Babytegn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. april 2009

DK

Zafir skriver:

Fordi hun var utrolig kommunikerende Ret hurtigt efter vi begyndte på tegn, så satte hun lyde på. Altså fx. så begyndte hun ret hurtigt at sige vov til alle dyr, så vi talte om dyr, med 'vov' i stedet for tegn

Så derfor brugte vi ikke tegn omkring dyr...

Hehe... og forresten, så bor vi jo ikke i kbh, så vi brugte ikke barselstiden i zoo

Det havde måske været noget andet så!

Ejj du skrev sådan et fint svar!!! Nu får jeg helt dårlig samvittighed. Det var kun en ironisk kommentar. Altså hvem taler om kakelakker og giraffer med deres små børn.

Derudover synes jeg det er VILDT smart med babytegn, at børnene kan vise hvad de vil. Jeg vil helt sikkert prøve det med min den næste!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. april 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
DK skriver:

Ejj du skrev sådan et fint svar!!! Nu får jeg helt dårlig samvittighed. Det var kun en ironisk kommentar. Altså hvem taler om kakelakker og giraffer med deres små børn.

Derudover synes jeg det er VILDT smart med babytegn, at børnene kan vise hvad de vil. Jeg vil helt sikkert prøve det med min den næste!!

det var noget af det jeg mente med at det var meget amerikansk... Jeg syntes det smarte går af babytegn, hvis man kun taler tegn med sit barn. Begynder at lave tegn om alt muligt...

Jeg syntes det skal være en introduktion til kommunikation, så børnene skal få LYST til at kommunikere. Derfor brugte vi kun behovs tegn. LYN hurtigt satte hun jo ord på det. Begyndte at sige 'Da', samtidig med drikke tegnet og vi lavede drikke tegnet og sagde drikke... osv. Så lærte hun i stedet for at pege og sige 'E OM!!' (altså be-om) også var hun MEEEEEEEEEEEEGET stolt og smilede over hele hovedet.
Hun lavede faktisk sætninger inden hun var et år. Fx. 'E OM DA' og lavede drikke tegnet for at understøtte sin handling

Eller 'E OM MAM' og lavede mad tegnet osv...

Så det er SUPER fedt, men det er vigtigt at opmundte til og understøtte lydende i sproget. Syntes jeg...

Da hun kunne sige DA fx, så prøvede vi at lære hende at sige DRIKKE, når hun havde prøvet, så fik hun sit drikke. Altså øvelse-belønning... Fuldstændig som man træner en hund eller noget, men det virkede...
Vi gjorde det også med toilettet. Tisse på wc en vingummi (katjes). Da hun havde lært det (tog ca 3 uger) så var det. lave stort=vingummi... Det tog SÅ kort tid. selvom vi fik MANGE rynkede næser... 'Skal hun så have vingummi HVER GANG hun går på wc resten af sit liv?!', men det var kun indtil hun lærte det, så spurgte hun slet ikke

Så det har vi gjort med rigtig meget. Men det startede med sproget

Anmeld

18. april 2009

DK

Zafir skriver:

det var noget af det jeg mente med at det var meget amerikansk... Jeg syntes det smarte går af babytegn, hvis man kun taler tegn med sit barn. Begynder at lave tegn om alt muligt...

Jeg syntes det skal være en introduktion til kommunikation, så børnene skal få LYST til at kommunikere. Derfor brugte vi kun behovs tegn. LYN hurtigt satte hun jo ord på det. Begyndte at sige 'Da', samtidig med drikke tegnet og vi lavede drikke tegnet og sagde drikke... osv. Så lærte hun i stedet for at pege og sige 'E OM!!' (altså be-om) også var hun MEEEEEEEEEEEEGET stolt og smilede over hele hovedet.
Hun lavede faktisk sætninger inden hun var et år. Fx. 'E OM DA' og lavede drikke tegnet for at understøtte sin handling

Eller 'E OM MAM' og lavede mad tegnet osv...

Så det er SUPER fedt, men det er vigtigt at opmundte til og understøtte lydende i sproget. Syntes jeg...

Da hun kunne sige DA fx, så prøvede vi at lære hende at sige DRIKKE, når hun havde prøvet, så fik hun sit drikke. Altså øvelse-belønning... Fuldstændig som man træner en hund eller noget, men det virkede...
Vi gjorde det også med toilettet. Tisse på wc en vingummi (katjes). Da hun havde lært det (tog ca 3 uger) så var det. lave stort=vingummi... Det tog SÅ kort tid. selvom vi fik MANGE rynkede næser... 'Skal hun så have vingummi HVER GANG hun går på wc resten af sit liv?!', men det var kun indtil hun lærte det, så spurgte hun slet ikke

Så det har vi gjort med rigtig meget. Men det startede med sproget

Uhhh det lyder bare så cool. Det vil jeg altså med mit næste barn. Altså der er jo ingen grund til at lade være!!! Du er så sej, Zafir!!!!!

Anmeld

18. april 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
DK skriver:

Uhhh det lyder bare så cool. Det vil jeg altså med mit næste barn. Altså der er jo ingen grund til at lade være!!! Du er så sej, Zafir!!!!!

ihh altså, jeg er ikke så god til komplimenter, men det var rart at se at det virkede med Idun, de ting vi prøvede...

