Ung mor VS gammel mor ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. februar 2012

Silas&Mille

Ung mor: 20 og under.
Synes det er meget almindeligt at begynde at tænke familie og børn omkring 23-25 års alderen uden at man er for ung.

'Gammel' mor: 30 og over.
Min personlige mening er at man er 'gammel' mor hvis man først starter med at tænke børn når man er fyldt 30. Jeg ved der er mange er prioritere karriere osv før børn og derfor venter. Men jeg er selv vokset op med en ung mor. Jeg er 28 og min mor bliver 47 i år, så hun var 18 da hun fik mig og jeg synes det har været vildt fedt at have en så ung mor. Både min stedmor og svigermor bliver også 47 i år  

Jeg har altid selv ønsket at blive ung mor, men har dog prioriteret min handelskole eksamen, så jeg i det mindste havde den. Men siden jeg blev student har jeg ønsket at blive mor. Jeg skulle bare finde den rigtige at få børn med Ham fandt jeg i 2006 og vi fik vores første barn sammen i januar 2011 og har lige fået nummer 2 for 3 dage siden. Vi startede projekt baby i januar 2008, så det tog noget tid inde vi havde to streger. Det er også en af grundene til at jeg ikke helt forstår dem som venter til efter de 30 med starte projekt baby, for hvad nu hvis det tager flere år?

Forstår selvfølgelig godt dem der venter, hvis de endnu ikke har mødt den rigtige at få børn sammen med, det er jo trods alt et af de vigtigste kriterier Og der er dem som har forsøgt i mange år og ender med at blive 30 inden det lykkedes, men så har de jo heller ikke ventet med at starte projekt baby.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. februar 2012

L&V

Giraffen skriver:

Hej piger

Jeg var sammen med nogle veninder igår og de mener jeg er 'ung mor' fordi jeg er 24 år.

Jeg synes derimod 24 var en meget neutral alder og at man jo også khurtigt kunne blive for 'gammel' hvor jeg mente at 35 år med første graviditet er lidt sent hvis man gerne vil have flere børn - der mente de det mere var omkring de 40 år

Nu skal alting jo ikke handle om alder men jeg synes alligevel det var interessant at vi havde så vidt forskellige kategoriseringer 

Så hvornår synes I at man er henholdsvis "ung" og "gammel" ved første graviditet?

Og hvornår tænker i "normalen" er? Jeg ved at gennemsnittet er omkring 30 for førstegangsgravide, men hvis vi ser bort fra landsgennemsnittet og mere ser hvad I synes er den passende alder

Jeg synes fx at man mellem 25-35 har en 'ideel alder' ift at få børnene, men det kommer jo an på mange mange ting (fx hvor vigtigt det er at få fx karrierre, hus osv på plads først)

Jeg er selv 24 men ser heller ikke mig selv som ung mor men ung og mor 

Har altid haft det sådan at jeg ska være færdig med af få børn når jeg er 30. Og har egentlig altid været meget målbevidst omkring det. Min mand og jeg købte vores fælles hus for knap 6 år siden og har brugt de år på at sætte det i stand, vi har begge de uddannelser vi gerne vil og fast job så vi syntes at nu var alt iorden til at vi med ro ku sætte et andet liv i verden Og inden hun blev født og manden blev 30 nåede vi at gifte os, så syntes alt har formet sig perfekt Men det er svært at sætte alder på for man kan være ung af alder men gammel af hjerte og omvendt. 

Men 35-40 og op er bare for gammelt efter min mening og specielt hvis det så er kunstigbefrugtning fordi man lige sku ha karrieren på plads ( hvis man har prøvet i mange år uden held er det noget andet)

Anmeld

10. februar 2012

Isabella_mor

ung - under 18

Gammel - over 45...

Anmeld

10. februar 2012

lycly

Jeg synes man er ung mor under 20 og "gammel" mor over 40. Ved sidstnævnte er det kun hvis vi snakker første barn. Synes det er sent at få sit første barn efter de 40
Og som sagt, ung mor under 20. Men den er lidt svær, for jeg synes også, at en på 21 er ung, men ikke en på 23 og 24 (jo man er ung, men ikke i forhold til det at være mor)

Anmeld

10. februar 2012

Muhmi

Uden at støde nogen forhåbentlig, så har jeg stemt

"Ung mor" under 20 og under 18

"Gammel mor" 40 og deropefter.

Anmeld

10. februar 2012

Clisolka

Jeg har begrebet ung mor under de 20 år. Gammel mor 40 og opefter - selvfølgelig ikke hvis de har prøvet i flere år 

Jeg var selv 32 da jeg fik Isabella - måske lidt for sent, men det var et perfekt tidspunkt for mig, og så havde jeg fundet manden da jeg blev 31  Jeg ville da gerne have en til, men tiden er ved at løbe fra mig, da jeg fylder 35 til næste år, og der er min grænse (siger jeg nu) 

Anmeld

10. februar 2012

Valle81

Jeg har skrevet under 20. Jeg var selv 22, blev 23 14 dage efter, og jeg har aldrig følt mig som en nu mor. Har heller ikke oplevet at min omverden har set på mig som ung mor:0)

Anmeld

10. februar 2012

sne190810

Mener at man er Ung mor som  under 25-år.

Mener dog også at ung mor, som i  børn for børn har jeg stemt under 20 år.

Gammel ved jeg ikke, nok omkring 40 år hvis det er førstebarnet som melder sin ankomst

Anmeld

10. februar 2012

4kløver

Drømme skriver:

Ung mor :
Jeg har stemt både under 18 og under 25. Grunden er at jeg personligt mener, man er "ung ung" mor hvis man er under 18 fordi man ikke er "voksen" i forhold til stemmeret mv.

Derimod synes jeg man er ung mor når man er under de 25. Det kan sagtens være planlagt, det kan også sagtens være en "ups'er", men man skulle meget gerne have mulighed for at forsørge sit barn, og samtidig er man myndig.

Selvfølgelig special tilfælde hvor det slet ikke kan sættes i båse fordi man bare ér forskellige og har hver sin måde at påtage sig moderrollen. Det samme gælder "gamle" mødre.

Gammel mor:
Min personlige grænse er 27 år. Ikke fordi jeg overhovedet synes man er gammel på det tidspunkt(!), men fordi jeg hele tiden selv har haft et ønske om, i hvert fald at få det første barn inden jeg bliver 27.
Ser jeg en nybagt mor på 27 år kunne jeg aldrig drømme om så meget som at tænke, "hun er godt nok gammel mor", for det mener jeg ikke.

Får man barn efter man er 40, vil jeg nok godt kunne komme på den tanke (desværre), men jeg vil helst heller ikke selv have flere børn når jeg er over 35. Det kan selvfølgelig ske at ændre sig..

Håber ikke jeg støder nogen, det er i hvert fald ikke meningen. Og igen, alt er relativt, og det kan sagtens ske jeg har skiftet mening om et par år..

Hihi du lyder som mig da jeg var ung.. har altid sagt at når jeg blev 30 var det slut med børn.. ( havde 3 som 23år) Nu er jeg 35 og fik en i oktober 09 og en i nov 11

Anmeld

10. februar 2012

dorthemus

Ung under 25 og gammel over 40. Jeg hæfter mig ved, at flere skriver at man ikke er gammel mor over 40 hvis man har prøvet i flere år...den forstår jeg ikke helt. De to ting har da ikke noget med hinanden at gøre jeg selv var knap 39 år da jeg blev mor for første (og eneste gang) og ja det var sent men omvendt ved jeg at jeg er en bedre mor nu end jeg ville have været for 15 år siden

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.