raca skriver:
det er så rimlig imponerende at vores forældre og gennerationerne før er "normale"... for der har forældrene da masivt svigtet ved ikke at sende dem ud..
jeg mener med de normeringer der er i mange ins. idag er det problematisk, at sende børn på 3-6 år hen et sted hvor der er 1-2 voksende til ca 20 børn.. og jojo midt på dagen dvs 9-1430 er der da 3 voksende om de 25... hvoraf 1 time går fra til afvikling af pause... det er jo ikke givtig pasning men opbevaring. der kun tilgode se de stærkeste børn.. de svageste bliver dårligere stillede..og får dvs dianoser.. for noget må være galt med dem socialt og phykisk når de ikke mestre at navigere i en børnehave.. og ja de tabes også i skolen, for de er jo stemplede allerede..
hvis de havde fået nogle andre rammer og anderledes voksenkontakt.. og ikke bare endt nederst i børne hirakiet og stemplet som unormal tja så var de måske endt som "normale børn"
og en forsigtig 3 årig bare en af de svage... der har så meget brug for voksen kontakt stadig.. men dette er der altså bare ikke tid til.. trist.. så barnet ender med at passe sig selv
så jo jeg kan lide børnehavder og for nogle børn er det det rigtige.. men sådan som de er drævet mange steder pt... pga nedskæring er det jo kun opbevaring....
jeg er for hjemmepasning, hvis man kan stimolere sit barn så det trives.. den bedste base for indlæring er at tro på sig selv og indvendig ro.. ikke at havde lært og holde kæft og vente på tur..
i børnehaven er der 2 måder at tiltække sig voksen opmærksomhed på.. det er enten at råbe op og løbe væk og opføre sig uden for rammerne.. disse skal nok blive set.. dog ikke positivt..men det er trodst alt opmærksomhed.
man kan så også vælge at være den der gør Alt rigtigt.. og hige efter anderkendelse og opmærksomhed den vej.. og ja de er da skønne og få i en skole klassse.. men ønsker vi at socialicere hen mod at vente og vente og sidde pænt og række hånden på?
Når du selv nævner det med at tidligere generationer har svigtet massivt, hvilket jeg går ud fra var ironisk ment, så har du nok også selv tænkt på at vilkårene og samfundet som de var for 50 år siden, er ændret meget frem til i dag. Så synes ikke de kan sammenlignes. Og som jeg også skrev før, så synes jeg helt klart at børn skal blive passet hjemme så længe de har gavn af det og de trives med det. Jeg synes vores debat har ændret retning fra hvad der sker med TS's ældste datter. Jeg var egentlig ikke inde på at diskutere institution vs hjemmepasning....
Jeg kan da kun give dig ret i at nomeringen er faldet når vi snakker personale til institutioner. Derfor har jeg netop dagpleje til min søn. 1 voksen til 4 børn, det har jeg det godt med. Jeg ville gerne selv passe ham, men det har jeg ikke mulighed for. Og helt ærlig, så er det ikke min fulde overbevisning at det gavner børn på sigt.
Du har måske haft nogle dårlige erfraringer med institutioner siden du fortæller hvordan en hverdag fungerer, med oversete børn osv, for det har da ikke været rart at se? Må alligevel tilføje at jeg selv var en meget god pædagog der kunne finde de børn der puttede sig væk og trak sig tilbage. Jeg mener selv jeg var god til at tilgodese de fleste børn, selv i en travl hverdag. Så jeg tror det er farligt at generalisere, der findes rent faktisk fantastiske institutioner og jeg håber bestemt at jeg finder en af dem til min søn når han skal i børnehave 
Og jeg ønsker ikke at børn skal sætte sig ned og 'holde kæft', som du udtrykker det. Med turtagning, så mener jeg det er sundt at lære tidligt, at man er nødt til at lade andre komme til orde, at man ikke altid kan være midtpunkt og at der skal være plads til alle, altså vilkår som børn vil møde fremadrettet i skole, på uddannelse og senre i job. Og nej, dette mener jeg ikke der kan tilgodeses i samme omfang i hjemmet, men det gør ikke hjemmepasning til en dårlig ting. Jeg tror hjemmepasning er det helt rigtige til mange børn, men derfor vil jeg stadig mene at der er sociale færdigheder som bliver tilsidesat.