Sprog i et blandet hjem?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. januar 2012

Nessie

Jeg har boet hos en dansk-amerikansk familie ( i USA), og moren talte engelsk med børnene, mens faren og jeg talte dansk med dem. De kunne ikke sige så meget på dansk,men forstod det meste.

Vi har et dansk-tyrkisk vennepar (i DK), og faren taler dansk til dem, mens moren taler tyrkisk. Den store forstår det meste tyrkiske, og taler flydende dansk.

Vil nok mene at hovedsproget skal være det samme, som det land man bor i, men det er vigtigt at børnene lærer deres andet sprog

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2012

KissMe

3rollinger skriver:

Hejsa

Jeg er selv bosat i Spanien og for mig er det vigtigt at mine boern laerer baade spansk og dansk.

Jeg synes man beroever barnet en halv familie hvis de ikke kan sproget som snakkes baade i moderens og faderens familie. Nu er din situation godt nok maerket af rigtig mange sprog, men hvis du ikke har kontakt til barnets far, saa ville jeg satse pa koreansk, engelsk og dansk. Og skulle barnet senere faa kontakt med faderen kan de maaske kommunikere paa engelsk.

Men selvom barnet jo nu bor i Seoul, saa betyder det jo ikke at hun ikke paa et tidspunkt skal se sin mormor og derved faar brug for det danske. Saa jeg synes ikke at din farmor har ret. Hvad ville hun sige til hvis du ikke kunne koreansk? 

i starten kunne hun nu heller ikke acceptere at jeg ikke kunne koreansk særlig godt. Hun har endda spurgt min far ligeud om han var sikker på at jeg var hans datter.

Anmeld

25. januar 2012

3rollinger

KissMe skriver:

i starten kunne hun nu heller ikke acceptere at jeg ikke kunne koreansk særlig godt. Hun har endda spurgt min far ligeud om han var sikker på at jeg var hans datter.

Hun lyder som en sjov én, din farmor .

Men hold du fast paa dit, jeg synes det  lyder som om du har den helt rigtige idé.

Anmeld

26. januar 2012

KissMe

Det er hun nu ogsaa naar man laerer hende at kende....

Jeg ved ikke hvad jeg skulle have gjort gennem min graviditet, da jeg foedte og nu hvis det ikke var for hende - selvom hun holdte paa at jeg kun maatte spise og drikke varme retter/drikkelse de foerste 21 dage...

Anmeld

26. januar 2012

Sasja77

Som tommelfinger regel skal du tale dit modersmål til dit barn. Taler du dansk så skal du tale dansk til dit barn og din mand skal tale fransk. Barnet kan rumme op til 5 sprog har nyeste undersøgelser vist men det er vigtig at man lære sit modersmål fra sig til barnet og ikke taler et andet eller tredje sprog for ikke at lære barnet forkert og ukorrekt grammatik. Vi er danske begge to men bor i Sverige. Vi taler dansk til vores datter og de taler svensk til hende i vuggeren og hun forstår begge sprog perfekt:-)

Anmeld

26. januar 2012

Rosa

Min søns far er svensk, og vi har fra starten været enige om at han talte svensk og jeg dansk til vores søn, ligesom vi også har talt vores egne sprog til hinanden. Vores søn taler dansk med enkelte svenske ord, eftersom vi bor i DK er det jo dansk han hører til hverdag. Han forstår alt hvad hans far siger til ham ligeså naturligt som han forstår mig.  

Anmeld

27. januar 2012

KissMe

Sasja77 skriver:

Som tommelfinger regel skal du tale dit modersmål til dit barn. Taler du dansk så skal du tale dansk til dit barn og din mand skal tale fransk. Barnet kan rumme op til 5 sprog har nyeste undersøgelser vist men det er vigtig at man lære sit modersmål fra sig til barnet og ikke taler et andet eller tredje sprog for ikke at lære barnet forkert og ukorrekt grammatik. Vi er danske begge to men bor i Sverige. Vi taler dansk til vores datter og de taler svensk til hende i vuggeren og hun forstår begge sprog perfekt:-)

Jeg bor saa ikke sammen med hendes far - og kommer ikke til det.

Hendes far er flyttet tilbage til Geneve og har ikke noget med os at goere mere.

Anmeld

27. januar 2012

Sara_S

Min mand og jeg er italienere bosat i DK. Vi taler KUN italiensk til vores søn herhjemme (med mindre der er andre tilstede, der ikke forstår det) da vi synes han skal kunne italiensk så godt som overhovedet muligt for at kunne kommunikere med hans bedsteforældre og familie i Italien.

Han lærer dansk i vuggestuen og selv om han ikke siger så meget endnu - næsten ingenting faktisk - så vi kan høre at det han siger ligner mest dansk end italiensk. Han forstår dog alt på begge sprog.

Anmeld

27. januar 2012

Mor til Majbørn

KissMe skriver:

Jeg er pt. bosat i Seoul, Sydkorea sammen med min sydkoreanske far, farmor og to aeldre broedre. Min mor er 100% dansk og bor i Danmark med sin nye mand og deres to faelles boern.

Faren til min datter er fra Sweitz og taler (selvfoelgelig) flydende fransk og saa kan han goere sig forstaaelig paa koreansk da han boede her i et aar.

Min koreanske familie var for nyligt forbi og der kom vi til at tale om hvad vi skal tale til Heesun (min datter) Jeg vil nemlig gerne have at der bliver talt saa meget dansk til hende som muligt saa hun kan tale med den familie hun har i Danmark, og evt. ogsaa engelsk, men min farmors soester sagde at Heesun ikke behoevede at kunne andre sprog end koreansk eftersom vi bor i Seoul, men hvad taler I andre der enten er bosat udenfor Danmark eller lever sammen med en partner fra et andet land?

Hvis det var mig, ville jeg vaelge dansk, fransk og koreansk.

Er selv opvokset med dansk, engelsk og tegnsprog - men min egen dreng behover kun laere dansk og saa lidt tegnsprog.

Anmeld

4. februar 2012

MissMammy

Jeg vil gerne lige udnytte denne side med samme emne til at stille et spørgsmål så...

Jeg bor i Irland med min Irske mand. ( er selv dansker) har siden min datter var 6 måneder kun snakket engelsk til hende fordi jeg passede en anden lille pige i mit hjem der jo så selvfølgelig var Irer og når daddy kommer hjem foregår det kun på engelsk..

Er lidt splittet fordi for det første føler jeg ikke at det kommer naturligt til mig mere at snakke dansk, men på den anden side vil jeg meget gerne at min datter vil kunne lære det. Men er det for sent at begynde nu hvor hun er 3 og hvis nej, hvordan??

Jeg venter mig og skal gå på barsel til sommer så håbede på at begynde der. Hvad siger I? er der nogen med samme erfaringer???

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.