Hej
Jeg har ikke selv haft leverbetinget graviditetskløe, men der var mistanke om det da jeg ventede min søn (han er 7 mdr her d. 12.
) så jeg fik taget en masse prøver og blev holdt ekstra øje med (mine alat tal bla.)
Jeg har en veninde der fik det konstateret og hun kom på ursofalk med det samme da det kan være ret farligt (ikke for dig, men for barnet) at gå rundt med, hvis det ikke er under kontrol, men lægerne holder jo øje med dig så det er fint og når du ikke kan tåle medicinen, nytter det jo heller ikke noget (Ikke skrevet får at bekymre dig)
"Normalt" vil man blive sat i gang omkring uge 37-38 (Hvis dine tal er en del forhøjede) da det er bedst for barnet.
Du skal være opmærksom på at hvis du bliver gravid igen er der sansynligvis mere end 50% risiko for at du udvikler det igen, så det er en god idé at blive tjekket for det omkring 3. trimester/gerne før.
Men mod din kløe skal du snakke med din læge omkring hvilken slags antihistamin du må tage under graviditeten, den kan afhjælpe på kløen
Og husk på at du er så langt henne nu, så hvis der skulle blive en forværring i dine tal, vil barnet blive forløst uden bekymring med hensyn til præmatur født
Og det der med at man ikke så gerne "sætter igang" før tid er et meget omdiskuteret emne og der er ikke entydigt slået fast om det hælder til den ene eller anden side, i Sverige f.eks. må de gå 3 uger over tid, mens nogle sygehuse herhjemme kun lader én gå over med 1 uge, så meningerne er delte, bare husk på at det er bedre at baby kommer ud "før tid" (hvis din læge/jordemoder skønner det selvfølgelig) end at være derinde og muligvis tage skade af det.
Jeg håber min "roman" gav dig noget du kan bruge, ellers så spørger du bare igen
Hilsen Anja.
Anmeld