Børnetestamente - Har du/I lavet det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.536 visninger
21 svar
2 synes godt om
2. februar 2012

Mira0911

I sidste uge da vi var inde og snakke med præsten angående dåb, snakkede vi også om børnetestamente... Præsten fortalte at de i hans hjem har lavet et på alle deres børn, som så ligger et bestemt sted i deres hus, som så resten af deres familie ved hvor ligger... 

I det testamente har de skrevet hvem der skal have børnene hvis de går borte... 

Vi har tit snakket om at lave det nøjagtigt på samme måde og ligge det et sted hvor hele familien ved det samt venner af dem som vi har et tæt venskab med!! 

Jeg tænker så, er det total fjollet at vi til dåben på Søndag f.eks siger at vi har laver et testamente på vores piger, hvor der står hvem der skal tage børnene og hvor det ligger i vores hjem? 

Det er der muligheden for det er nemmeste at fortælle, da alle som er med til dåben både venner og familie som kommer i vores hjem skal have muligheden for at vide at vi altså laver sådan et... 

Så man ikke står og skal skændes om hvem der skal tage børnene, så er det ligesom bestemt på forhånd... Så er den sikret... 

Eller er det nemmeste at fortælle det når folk kommer på besøg hos os og vi så har større chance for at glemme at fortælle det til folk når de er på besøg? 

Har du lavet børnetestamente som ligger i dit hjem, hvor familien ved hvor det ligger? 

Hvordan fortalte du det til familien? Hver enkelt eller samlet? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. februar 2012

Fenja09

Nej vi har ikke lavet børnetestamente, men nu er det sådan hos os, at dem der skal "arve" Alberte, hvis vi går bort er gudmoderen dvs min søster. Skulle min søster også være gået bort vil det være fadderen. Så dem der står fadder og er gudmoder til vores barn, har også valgt at sige "ja" til at passe vores barn, hvis vi dør.

Det er dog slet ikke en dum ide at lave et testamente til børnene - men ville ikke sige det til en dåb. Det ville jeg tage med dem man har i tankerne. Det er jo kun relevant for dem og ikke alle andre. Eller det er i hvert fald min mening.

/Fenja

Anmeld

2. februar 2012

Mira0911

Fenja09 skriver:

Nej vi har ikke lavet børnetestamente, men nu er det sådan hos os, at dem der skal "arve" Alberte, hvis vi går bort er gudmoderen dvs min søster. Skulle min søster også være gået bort vil det være fadderen. Så dem der står fadder og er gudmoder til vores barn, har også valgt at sige "ja" til at passe vores barn, hvis vi dør.

Det er dog slet ikke en dum ide at lave et testamente til børnene - men ville ikke sige det til en dåb. Det ville jeg tage med dem man har i tankerne. Det er jo kun relevant for dem og ikke alle andre. Eller det er i hvert fald min mening.

/Fenja

Ja du siger noget... 

Anmeld

2. februar 2012

FjolleTrold

Vi har også lavet et testamente, og det ligger her hos os, og ved dem, som der har sagt ja til det. Jeg er rigtig glad for, at vi har lavet det. Så er der ingen, der kan komme op at skændes over det eller noget. Jeg ville dog ikke sige det til dåben. Vi har snakket med min søster om det, og de sagde ja. Andre behøver som sådan ikke vide det.

Og det er super let at lave og koster ingenting.

Anmeld

2. februar 2012

Mira0911

FjolleTrold skriver:

Vi har også lavet et testamente, og det ligger her hos os, og ved dem, som der har sagt ja til det. Jeg er rigtig glad for, at vi har lavet det. Så er der ingen, der kan komme op at skændes over det eller noget. Jeg ville dog ikke sige det til dåben. Vi har snakket med min søster om det, og de sagde ja. Andre behøver som sådan ikke vide det.

Og det er super let at lave og koster ingenting.

Hvordan skrives det testamente? Kan du lave et eksempel? 

Anmeld

2. februar 2012

FjolleTrold

Mira0911 skriver:

Hvordan skrives det testamente? Kan du lave et eksempel? 

by, d. 2. februar 2012

Testamente vedr. x (fulde navn), cpr-nr. 

Såfremt x's mor (navn) dør, finder hun x's far (navn) bedst egnet til at overtage forældremyndigheden og værgemålet over x

Såfremt x's far (navn) dør, finder han x's mor (navn) bedst egnet til at overtage forældremyndigheden og værgemålet over x

Skulle  x's far og mor imidlertid dø samtidig, finder vi moster og onkel (deres fulde navne) bedst egnede til at overtage forældremyndigheden og dermed forestå opdragelsen og plejen af vores barn – x.

Og så underskrifter.

Anmeld

2. februar 2012

Mira0911

FjolleTrold skriver:

by, d. 2. februar 2012

Testamente vedr. x (fulde navn), cpr-nr. 

Såfremt x's mor (navn) dør, finder hun x's far (navn) bedst egnet til at overtage forældremyndigheden og værgemålet over x

Såfremt x's far (navn) dør, finder han x's mor (navn) bedst egnet til at overtage forældremyndigheden og værgemålet over x

Skulle  x's far og mor imidlertid dø samtidig, finder vi moster og onkel (deres fulde navne) bedst egnede til at overtage forældremyndigheden og dermed forestå opdragelsen og plejen af vores barn – x.

Og så underskrifter.

Tusind tak skal du have.... 

Anmeld

2. februar 2012

FjolleTrold

Fenja09 skriver:

/Fenja

Bare for at være nysgerrig - er det noget i har aftalt med dem? For det at være fadder er ikke ensbbetydende med at "overtage" barnet i værste tilfælde. En fadder siger ja til at være med til at opdrage barnet i den kristne tro!

Anmeld

3. februar 2012

Mira0911

FjolleTrold skriver:

Bare for at være nysgerrig - er det noget i har aftalt med dem? For det at være fadder er ikke ensbbetydende med at "overtage" barnet i værste tilfælde. En fadder siger ja til at være med til at opdrage barnet i den kristne tro!

Dette sagde præsten også til os, fadderne er jo ikke dem der skal overtage... Men opdrage i den kristne tro..

Anmeld

3. februar 2012

katrineoerum

Vi har ikke lavet et børne testamente. Mine forældre gjorde på os da vi var små. Men det var mest fordi de skulle ud og flyve alene og derfor godt ville have det på plads.

Men men men et børne testamente er ikke ensbetydende med at det er det der sker. Det er så at sige guidelines. Så fremt kommunen beslutter at dem man har valgt er for gamle eller uegnet så går børnene til nogle andre.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.