Børnetestamente - Har du/I lavet det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. februar 2012

Angelspot

Mira0911 skriver:

I sidste uge da vi var inde og snakke med præsten angående dåb, snakkede vi også om børnetestamente... Præsten fortalte at de i hans hjem har lavet et på alle deres børn, som så ligger et bestemt sted i deres hus, som så resten af deres familie ved hvor ligger... 

I det testamente har de skrevet hvem der skal have børnene hvis de går borte... 

Vi har tit snakket om at lave det nøjagtigt på samme måde og ligge det et sted hvor hele familien ved det samt venner af dem som vi har et tæt venskab med!! 

Jeg tænker så, er det total fjollet at vi til dåben på Søndag f.eks siger at vi har laver et testamente på vores piger, hvor der står hvem der skal tage børnene og hvor det ligger i vores hjem? 

Det er der muligheden for det er nemmeste at fortælle, da alle som er med til dåben både venner og familie som kommer i vores hjem skal have muligheden for at vide at vi altså laver sådan et... 

Så man ikke står og skal skændes om hvem der skal tage børnene, så er det ligesom bestemt på forhånd... Så er den sikret... 

Eller er det nemmeste at fortælle det når folk kommer på besøg hos os og vi så har større chance for at glemme at fortælle det til folk når de er på besøg? 

Har du lavet børnetestamente som ligger i dit hjem, hvor familien ved hvor det ligger? 

Hvordan fortalte du det til familien? Hver enkelt eller samlet? 

Herhjemme har vi spurgt min søster og hendes familie, om de vil gøre hvad de kan, for at Oliver vil komme derhjem at bo i tilfælde af vores død. Min søn har to halvsøskende, som vi meget gerne vil have at han holder kontakten med, hvilket jeg ved min søster vil sørge for. Min far og mine svigerforældre, vil helt sikkert gøre hvad de kan, for at få Oliver til at bo hos dem, hvilket vi slet ikke vil have sker. Ikke fordi de ikke vil kunne klare det, men fordi min far ikke vil handle i Olivers interesse og mine svigerforældre vil ikke kunne opdrage endnu et barn, da de er langt ud over den alder. Min mor vil gerne have ham, men vi synes ikke han skal vokse op et sted hvor primærpersonerne er 'gamle'. Det vil være en drille faktor i hans  skoletid og desuden er der stor forskel på at opdrage sine egne børn og opdrage sine børnebørn. Så her er det min søster der er blevet spurgt. Vi har talt om hvordan vi gerne vil have det og ved at hun vil særge for at sol og vind bliver delt lige ifht weekender, andre søskende og besøg hos bedsteforældre.

Et stykke papir er ikke altid nok bevis på, at det er forældrenes sidste ønske. Jeg har haft kontakt til retten, som siger at man selv kan lave et dokument og så komme ned og få en notar til at underskrive det og gemme det i arkivet. Så vil det helt automatisk dukke op, den dag vores personnummer dukker op i systemet. Dette i tilfælde af at nogen vil modsætte sig testamentet, så er det her et bevis for, at det er vores! Og nej, det er ikke et bindende dokument, men advokatsekretæren sagde at der skulle meget til, for at det ikke blev sådan. Det samme står på mange hjemmesider. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. februar 2012

Angelspot

Vi har fortalt vores forældre at vi har et tesmtamente vi beder dem om at respekterer, men har ikke fortalt dem hvem og hvorfor. Men det er mere for ikke at skabe splid i familien. Så sådan er det hos os

Anmeld

3. februar 2012

forår

Jeg har lavet et som jeg har fået underskrevet af en Notar nede ved Retten.Men det er mere fordi at min datters far ikke ønsker at have noget med hende at gøre, og i tilfælde af min død ville han få forældremyndigheden og det kan jeg slet ikke magte hvis det ville ske.

Så derfor har jeg noteret 3 forskellige i pritoteret rækkefølge, som jeg ønsker skal tage sig af min datter, hvis jeg skulle gå bort.

Jeg har også skrevet hvorfor hendes biofar ikke skal i betragtning.

