Jeg må sige, at jeg blev facineret af det du har skrevet. Bruger i babytegn med Frigg også?
Og indrager i så Idun i det, således hun også lærer Friggs "sprog"?
Jeg kunne godt finde på, at prøve det med den næste og inddrage Frederikke.
Herhjemme har jeg ALTID snakket med Frederikke, hver dag og HELE tiden. Næsten siden dag 1, har jeg konstant givet hende information om, hvad næste skridt er, hvad jeg gør og med hvad, hvad tingene hedder osv osv.
Hun har været hurtig med at få sig et sprog .... sige simple ting i en tidlig alder, ikke perfekt, men så det var til at forstå hvad hun mente. Hun har altid været god til at give udtryk for "ja" og "nej". Idag, hvor hun er 2½, snakker hun som et vandfald og snakker rigtig forståeligt, så man kan føre rimelig fornuftige samtaler med hende.
Siden september-oktober, har jeg haft lidt fokus på, at få hende til at HUSKE
Altså, få hende til at fortælle mig, hvad de har lavet i dagplejen, om hun synes det har været en sjov dag. Det har jeg udvidet henover julen, med at få hende til at huske ting, der er sket indenfor rimelig fortid. Og nu kan jeg virkelig fornemme, at hun har en hukommelse. Hun kan huske sangtekster, og synger med, så snart der er noget hun kan huske. Hun beder selv om gentagelser, til "den sidder der". Hun er tålmodig med at forsøge at forklare, og prøver at sætte ord på alt. Skrev et indlæg for nogen dage siden, hvor jeg fortalte, at hun fortæller mig, hvad hun føler. "Du må ikke sige farvel mor, Frederikke bliver så ked af det".
Hov - det blev en lang smøre om min trold
- det jeg vil frem til er, at JA - hvor er kommunikation og forståelse VIGTIG!!!!! Og hvor er det godt, at der findes redskaber, der kan lette det for både forældre og barn.