"1)Du er ung, 2)Det er dyrt at få børn, 3)Det er et kæmpe ansvar"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.237 visninger
11 svar
0 synes godt om
23. marts 2009

Smukkert

Hej allesammen på baby.dk.

Jeg har et par uger vidst, at jeg er gravid - og har valgt ikke at skjule det, så har offentliggjort det for familie og venner. Jeg har valgt at beholde det, så har nu planer om at flytte til Haderslev sammen med faren, hvor vores amilie og venner bor.
Jeg er igang med at læse HF på 2. år på fjernstudie, men har ikke fået læst i 6 mdr, fordi jeg har haft en depression (har boet alene siden jeg var 15 og taget ansvar for mig selv siden jeg var 10 år gammel, idet min far er alkoholiker og min mor har boarderline). Grundet min depression, valgte jeg at flytte til Århus, for at starte på en frisk og fokuserer 100% på min egen fremtid.
Efter at have boet i Århus i 2-3 uger fik jeg mere energi psykisk, men fandt også ud af at jeg var gravid.. og så blev der tænkt igennem! Jeg tog kontakt til min mor igen og fortalte hende nyheden. Hun vil gerne være der for mig og støtte mig, hvilket jeg sætter stor pris på. Selvom hun er meget svingende i humør, så tænker jeg, at jeg gerne vil tilbage til Haderslev, fordi lidt støtte er bedre end ingen støtte. I Århus har jeg ingen, i Haderslev har jeg mange.
Nå, men indlægget her skal ikke handle om hvorfor jeg vil tilbage til Haderslev, men om alle de negative kommentarer jeg har fået eftersom jeg har offentliggjort min graviditet.. Ser I, svigerforældrene, faren og nogle klassekammerater har bombaderet mig med følgende kommentarer:
1) Du er ung, er du nu sikker på du kan klare det at få børn... Det er altså et stort ansvar. Det er ikke ligesom at få en babyborn-dukke, vel..
2) Det koster rigtig mange penge. Ca. 1 million til barnet er 18.. Og du har jo ingen uddannelse.
3) Vi vil ikke sige tillykke til dig, for vi mener ikke du kan klare en baby, når du ikke kunne klare din HF-eksamen.

Min mor fik selv børn da hun var omkring 20 år. Jeg fylder 19 om 2 uger. Så hun forstår mig fuldt ud. Hun ville da ønske jeg havde karriere og hus og alt det der, men hun forstår i det mindste hvordan det er, at blive ung mor.

Jeg er rigtig ked af alle de kommentarer jeg modtager, for jeg HAR taget en beslutning om at beholde barnet, og jeg er sikker på, at jeg bliver en god mor og får skabt en god fremtid for min lille familie.
Jeg har taget det første år på HF og har der et snit på 9,1 efter den nye skala, så med mit hovede, kan jeg blive lige hvad jeg vil, men det er ikke nemt at gennemføre HF i år uden at have læst i 6 måneder. Min drøm har altid være at uddanne mig til tandlæge, men dette kan man ikke i Haderslev, så istedet vælger jeg at blive tandklinikassistent. Dette kræver heller ikke en HF.
Hvad penge angår, så kan det godt være lidt stramt på S.U eller kontanthjælp, men jeg er opdraget til at lykke ikke kommer af penge, men af at man har det godt sammen. At man føler sig trygge, elsker hinanden og behandler hinanden med respekt. Jeg tror ikke man bliver mere lykkelig af, at gå i modetøj eller rejse udenlands hvert år. For mig forekommer det meget overfladisk at have sådan en livsfilosofi at det det skal være ih og åh så "fint" udadtil. Desværre tænker faren og hans forældre ikke på samme måde som mig. De mener det hele skal være så glansbilledeagtigt, så de er rigtig meget imod det, at jeg er gravid. Faren prøver at acceptere det, fordi jeg ligesom har taget valget, men han tænker da også kun på udgifterne det medfølger og ikke glæden ved at få et barn.. Så det er rigtig hårdt i sig selv, men jeg tror han optøer, når først jeg har født.

