Hvad så nu ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.828 visninger
32 svar
0 synes godt om
16. februar 2012

Princesspigen

Ja som flere sikkert ved så testede jeg positiv i mandags og igen hos lægen idag..

men nu kommer der så er milion spørgsmål nu jeg sidder her hjemme og lader tankerne flyve ?

er der noget man ikke må spise ?

noget man ikke må drikke ?

noget man ikke må gøre ?

jeg skal selvfølgelig spise gravitamin, jeg hverken drikker, ryger eller tager stoffer, så ik noget der..

jeg er kun i 6 uge og har aldrig været gravid før.. og ved der er en del der kan nå at gå galt endnu..

så søger nogle gode råd :-) håber i vil hjælpe :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2012

B&J

TILLYKKE MED LILLE SPIREN I MAVEN

ved der er mange der tænker på det med at drikke og spise...

spis med måde og drik med måde jeg spiste og drak som jeg plejer og jaaa der skete ingen ting

hvis du har kat hold dig fra kattebakken, hvis du løfter tungt lyt til din mave ellers brug bene eller hjælp

Anmeld

16. februar 2012

TrineMine86

Princesspigen skriver:

Ja som flere sikkert ved så testede jeg positiv i mandags og igen hos lægen idag..

men nu kommer der så er milion spørgsmål nu jeg sidder her hjemme og lader tankerne flyve ?

noget man ikke må gøre ?

jeg skal selvfølgelig spise gravitamin, jeg hverken drikker, ryger eller tager stoffer, så ik noget der..

jeg er kun i 6 uge og har aldrig været gravid før.. og ved der er en del der kan nå at gå galt endnu..

fik du ikke sådan en "graviditetsbog" hos lægen? tror den er fra libero..

sådan en fik jeg da jeg testede positiv hos lægen, og deri står alt hvad man skal undgå at indtage osv..

kan ikke huske alle tingene, men dem her kan jeg huske:

man må ikke spise:

- bløde oste som f.eks brie osv. (da der findes en bakterie i der hedder listeria og som kan skade fosteret)

- rå fisk

- råt kød

- man skal undgå kattebakker pga. haresyge

hmm.. kan ikke lige komme i tanke om mere lige nu..

og forresten.... TILLYKKE med graviditeten

Anmeld

16. februar 2012

Nettemor

Tillykke med spiren

Jeg er enig med B&J

Anmeld

16. februar 2012

JH12

Stort Tillykke med den bette i maven

Har ikke læst hvad de andre har skrevet, men min erfaring:

Jeg er selv første gangs gravid, og har prøvet at læse lidt om hvad man må og ikke må.. også snakket lidt med lægen..

Bøgerne, nettet og lægen + JM råder en til at spise efter de 8 kostråd.. Det kan jeg dog ikke selv holde.. Jeg spiser bare som jeg altid har gjord.. Så lige hvad angår mad, tænker jeg ikke nærmere over.
Jeg personligt drikker også hvad jeg har lyst til, det er faktisk dog mest Juice, Saft og Vand..  (og selvfølgelig ingen alkohol)

Du må ikke bærer på hvad som helst, det må ikke være for tungt, tror jeg har hørt det er omkring max 10 kg.

Men  godt du ikke ryger, drikker, og alt det der..

Hvis du selv vil undersøge mere, kan du vidst finde en del på sundheds styrelsens hjemmeside.

Anmeld

17. februar 2012

Princesspigen

hvor stor er sansynligheden for der sker noget når man skifter kattebakker ?

kæresten og jeg har til samme 3 katte, den ene i huset sammen med kæresten og de 2 med mig i lejligheden, så det kan ikke helt undgås desværre..

men jeg har jo ingen direkte kontakt.. brugr en skovl, en pose og sørger for ikke at stå med hoved ind over og gør den også ekstrem ren når den bliver skiftet så der så vidt muligt ingen bakterier er i..

Anmeld

17. februar 2012

JJH

Princesspigen skriver:

kæresten og jeg har til samme 3 katte, den ene i huset sammen med kæresten og de 2 med mig i lejligheden, så det kan ikke helt undgås desværre..

men jeg har jo ingen direkte kontakt.. brugr en skovl, en pose og sørger for ikke at stå med hoved ind over og gør den også ekstrem ren når den bliver skiftet så der så vidt muligt ingen bakterier er i..

Undgå kontakt med huden, jeg bruger selv engangs plastikhandsker og vasker grundigt bagefter. du skal i fysisk kontakt med afføringen for smitten.

Der ud over syntes jeg du skal læse http://www.sst.dk/~/media/Sundhed%20og%20forebyggelse/Graviditet/Anbefalinger%20for%20gravide/gravidpjece.ashx

Dette er det ultimative for dig og dit barn. men hav ikke dårlig samvittighed fordi du ikke kan opfylde det hele. mærk efter i kroppen og gør det du føler er rigtigt.

