lidt erfaringer fra jer, leverbetinget graviditetskløe!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. februar 2012

Awd

Hej

Jeg har ikke selv haft leverbetinget graviditetskløe, men der var mistanke om det da jeg ventede min søn (han er 7 mdr her d. 12.) så jeg fik taget en masse prøver og blev holdt ekstra øje med (mine alat tal bla.)

Jeg har en veninde der fik det konstateret og hun kom på ursofalk med det samme da det kan være ret farligt (ikke for dig, men for barnet) at gå rundt med, hvis det ikke er under kontrol, men lægerne holder jo øje med dig så det er fint og når du ikke kan tåle medicinen, nytter det jo heller ikke noget (Ikke skrevet får at bekymre dig)

"Normalt" vil man blive sat i gang omkring uge 37-38 (Hvis dine tal er en del forhøjede) da det er bedst for barnet.

Du skal være opmærksom på at hvis du bliver gravid igen er der sansynligvis mere end 50% risiko for at du udvikler det igen, så det er en god idé at blive tjekket for det omkring 3. trimester/gerne før.

Men mod din kløe skal du snakke med din læge omkring hvilken slags antihistamin du må tage under graviditeten, den kan afhjælpe på kløen

Og husk på at du er så langt henne nu, så hvis der skulle blive en forværring i dine tal, vil barnet blive forløst uden bekymring med hensyn til præmatur født

Og det der med at man ikke så gerne "sætter igang" før tid er et meget omdiskuteret emne og der er ikke entydigt slået fast om det hælder til den ene eller anden side, i Sverige f.eks. må de gå 3 uger over tid, mens nogle sygehuse herhjemme kun lader én gå over med 1 uge, så meningerne er delte, bare husk på at det er bedre at baby kommer ud "før tid" (hvis din læge/jordemoder skønner det selvfølgelig) end at være derinde og muligvis tage skade af det.

Jeg håber min "roman" gav dig noget du kan bruge, ellers så spørger du bare igen

Hilsen Anja.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2012

MissTas

RikkeRasmussen skriver:

Du skal virkelig lukke op for det hele, selvom det kan være svært!
Det er jo ikke meningen at man skal gå psykisk ned når man er gravid.

Hele weekenden har jeg lagt på sygehuset pga. mine nyrer, og det var så frustrerende, havde ikke rigtig fået søvn den sidste uge fordi jeg havde haft så ondt, jeg brød simpelthen sammen, og sagde som det var, at min psyke absolut ikke var til det her, og sagde at jeg havde brug for en tidshorisont, så jeg vidste hvor længe jeg skulle blive ved med at have ondt, og derefter fik jeg af vide, at de helst ville at vi fik den trukket til jeg er 38+..

De sagde på FG at det var flot jeg havde talt så åbent omkring hvordan jeg havde det, fordi som de sagde kan de hverken mærke på mig hvordan jeg havde det!

Jeg alt hvad jeg kan, for at du i morgen kommer hjem med et positivt svar..

lyder godtnok heller ikke rart for dig .. har selv været indlagt de sidste to dage pga mine levertal og galdesalte.. og da jeg snakkede med sygeplejersken på afdelingen brød jeg også total sammen .. min psyke er bare heller ikke til det mere.. så vil helt sikkert nævne det for jordemodern i morgen og sige jeg virkelig har brug for at der sker et eller andet ..

Anmeld

9. februar 2012

MissTas

Carina:-) skriver:

Jeg blev sat igang i uge 36+2 pga leverbetinget kløe.

Ikke for at skræmme dig,men fik af vide at de max ville lade det går itl uge 37 pga risiko for barnet.

Synes det lyder mærkeligt de lader dig går,barnet er jo færdig...

de har slet ikke nævn igangsættelse for mig.. de siger bare at de løbende holder øje med mig.. :/ men konfronterer dem med det i morgen.. så må de sq gøre noget ..

virkelig frustrende at rende rundt med...