Undskyld den lange tekst, men trænger til at komme ud med det.

Mit spørgsmål lyder på: Hvordan håndterer man negativ kritik fra ens familie og venner, når man HAR besluttet sig for at beholde barnet?

Min første tanke er: "Hvis du ikke kan glæde dig på min vegne og respektere, at jeg skal være mor, så please hold de negative tanker for dig selv, da jeg er positiv indstillet på det og GLÆDER mig. Jeg har ikke brug for at høre på folk, der taler dårligt omkring det."
^Men ved ikke hvordan jeg skal sige fra overfor svigerforældrene? Faren har fortalt dem det uden jeg var til stede, men ser dem nok næste weekende.
Jeg er bare rigtig træt at fordomme grundet eg er ung, for jeg har længe været det man kalder "en lile voksen".

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. marts 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Sikke en lang tekst ja, men kender det godt når man bare skal have det UD!!!
Det lyder ikke som om det er nemt at være dig lige nu! Jeg kan ikke helt forestille mig hvad du går igennem, men har da et par ideer om hvordan det føles at være dig lige nu!
mit råd er som du selv siger: "pas jer selv".
Hvad der bekymrer migi din situation er at din kæreste ikke er interesseret i at få barnet!? er du sikker på at han ikke pludselig forlader dig fordi han ikke er klar? Jeg står selv i den situation at jeg VILDT gerne vil have børn, men min kæreste er ikke klar. Så jeg må vente (u)tålmodigt, og det er BESTEMT ikke sjovt.
Det eneste der trøster mig er, at når vi så får vores børn, så er det et fælles ønske!
Jeg ved godt det er skide svært, og du siger også at du har truffet valget og vil beholde bebs. Men jeg synes du skal tage en rigtig lang snak med din kæreste om det, så du ikke risikerer at miste ham! Som alle de kloge siger til os unge piger: "du har masser af tid".. nogengange er man bare nødt til at bide det i sig, for jeg tror ikke det er sjovt at stå med alene, selvom jeg er sikker på du nok skulle klare det.

Et langt svar blev det til, håber du kunne bruge det!
Store kram herfra!
p.s. Du er velkommen til at skrive til mig privat hvis du vil tale om det

Anmeld

23. marts 2009

Diana...

Luk det ud samme vej som det kom ind el be dem om og holde sin mund... Du glæder dig og det er det vigtigste så kan det sgu være lige meget hvad de synes de kommer sig så snart de ser det lille vidunder du bære rund på.

Held og lykke til dig og tillykke med det dejlige lille spir du har inden i det er fantastisk og blir fantastisk for dig.

Knus Diana

Anmeld

23. marts 2009

Smukkert

Caroline86 skriver:

Sikke en lang tekst ja, men kender det godt når man bare skal have det UD!!!
Det lyder ikke som om det er nemt at være dig lige nu! Jeg kan ikke helt forestille mig hvad du går igennem, men har da et par ideer om hvordan det føles at være dig lige nu!
mit råd er som du selv siger: "pas jer selv".
Hvad der bekymrer migi din situation er at din kæreste ikke er interesseret i at få barnet!? er du sikker på at han ikke pludselig forlader dig fordi han ikke er klar? Jeg står selv i den situation at jeg VILDT gerne vil have børn, men min kæreste er ikke klar. Så jeg må vente (u)tålmodigt, og det er BESTEMT ikke sjovt.
Det eneste der trøster mig er, at når vi så får vores børn, så er det et fælles ønske!
Jeg ved godt det er skide svært, og du siger også at du har truffet valget og vil beholde bebs. Men jeg synes du skal tage en rigtig lang snak med din kæreste om det, så du ikke risikerer at miste ham! Som alle de kloge siger til os unge piger: "du har masser af tid".. nogengange er man bare nødt til at bide det i sig, for jeg tror ikke det er sjovt at stå med alene, selvom jeg er sikker på du nok skulle klare det.

