Er der nogen der kender noget til syndromet HELLP ???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. januar 2012

DianaM

Drømme skriver:

Tak for dit svar

Lyder som en ubehagelig omgang.. Hvordan blev det opdaget ? Og hvornår ?

Og har du været gravid / født siden hvor der også har været problemer med HELLP ?

Godt at høre I begge klarede det godt

Jeg havde i ca. en måned været obs'et for begyndende SF, men ikke noget specielt, svagt forhøjet blodtryk, lidt protein i urinen. Men ellers havde jeg ingen symptomer.

Den 27. anuar får eg så voldsomme smerter hele vejen rundt, lige under ribbenene og kommer ind til CTG, scanning og blodprøver. CTG og scanning var super, så lillepigen havde det godt. Blodprøverne viaste en svag stigning i levertallene, men igen ikke noget som var unormalt for gravide, så jeg blev sendt hjem igen.

Den 28. januar har jeg det rigtig godt og tuller rundt hjemme og får lavet nogle ting - muligvis for meget, svært at sige.

Den 29. januar får jeg igen voldsomme smerter under ribbenene og kommer igen afsted, men får at vide, at det nok bare er sådan min graviditet vil forløbe resten af tiden, af en jordemor. Der bliver dog taget blodprøver og da svaret kommer, går det stærkt. På det tidspunkt havde jeg det egentlig godt igen, men mine levertal var gået helt amok, så jeg kom afsted til et andet sygehus, hvor der var en neonatalafdeling, ifald de ikke kunne stoppe det medicinsk. Fik også et skud lungemodner til lillepigen.

Medicinen havde dog ikke den ønskede effekt og de endte med kejsersnit om aftenen.

De har efterfølgende sagt, at mit tilfælde var meget lumsk, idet jeg ikke havde de gængse symptomer, som hovedpine, væske i kroppen, meget forhøjet blodtryk mm.

Så mit kom snigende og så var det der pludseligt i voldsom grad.

Ja jeg har lige født en dreng for et ½ år siden. Jeg blev fulgt tæt fra uge 28 mener jeg med blodtryksmålinger hver uge og scanning hver 3. uge. Blev sat igang ved 40+3 pga. begyndende stigning i protein og blodtryk, men ellers har jeg ikke rigtig mærket noget særlig til noget.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2012

babyMark

jeg havde også HELLP i første graviditet og intet i anden graviditet. Og ved mig kom det også snigende og hang også sammen med en svangerskabsforgiftning i svær grad. Muligvis opstod det først efter fødslen, det er svært at sige, da jeg havde det fint bortset fra opkastninger og diarre de sidste 14 dage op til fødslen (som blev dagen efter termin ved AKS).

Men jeg fik at vide at den form jeg havde fået var meget, meget sjælden og at det var også sjældent at det udviklede sig så lumsk og så drastisk efterfølgende! Men altså hvis der er tale om HELLP så vil jeg anbefale en fortidlig født fremfor at trække det ud....det er noget giftigt noget....og jeg var rigtig syg af det. Heldgvis har jeg ingen mén og har haft en ukompliceret anden gravidtet og fødsel.

Krydser fingre for at det går som det skal for dig

al mulig held og lykke

Anmeld

13. januar 2012

Drømme

Den kommende far skriver:

Hej

Min kæreste fik akut kejsersnit d. 10 december pga Hellp. Har vedhæftet hendes fødselsberetning så håber den kan hjælpe dig

http://babydutten.blogspot.com/2012/01/fdselsberetning.html

Tak

Godt nok noget af en omgang I har været igennem, men jeres Viktor er altså bare sej

Har lige fået taget blodprøve igen, og håber den viser nogrt lidt bedre end sidst. Vil ærligt talt gerne hjem, og vi har heldigvis kun 10 min kørsel til hospitalet, så håber jeg får lov..

Det var rart at læse jeres beretning igen - når det kommer lidt tættere på en selv er det lidt lettere at forholde sig til hvad andre har været igennem..

Anmeld

13. januar 2012

Drømme

DianaM skriver:

Jeg havde i ca. en måned været obs'et for begyndende SF, men ikke noget specielt, svagt forhøjet blodtryk, lidt protein i urinen. Men ellers havde jeg ingen symptomer.

Den 27. anuar får eg så voldsomme smerter hele vejen rundt, lige under ribbenene og kommer ind til CTG, scanning og blodprøver. CTG og scanning var super, så lillepigen havde det godt. Blodprøverne viaste en svag stigning i levertallene, men igen ikke noget som var unormalt for gravide, så jeg blev sendt hjem igen.

Den 28. januar har jeg det rigtig godt og tuller rundt hjemme og får lavet nogle ting - muligvis for meget, svært at sige.

Den 29. januar får jeg igen voldsomme smerter under ribbenene og kommer igen afsted, men får at vide, at det nok bare er sådan min graviditet vil forløbe resten af tiden, af en jordemor. Der bliver dog taget blodprøver og da svaret kommer, går det stærkt. På det tidspunkt havde jeg det egentlig godt igen, men mine levertal var gået helt amok, så jeg kom afsted til et andet sygehus, hvor der var en neonatalafdeling, ifald de ikke kunne stoppe det medicinsk. Fik også et skud lungemodner til lillepigen.

Medicinen havde dog ikke den ønskede effekt og de endte med kejsersnit om aftenen.

De har efterfølgende sagt, at mit tilfælde var meget lumsk, idet jeg ikke havde de gængse symptomer, som hovedpine, væske i kroppen, meget forhøjet blodtryk mm.

