Igår sad jeg og så dr program om fødsler og deri var der en tvillingemor der fik et kejsersnit. De billeder fik en ukendt følelse op i mig, jeg tror jeg er nødt til at få min oplevelse ud, som et samlet hele.
Jeg sover ikke i 3 døgn før mit kejsersnit den 16 juni. Min appetit er, som altid, enorm men jeg er ikke træt. Så jeg vandrer mit stuegulv tyndt, dag og nat, vandrer jeg der mens jeg tænker som en sindssyg på operationen. Det at du er på vej, sygner i baggrunden over den prøvelse jeg skal overkomme lige om lidt.
Den 16 juni vandrer jeg til kl 8, hvor mormor kommer og henter far og mig. Min mor siger jeg er hvid som et lagen, siger ikke så meget. Mit indre er kaos, hysterisk skrigende kommanderer hele min eksistens til at få stoppet dette vanvid og komme i sikkerhed.
Alt omkring mig er roligt. Sød, rolig sygeplejerske fortæller mig, roligt, at hun er min kontaktperson. De har vurderet jeg er "sårbar fødende" og derfor er hun der, i baggrunden. Om hun måtte overvære mit kejsersnit? Havde egentligt ikke som sådan tænkt på hvordan det ville være derinde, så det kunne jeg ikke se noget harmfuldt i?
Kl 11.10 kommer der en narkoselæge og tager nogetr blodtryk, samtidigt kommer portøren. Så er det nu. Sidder på sengen der triller ned af gangen, portøren siger jeg bare kan lægge mig ned. Nej tak, hører jeg en, vistnok mig, sige.
Igennem dørene, tusinde spørgsmål, om jeg røg? Nej - gør man det som gravid, kan jeg huske jeg tænkte. Irriteres lidt over alle de mennesker omkring mig. Ind gennem to døre til.
Operationsstuen. Nul mulighed for at flygte, jeg skulle have taget chancen da den var der.
Epiduralblokade. Jeg hader nåle. Narkoselægen siger jeg intet mærker, han lyver, det ved jeg og jeg kommer med det obligatoriske lille hop, som jeg havde advaret dem imod. Men som alligevel fik dem alle til at hoppe. Benene forsvinder. Ned at ligge.
Så ligger jeg der. En kommenterer min "smukke mave". Tænker, idiot, kan vi ikke bare spare sniksnak og komme i mål?
Totalt ud af kroppen oplevelse. Jeg ligger der, kan skimte min mave i lampen. Om jeg er sikker på det er en god ide? Ikke specielt. Kigger på din far. Far kigger igen, en dims bipper og far kigger på på sygeplejersken.
Jeg er helt bevidst om hvad der foregår. Jeg kan intet mærke, men jeg kan fornemme de rusker i mig. Om det gør ondt, for "de går til mig". Nej. Du skriger.
Far forsvinder. Jeg ryster. Helt normalt "Det får du lige noget for" nålepude tænker jeg.
Kaos. Ud af stuen, ind på opvågning. Sygeplejersken har travlt, river min skjorte åben og spørger bagefter om det var ok. Fuldstændigt lamslået, det ved jeg faktisk ikke om det var.
Så lå du dér. Med far ude og ringe til mormor og din lammede mor som eneste selskab. Du var en rigtig grim lille en med hak i kraniet hele vejen rundt, og intet hår overhovedet.
Senere har min kæreste så fortalt mig at, der stod ca 14 mennesker op ad en mur inde ved mit kejsersnit. Det lagde jeg ikke mærke til, jeg aner ikke hvad de skulle der. Og har det faktisk rigtigt skidt over de har set mig uden tøj på, i dén situation, uden mit samtykke.