Anmeld

9. februar 2012

MissTas

Catering-Cakes skriver:

Hej

Jeg har ikke selv haft leverbetinget graviditetskløe, men der var mistanke om det da jeg ventede min søn (han er 7 mdr her d. 12.) så jeg fik taget en masse prøver og blev holdt ekstra øje med (mine alat tal bla.)

Jeg har en veninde der fik det konstateret og hun kom på ursofalk med det samme da det kan være ret farligt (ikke for dig, men for barnet) at gå rundt med, hvis det ikke er under kontrol, men lægerne holder jo øje med dig så det er fint og når du ikke kan tåle medicinen, nytter det jo heller ikke noget (Ikke skrevet får at bekymre dig)

"Normalt" vil man blive sat i gang omkring uge 37-38 (Hvis dine tal er en del forhøjede) da det er bedst for barnet.

Du skal være opmærksom på at hvis du bliver gravid igen er der sansynligvis mere end 50% risiko for at du udvikler det igen, så det er en god idé at blive tjekket for det omkring 3. trimester/gerne før.

Men mod din kløe skal du snakke med din læge omkring hvilken slags antihistamin du må tage under graviditeten, den kan afhjælpe på kløen

Og husk på at du er så langt henne nu, så hvis der skulle blive en forværring i dine tal, vil barnet blive forløst uden bekymring med hensyn til præmatur født

Og det der med at man ikke så gerne "sætter igang" før tid er et meget omdiskuteret emne og der er ikke entydigt slået fast om det hælder til den ene eller anden side, i Sverige f.eks. må de gå 3 uger over tid, mens nogle sygehuse herhjemme kun lader én gå over med 1 uge, så meningerne er delte, bare husk på at det er bedre at baby kommer ud "før tid" (hvis din læge/jordemoder skønner det selvfølgelig) end at være derinde og muligvis tage skade af det.

Jeg håber min "roman" gav dig noget du kan bruge, ellers så spørger du bare igen

Hilsen Anja.

både mine levertal og galdesalte tal er forhøjet ... og kan IKKE tåle den medicin mod det, så det skulle jeg stoppe med at tage :/ så synes bestemt ikke det er sjovt længere.. nærmere meget frustrende, også fordi det virkelig ikke er til at holde ud at klø sådan hele tiden..

de holder heldigvis øje med barnet og alt har set fint ud indtil videre, men bare stadig psykisk hårdt at tænke på at det pludseligt kan vende. Og for mit vedkommende er det jo også psykisk hårdt at man skal have det så dårligt hele tiden..

Men må snakke med dem i morgen og fortælle det som jeg har det .. kan ikke passe de ikke kan sætte mig i gang når jeg kun har 12 dage til termin :/

Anmeld

9. februar 2012

Mum33

Jeg havde det også og igangsættelse var også på tale men fik alligevel lov til at gå tiden ud.

Anmeld

9. februar 2012

MissTas

Nordjyden skriver:

Jeg havde det også og igangsættelse var også på tale men fik alligevel lov til at gå tiden ud.

okay.. hvorfor blev du ikke sat i gang så ? jeg kan simpelthen ikke holde det ud mere

Anmeld

9. februar 2012

Lullaby

MissTas skriver:

Hej piger..

Jeg står i den situation, at jeg for 1 uge siden fik konstateret leverbetinget graviditetskløe, hvor både mine levertal og galdesalte var forhøjet. Jeg kom i medicinsk behandling, men kunne desværre ikke tåle den medicin, som ellers skulle hjælpe på kløen..

jeg får taget blodprøver 2-3 gange om ugen hvor der efterfølgende bliver kørt en CTG på den lille. Lille pigen har det heldigvis godt, MEN det har jeg bare ikke..

Jeg sover ikke om natten, kan ikke holde ud til at have tøj på og klør så vanvittigt at jeg er ved at gå ud af mit gode skind ..