Anmeld

3. februar 2012

Oliver,Troia&Wictor

da vores ældste søn har andre faddere end de to små, så har vi vagt at lave et...

eller jeg har siden vi fik oliver sagt jeg ville lave et for jeg ville være sikker på mine unger bliver sammen hvis vi skulle gå bort,så vi har lavet et hvor mine forældre oz har skrevet under, og det ligger låst inde... jeg er lykkelig for vi har lavet det...

Anmeld

3. februar 2012

Tona

I sidste uge da vi var inde og snakke med præsten angående dåb, snakkede vi også om børnetestamente... Præsten fortalte at de i hans hjem har lavet et på alle deres børn, som så ligger et bestemt sted i deres hus, som så resten af deres familie ved hvor ligger... 

I det testamente har de skrevet hvem der skal have børnene hvis de går borte... 

Vi har tit snakket om at lave det nøjagtigt på samme måde og ligge det et sted hvor hele familien ved det samt venner af dem som vi har et tæt venskab med!! 

Jeg tænker så, er det total fjollet at vi til dåben på Søndag f.eks siger at vi har laver et testamente på vores piger, hvor der står hvem der skal tage børnene og hvor det ligger i vores hjem? 

Det er der muligheden for det er nemmeste at fortælle, da alle som er med til dåben både venner og familie som kommer i vores hjem skal have muligheden for at vide at vi altså laver sådan et... 

Så man ikke står og skal skændes om hvem der skal tage børnene, så er det ligesom bestemt på forhånd... Så er den sikret... 

Eller er det nemmeste at fortælle det når folk kommer på besøg hos os og vi så har større chance for at glemme at fortælle det til folk når de er på besøg? 

Har du lavet børnetestamente som ligger i dit hjem, hvor familien ved hvor det ligger? 

Hvordan fortalte du det til familien? Hver enkelt eller samlet? 

Vi har lavet et testamente, vi har fået en advokat til at lave det og fået det stemplet af notar. Ellers er det nemlig ugyldigt. Både familie og statsamt har fuldt ud ret til at ignorere et testamente som "bare" ligger i jeres hjem uden at være officielt oprettet. Det er helt vildt at det kan være sådan, men det er det altså. Så pga det valgte vi at få lavet det rigtigt. Det er sådan et samlivstestamente. Det er godt at have hvis man ikke er gift også, for det sikrer den efterladte hvis den ene part dør. Der kan man så også skrive sine ønsker for børnene. 

Hvis så det frygtelige skulle ske at vi begge døede så ville testamentet helt automatisk blive fundet frem og sendt til statsamtet uden at nogen behøvede at være indvolveret i familien, så man behøver ikke at fortælle nogen om det på forhånd. Det bliver nemlig opbevaret et eller andet sted hvor de har styr på sådan noget. Plus vi har en kopi hjemme hos os selv.  

Anmeld

3. februar 2012

B&J

Det har jeg slet ikke tænkt på min mor ved godt hvis vi dør så er dem hende der skal tage daniel og det vil hun meget gerne det er noget vi har snakket om så vi ved hvordan og hvorledes

Anmeld

3. februar 2012

tithi

Vi har lige lavet et testamente, og deri også et børnetestamente. Vi har fortalt dem som vi har skrevet på som ønsket værge at de står der (så de ved det på forhånd). Vi har ikke fortalt nogen hvor det ligger, fordi vi har fået vores testamente noteret hos retten i vores landsdel - det vil sige at der ligger en kopi hos staten.

Jeg vil råde alle til at lave et børnetestamente og få det noteret.

Anmeld

3. februar 2012

_-Kathrine-_

I skal huske at få et tinglyst for at det "gælder"

Anmeld

3. februar 2012

FjolleTrold

Der er åbentbart flere forskellige svar at få - om det skal til notar osv. Så undersøg det - jeg fandt dette: http://www.familieadvokaten.dk/emner/445.html

Anmeld

3. februar 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller

Jeg har ikke noget børnetestamente, men hele min familie ved, at min datters fars søster skulle "have" min datter, hvis både hendes far og jeg skulle dø, og jeg tror ikke, det ville blive et problem for dem at respektere vores ønsker.

Jeg ved ikke med min (endnu) ufødte søn, hvem der skulle have ham, men det ville evt blive en meget god veninde, da faderen ikke er inde i billedet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.