at vide at lige udenfor døren står der nogen der kan gøre noget - hvis noget går galt under fødslen, men så længe alt går godt skal de bare lade mig føde i fred.

Og når fødslen er ovre vil jeg bare gerne hjem hurtigst muligt. Jeg har født 3 gange og venter mit 4. barn nu, og min erfaring er at den støtte og hjælp man får fra både JM og SP er langt bedre når man føder ambulant end når man indlægges efter fødslen. Desuden gir det en helt anden ro at man kommer hjem i vante omgivelser og med det samme kan begynde at finde de rutiner der skal præge hverdagen fremover.

Anmeld

21. februar 2012

Zafir

Jeg har født begge mine børn hjemme, under region sjælland ordningen Det var PERFEKT.
Jeg er lykkelig for mit valg. Begge fødsler var 90% sikkert endt i AKS, hvis jeg havde født på sygehuset. Så det er rigtig skønt at have undværet.

Mine jordemødre var perfekte, skønne og dejlige. Og en SUPER hjælp. Det var fantastisk dejligt at føde med kendt JM.

bare spørg hvis der er noget mere du vil vide.

Anmeld

21. februar 2012

jordemoderstud

Thalia skriver:

Altså rent prsonligt foretrækker jeg ambulante fødsler uanset om man har født før eller ej.

For mig gir det en tryghed at vide at lige udenfor døren står der nogen der kan gøre noget - hvis noget går galt under fødslen, men så længe alt går godt skal de bare lade mig føde i fred.

Og når fødslen er ovre vil jeg bare gerne hjem hurtigst muligt. Jeg har født 3 gange og venter mit 4. barn nu, og min erfaring er at den støtte og hjælp man får fra både JM og SP er langt bedre når man føder ambulant end når man indlægges efter fødslen. Desuden gir det en helt anden ro at man kommer hjem i vante omgivelser og med det samme kan begynde at finde de rutiner der skal præge hverdagen fremover.

tak for svaret..

det skal lige pointeres at jeg hverken er for det ene fremfor det andet.

Jeg kan godt forstå din holdning, og jeg ved ikke om du ved det, men flere undersøgelser har vist at det er lige så sikkert at føde hjemme som det er på hospital, faktisk måske mere "sikkert" (her snakker jeg bla. om indgreb i fødslen) ved ikke om du har født ukompliceret før (ellers er der jo en god grund til hosp.fødsel). men jeg kunne forestille mig at du som 4 gangsfødende ville føde forholdsvis hurtigt, ville du ikke kunne se en fordel i at blive hjemme og lade JM komme til dig? så skal du ikke ud og køre med veer.. og alt er i dine vante omgivelser og kommer til at foregå i dit tempo?

(jeg er ikke ude på at få dig til at vælge hj.fød. jeg er bare nysgerrig)

Anmeld

21. februar 2012

jordemoderstud

Zafir skriver:

Jeg har født begge mine børn hjemme, under region sjælland ordningen Det var PERFEKT.
Jeg er lykkelig for mit valg. Begge fødsler var 90% sikkert endt i AKS, hvis jeg havde født på sygehuset. Så det er rigtig skønt at have undværet.

Mine jordemødre var perfekte, skønne og dejlige. Og en SUPER hjælp. Det var fantastisk dejligt at føde med kendt JM.

bare spørg hvis der er noget mere du vil vide.

tak for dit svar

må jeg spørge hvorfor de ville ha endt i AKS?

og hvad vil du ellers sige er en fordel ved hjemmefødsel udover kendt JM?

og ja hjemmefødselsordningen sjælland skulle være rigtig godt

Anmeld

21. februar 2012

Zafir

jordemoderstud skriver:

tak for dit svar

må jeg spørge hvorfor de ville ha endt i AKS?

og hvad vil du ellers sige er en fordel ved hjemmefødsel udover kendt JM?

og ja hjemmefødselsordningen sjælland skulle være rigtig godt

Det er fordi min krop er ret skæv som følge af scoliose. Så begge mine piger har sat sig fast på vejen ned og har tager RET lang tid om at komme på plads i mit bækken. Frigg skulle 'spoles tilbage' og mine JM'ere fik brugt alle tricksne i bogen, på at få hende ud. Men hverken hun eller jeg blev stresset under fødslen, så der var INGEN ko på isen.

HVis jeg havde født på sygehuset, havde der med stor sansynlighed ikke været den samme tid og ro, så jeg havde ret sikkert fået ve-drop og begge piger havde skruet sig helt forkert fast... Og dermed AKS. Der var efterevalueringen på begge fødsler fra JM'erne.

Der er RIGTIG mange fordele ved hjemmefødsel.

God tid - tryghed, ro, at du ved hvad du skal gå igennem og hvordan. Dine egne omgivelser, dit eget køleskab, at fødekarret er ledigt hele tiden

Men ALLER mest roen og at du selv bestemmer. - Friggs fødsel blev jo også sendt live, så vi kunne fremvise vores skønne ordning i region sj

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.