Et langt svar blev det til, håber du kunne bruge det!
Store kram herfra!
p.s. Du er velkommen til at skrive til mig privat hvis du vil tale om det

Han er meget umoden omkring det, men jeg er naiv og håber han vokser med opgaven i takt med min mave.
Hvis han vil forlade mig, ville det ikke såre mig så meget, idet vi ikke har været sådan rigtig kærester. Vi var samboer, som så udviklede sig til en masse dates m.m... Det kom der en graviditet ud af.. og nu er vi så blevet kærester, men når han opfører sig som en idiot, så føler jeg intet for ham.
I sidste uge var jeg indstillet på at klare det uden ham, fordi han simpelthen bare gjorde situationen værre for mig, men her i weekenden har han været sød og virkelig anstrengt sig, så nu tror jeg på os.

Anmeld

23. marts 2009

SaNiNa

Diana/Claus skriver:

Luk det ud samme vej som det kom ind el be dem om og holde sin mund... Du glæder dig og det er det vigtigste så kan det sgu være lige meget hvad de synes de kommer sig så snart de ser det lille vidunder du bære rund på.

Held og lykke til dig og tillykke med det dejlige lille spir du har inden i det er fantastisk og blir fantastisk for dig.

Knus Diana

den er jeg med på...

Det vigtigeste er at du føler dig klar og ønsker barnet.

Så stort tillykke her fra...

Anmeld

23. marts 2009

Smukkert

Diana/Claus skriver:

Knus Diana

Ja, det tænker jeg også, men bliver svært når det er ens svigerforældre det drejer sig om.. Og ja, til tider faren selv.

Må se hvad de siger til mig, når jeg ser dem igen.. Så må jeg bare fortælle at jeg ved hvad det indebærer, at jeg har taget en beslutning og at jeg nu glæder mig til det og at jeg håber de også kan glæde sig på mine vegne.

Anmeld

23. marts 2009

Diana...

Smukkert skriver:

Ja, det tænker jeg også, men bliver svært når det er ens svigerforældre det drejer sig om.. Og ja, til tider faren selv.

Må se hvad de siger til mig, når jeg ser dem igen.. Så må jeg bare fortælle at jeg ved hvad det indebærer, at jeg har taget en beslutning og at jeg nu glæder mig til det og at jeg håber de også kan glæde sig på mine vegne.

Det er rigtig svært når det er svigerforældrene men du bliver nød til at tænke på dig selv andre er så gode til alle deres skide kommentar og gode råd men du ved bedst og du skal ikke lade dig påvirke af andre så vær du bare glad og nyd det.

Stort knus til dig.

Anmeld

23. marts 2009

LineD

Sanne skriver:

den er jeg med på...

Det vigtigeste er at du føler dig klar og ønsker barnet.

Så stort tillykke her fra...

Kunne ikke være mere enig!
Jeg har selv lige fået en positiv g test, godt nok planlagt men vi er stadig begge unge (22 begge 2 om en uge ca.) men jeg synes simpelthen der er det bedste der kunne ske, jeg har ALTID ønsket mig at være "ung" mor, og jeg er her klar over at mange vil føle sig forarget

Men ind af det ene øre ud af det andet, og læn dig op af støtterne du har i dit liv, istedet for at lade dig vælte af dem du ikke har

Jeg er OVERBEVIST om du nok skal klare det godt, med eller uden farmand som støtte.

Du er mere end velkommen til at skrive hvis du skal lukke lidt luft ud

Anmeld

23. marts 2009

mette moren

Diana/Claus skriver:

Knus Diana

så enig!

Anmeld

23. marts 2009

trunte89

Luk ørene for alle de negative kommentarer, og så bare GLÆD dig.
De andre skal ikke have lov at ødelægge din glæde!!

Jeg er selv 'ung mor'. fødte 3 mdr efter jeg var blevet 18.
Jeg fortryder alsolut ikke, men det har da været hård til tider.
Jeg flyttede hjemmefra en måned efter jeg var blevet 18, og det hårdeste for mig har klart været ikke at ha prøvet at bo alene inden, men jeg har klaret det og jeg har klaret det godt

Håber, at familien bare lige skal ha noget tid at vænne sig til tanken i.

- Trine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.