Anmeld

17. februar 2012

TrineMine86

Princesspigen skriver:

har fundet lidt om kattebakker på nettet, og her kommer det

Hvid du skal tømme kattebakker, så gør det såaledes:
At gravide ikke skal tømme kattebakker er faktisk en sandhed, som netop hænger sammen med toxoplasmose parasitten. Den findes nemlig i kattens afføring. Hvis du er nødt til at tømme en kattebakke, kan du bruge engangshandsker, skolde kattebakken og vaske hænder.

Her er lidt fra netdoktor om toxoplamose:

Det er sådan, at katte ofte i deres tarmkanal har en meget lille parasit, Toxoplasma gondi, som udskilles med kattens afføring. Parasitten smitter andre dyr og mennesker, som kommer i kontakt med afføring fra katte ude i naturen ( f.eks. i sandkasser) eller for menneskers vedkommende hjemme, f.eks. ved at tømme kattebakken. Normalt bemærker man ikke, at man bliver smittet med toxoplasmose. I langt de fleste tilfælde (> 80%) er der ingen symptomer, og selv om parasitten forbliver i kroppen (i muskler og hjerne) resten af livet giver heller ikke dette anledning til nogen sundhedsproblemer, medmindre der skulle ske en voldsom forringelse af ens normale immunforsvar , som det kan ses ved f.eks. AIDS sygdom.
Da parasitterne således også livslangt kan sidde i kød (muskler) på dyr, som bruges til mad, kan man også smittes via råt kød. Smitte med toxoplasmose er helt almindelig i Danmark. Således vil omkring 25% af førstegangsgravide, som du selv, vise sig at have haft sygdommen (uden at ane det) hvis der bliver taget en blodprøve for antistoffer mod toxoplasmose. Har man allerede haft sygdommen før graviditeten, spiller den ikke nogen rolle for fosteret, som så ikke bliver smittet i livmoderen.
Har den gravide derimod ikke antistoffer før graviditeten og smittes under svangerskabet pga. kontakt med katte, kan sygdommen undertiden overføres til det ufødte barn. Smittes den gravide, er risikoen for overførsel af sygdommen til fostret størst i sidste tredjedel af svangerskabet (risikoen hér i størrelsesordenen omkring 60-70%). Imidlertid vil de fleste af de børn, der smittes i livmoderen, være uden symptomer og sygdom. Dog kan omkring en femtedel af børnene pådrage sig ubehagelige problemer i øjne og hjerne. Da graviditeten jo kun varer 9 måneder og den årlige smitterisiko for toxoplasmose formentlig kun er af størrelsesordnen ½-1%, er risikoen for, at en gravid uden toxoplasmose antistoffer blive smittet under graviditeten og oven i købet give smitten og sygdom videre til fostret meget lille ( omkring 0.1%)
På trods af denne meget begrænsede risiko for at pådrage sig smitte med toxoplasmose er anbefalingerne, at gravide de holder sig fra at indtage ikke varme eller frostbehandlede kødprodukter (= råt kød), som kan indeholde smittefarlige parasitter. Det anbefales også, at kattebakker rengøres dagligt, da det tager nogle dage før de parasitter, der udskilles med katteafføring, bliver smittefarlige). Men det er ikke gravide, der skal passe dette rengøringsjob, hvis det kan undgås!
Da risikoen for toxoplasmose smitte hos gravide, som det fremgår af tallene ovenfor, er meget begrænset, anbefaler man ikke screening af alle gravide med henblik på antistoffer mod toxoplasmose. Men det er muligt via egen læge at få en blodprøve, som kan vise, om man som gravid tilhører de ca. 75%, som ikke på forhånd er smittede med denne parasit. Mere nyttigt er det dog at overholde de nævnte simple anbefalinger om ”råt kød” og om at undgå direkte kontakt med katteafføring. Håber dette er svar på jeres spørgsmål.
Med venlig hilsen
Sören Thybo
Speciallæge i tropesygdomme

Anmeld

17. februar 2012

Hailiesmom11

Princesspigen skriver:

noget man ikke må gøre ?

Jamen som TrineMine86 skriver

Blød ost, rå kød og fisk er det vigtigste mad at undgå..

Og så ja kattebakken, kan du ikke få kæresten til at gøre det? det er nemlig allerbedst at undgå det, har en veninde da hun var gravid fik manden besked på at så var det hans job..

Men ellers skal man bare passe på sig selv, ikke løfte for tunge ting eller overanstrenge sig... Jeg hjalp et vennepar med at fjerne tapet og fjerne gulvtæppe fra deres hus og der var jeg 6-7 mdr henne med en ret stor vom  og vores datter har ikke taget skade, man skal bare lytte til sin krop..

Anmeld

17. februar 2012

FruK

HVA'.... må man ikke spise sushi, når man er gravid??? Så er jeg ikke sikker på, at jeg vil alligevel!!
Hmmm... Da jeg var gravid sidst for mange år siden, havde jeg aldrig smagt sushi - så det havde jeg da ikke tænkt over.
Gælder det også når fisken har været frosset ned i 24 timer, som man skal??
Skal da nok lige nå at fortære en del sushi, mens vi forsøger så!

-Og tillykke med graviditeten!!

Jeg kan ikke huske, hvad man må og ikke må, og det er sikkert også lavet om, siden dengang. Så ingen kloge ord herfra.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.