Det aller sjoveste, var at jeg ikke havde det fjerneste begreb om, hvad man gjorde med et barn, da vi startede, men de ting vi prøvede virkede... (faktisk så havde jeg KÆMPE KRISE, kort tid inden jeg fødte, fordi jeg jo aldrig havde haft kontakt med et spædbarn (ej heller et barn - stort set) Så det var rart at det jo gik godt )

Anmeld

18. april 2009

Mt4

Det er helt rigtig Zafir at tegnene skal underbygges af tale. Kender også godt de tegn du har lagt ind på siden, den bog havde vi nemlig inden vi fik den anden som jeg omtalte i tidligere indlæg. Men har haft mere glæde af den vi fik tilbudt fra vores talepædagog. (tegn til tale)
Vi bruger den jo også fra en anden indgangsvinkel, da vores datter har ds. Og nogle af dem aldrig får et sprog. Vores datter har et begyndende sprog, men støttes pt, af at hun kan tegene.
Du skriver din datter hurtigt fik ord på. Kender det godt to at vores fire børn, talte meget tidligt, nr tre kunne abc på pc inden han var to år. Men har også prøvet at stå med et barn der sent fik et sprog som andre end os forældre forstod og der ville tegn til tale også have været en fordel. Men han er så gammel at der var det ikke alm. kendt. Men hans lillesøster har stor glæde af det.
Men men men , tegene må aldrig erstatte sproget, men skal underbygge.... som du også nævner.
Er glad for at se på siden at flere finder det spændende i forbindelse med at lære deres børn at tale, Ved fra talepædagog, at tegn udvikler børnene hurtig netop fordi de komponere ord med en bevægelse, og dermed bruger flere dele af hjernen samtidig.
Samlignes lidt med når vi læser højt, så både ser vi orderne, men hører dem også, så husker vi bedre det vi har læst.

Anmeld

18. april 2009

finkedinke

min mellemste datter er ørebarn, hun lavede sine egne tegn. Vi prøvede at lære hende baby tegn men vi var ikke vedholdende nok, det hele gik op i røg pga manglende nattesøvn, sygdom osv.
Men vores kvikke pige gjorde det jo for os. Hun havde bl.a. tegn for søvnig, mere, mad/drikke. Efterhånden som der kom sprog på, brugte hun tegnene mindre og mindre. Men det var en stor befrielse at hun var så stærk at hun selv kunne lave tegn og jeg var glad for at vi var vågne nok til at opdage det.
Jeg syntes at tegn er genialt, for vi kunne tydeligt se hvor meget det betød for vores datter at kunne give udtryk for så basale ting som mad og drikke.
Jeg vil helt klart også lave tegn med min yngste når hun bliver lidt ældre, hun er kun lige 3 mdr.

Berith

Anmeld

4. februar 2011

Jibbe

Super tråd Zafir med inspiration til os som gerne vil lære at kommunikere lidt bedre med vores unger Jeg er begyndt lige så stille og glæder mig til at se frugten af det!

Anmeld

4. februar 2011

Zafir

Jibbe skriver:

Super tråd Zafir med inspiration til os som gerne vil lære at kommunikere lidt bedre med vores unger Jeg er begyndt lige så stille og glæder mig til at se frugten af det!

Mega fedt
Det glæder jeg mig til at høre mere om...!!

Anmeld

4. februar 2011

M&F&C

Jeg må sige, at jeg blev facineret af det du har skrevet. Bruger i babytegn med Frigg også? Og indrager i så Idun i det, således hun også lærer Friggs "sprog"?

Jeg kunne godt finde på, at prøve det med den næste og inddrage Frederikke.

Herhjemme har jeg ALTID snakket med Frederikke, hver dag og HELE tiden. Næsten siden dag 1, har jeg konstant givet hende information om, hvad næste skridt er, hvad jeg gør og med hvad, hvad tingene hedder osv osv.

Hun har været hurtig med at få sig et sprog .... sige simple ting i en tidlig alder, ikke perfekt, men så det var til at forstå hvad hun mente. Hun har altid været god til at give udtryk for "ja" og "nej". Idag, hvor hun er 2½, snakker hun som et vandfald og snakker rigtig forståeligt, så man kan føre rimelig fornuftige samtaler med hende.

Siden september-oktober, har jeg haft lidt fokus på, at få hende til at HUSKE Altså, få hende til at fortælle mig, hvad de har lavet i dagplejen, om hun synes det har været en sjov dag. Det har jeg udvidet henover julen, med at få hende til at huske ting, der er sket indenfor rimelig fortid. Og nu kan jeg virkelig fornemme, at hun har en hukommelse. Hun kan huske sangtekster, og synger med, så snart der er noget hun kan huske. Hun beder selv om gentagelser, til "den sidder der". Hun er tålmodig med at forsøge at forklare, og prøver at sætte ord på alt. Skrev et indlæg for nogen dage siden, hvor jeg fortalte, at hun fortæller mig, hvad hun føler. "Du må ikke sige farvel mor, Frederikke bliver så ked af det".

Hov - det blev en lang smøre om min trold  - det jeg vil frem til er, at JA - hvor er kommunikation og forståelse VIGTIG!!!!! Og hvor er det godt, at der findes redskaber, der kan lette det for både forældre og barn.

Anmeld

4. februar 2011

Cris

så længe siden! Men jeg kan faktisk huske denne tråd fra dengang!

Vi bruger stadig de samme babytegn som vi gjord med vores den store dengang. Nu med den lille. Vi bruger de samme tegn, Sign with your Baby fra Joseph Garcia. Den lille er ikke så hurtigt sproglig som storebror, så han får meget glæde af alle de tegn vi viser ham. Det fungerer fint hos os

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.