Jeg har læst om flere og flere som bliver sat i gang før tid på det grundlag, også fordi at forhøjet galdesalte kan i værste tilfælde have den effekt at barnet bliver stresset.

Jeg skal op til nye blodprøver i morgen og derefter på fødegangen til undersøgelse.. synes i jeg skal snakke med dem om igangsættelse, eller?

Hvad er jeres erfaringer med leverbetinget graviditetskløe og igangsættelse?

knus fra en frusteret kløende kommende mor - 38+2

Blev sat igang da jeg var 39+0 netop pga af det. FIk af vide at de ikke gav medicin når man var så langt henne..

Anmeld

9. februar 2012

MissTas

Lullaby skriver:

Blev sat igang da jeg var 39+0 netop pga af det. FIk af vide at de ikke gav medicin når man var så langt henne..

okay.. jeg stoppede med medicinen for 4 dage siden fordi jeg ikke kunne tåle den .. og der var jeg da også langt henne :O

Anmeld

9. februar 2012

Awd

MissTas skriver:

både mine levertal og galdesalte tal er forhøjet ... og kan IKKE tåle den medicin mod det, så det skulle jeg stoppe med at tage :/ så synes bestemt ikke det er sjovt længere.. nærmere meget frustrende, også fordi det virkelig ikke er til at holde ud at klø sådan hele tiden..

de holder heldigvis øje med barnet og alt har set fint ud indtil videre, men bare stadig psykisk hårdt at tænke på at det pludseligt kan vende. Og for mit vedkommende er det jo også psykisk hårdt at man skal have det så dårligt hele tiden..

Men må snakke med dem i morgen og fortælle det som jeg har det .. kan ikke passe de ikke kan sætte mig i gang når jeg kun har 12 dage til termin :/

Jeg tror helt bestemt ikke det er noget problem at blive sat igang, hvis du fortæller din jordemoder at det stresser dig rigtig rigtig meget og gør dig usikker og ked af det, kan jeg ikke se hvorfor de ikke skulle vælge at lytte til dig, stress er trods alt heller ikke godt for baby, samt er det vigtigt med overskud til efter du har født

Jeg fik at vide af min søde søde jordemoder da jeg ventede vores datter at jeg skulle VIRKELIG give den gas med at fortælle hvor skidt jeg havde det (ikke overdrive, men VIRKELIG klage min nød,  det var pga vand i kroppen-de sidste uger op til fødslen-gik over tid- tog jeg 3 kg på om UGEN i vand!!) Og det "virkede" blev sat i gang som jeg ønskede

Anmeld

9. februar 2012

MissTas

Catering-Cakes skriver:

Jeg tror helt bestemt ikke det er noget problem at blive sat igang, hvis du fortæller din jordemoder at det stresser dig rigtig rigtig meget og gør dig usikker og ked af det, kan jeg ikke se hvorfor de ikke skulle vælge at lytte til dig, stress er trods alt heller ikke godt for baby, samt er det vigtigt med overskud til efter du har født

Jeg fik at vide af min søde søde jordemoder da jeg ventede vores datter at jeg skulle VIRKELIG give den gas med at fortælle hvor skidt jeg havde det (ikke overdrive, men VIRKELIG klage min nød,  det var pga vand i kroppen-de sidste uger op til fødslen-gik over tid- tog jeg 3 kg på om UGEN i vand!!) Og det "virkede" blev sat i gang som jeg ønskede

nu er det godtnok ikke min egen jordemoder jeg skal snakke med i morgen, men en jordemoder oppe på selve fødegangen.. men det er vel ligegyldigt hvilken jordemoder det er.. fødegangen burde vel os ku lave en plan for mig hvis det er ..

men ja, vil da bare fyre hele smøren af.. men nu har min graviditet så også været et stort helvede næsten med alt det jeg har været igennem.. og bekymringen omkring kløen stresser mig og gør mig rigtig ked af det .. så må se hvad de siger

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.