Så mit kom snigende og så var det der pludseligt i voldsom grad.

Ja jeg har lige født en dreng for et ½ år siden. Jeg blev fulgt tæt fra uge 28 mener jeg med blodtryksmålinger hver uge og scanning hver 3. uge. Blev sat igang ved 40+3 pga. begyndende stigning i protein og blodtryk, men ellers har jeg ikke rigtig mærket noget særlig til noget.

Tak for du skriver forløbet, for er det hellp jeg har, ligner det nok meget det, du har været igennem..

Håber det ikke er det, men et eller andet andet og ikke nær så alvorligt.

Ved du om det kun er muligt at få kejsersnit hvis man har hellp ? Altså, må man ikke føde "normalt" hvis man har det ?

Dejligt at høre, det ikke gik på samme måde med din anden graviditet

Har lige fået taget blodprøver igen, spændt på resultatet. I dag er der dog vidst ingen protein i min urin - skal have taget urin prøver over et døgn, så nu må vi se om det ændrer sig.

Til gengæld har jeg døjet med voldsom hovedpine siden i går :/

Anmeld

13. januar 2012

Drømme

babyMark skriver:

jeg havde også HELLP i første graviditet og intet i anden graviditet. Og ved mig kom det også snigende og hang også sammen med en svangerskabsforgiftning i svær grad. Muligvis opstod det først efter fødslen, det er svært at sige, da jeg havde det fint bortset fra opkastninger og diarre de sidste 14 dage op til fødslen (som blev dagen efter termin ved AKS).

Men jeg fik at vide at den form jeg havde fået var meget, meget sjælden og at det var også sjældent at det udviklede sig så lumsk og så drastisk efterfølgende! Men altså hvis der er tale om HELLP så vil jeg anbefale en fortidlig født fremfor at trække det ud....det er noget giftigt noget....og jeg var rigtig syg af det. Heldgvis har jeg ingen mén og har haft en ukompliceret anden gravidtet og fødsel.

Krydser fingre for at det går som det skal for dig

al mulig held og lykke

Mange tak

Lyder godt nok som en ubehagelig omgang, men glad for anden gang gik bedre.

Har fået taget blodprøver her for en halv times tid siden, og venter bare på svar nu. Håber på det bedste

Tak for du skrev om din oplevelse.. Jeg håber virkelig ikke det er hellp, for lyder godt nok til at have skabt problemer for dem, den er set hos.

Ej hvor synes jeg det er øv at høre, at så mange er end i AKS, men så kan jeg da forberede mig lidt. Håber bare jeg kan få lov til at føde "normalt" :/

Tak

Anmeld

13. januar 2012

signe.

Drømme skriver:

For det har jeg muligvis

Lige hvis I vil have det hele med så se:

https://www.baby.dk/debat/155355pi1/graviditet/333- og-indlagt--2-cm-livmoderhals-tilbage-og-1-cm-aabe n.aspx

De siger min blodprøve, der kan påvise det syndrom, er stået ud, men jeg skal have taget blodprøve igen i morgen før de kan sige noget..

For jeg har vidst ellers ikke som sådan ellers symptomerne :/

Håber nogen kan forklare mig lidt mere om det, for af det jeg har læst på nettet, er jeg virkelig nervøs..

Har været til scanning, og alt ser heldigvis normalt ud - både mængdem af fostervand, moderkagen, navlestrengen og flow'et i den, og baby i det hele taget den lille blev skønnet til 2177 g.

Jeg havde svær svangerkskabs forgiftning OG HELLP syndrom ved begge mine graviditeter. HELLP er en alvorlig tilstand som går ind og påvirker lever og nyre, og kan i tilfælde fører til nyresvigt. Ved godt det ikke er det du håbede på af svar sikkert, men det er desværre sådan landet ligger Hvis du vil læse mere har jeg herinde en fødselsberetning, og har også en på¨min blog www.signehejlesen.blogspot.com under fanen for tidligt fødte

Anmeld

13. januar 2012

Drømme

signe. skriver:

Jeg havde svær svangerkskabs forgiftning OG HELLP syndrom ved begge mine graviditeter. HELLP er en alvorlig tilstand som går ind og påvirker lever og nyre, og kan i tilfælde fører til nyresvigt. Ved godt det ikke er det du håbede på af svar sikkert, men det er desværre sådan landet ligger Hvis du vil læse mere har jeg herinde en fødselsberetning, og har også en på¨min blog www.signehejlesen.blogspot.com under fanen for tidligt fødte

Sikke en barsk omgang
Læste det der stod på din blog.

Tusinde tak for dit svar, det er mere trygt at vide, hvad der kan ske at ske i stedet for at blive pakket ind i vat..

Blodprøverne ser indtil videre fine ud - ingen protein eller andet. Har dog blodmangel, har vi fundet ud af, så det er med al sandsynlighed derfor jeg har det som jeg har det. Er dog lykkelig for at vide, at den lille har den størrelse, der forventes.

Lige nu venter på svar på en enkelt prøve (tror det er levertal, eller hvad det hedder), og er den i orden må vi tage hjem.

Så håber på det bedste

Anmeld

13. januar 2012

l.kjoeller

Ved ikke så meget om det men lyder ikke rart. god bedring til dig

Anmeld

13. januar 2012

signe.

Drømme skriver:

Sikke en barsk omgang
Læste det der stod på din blog.

Tusinde tak for dit svar, det er mere trygt at vide, hvad der kan ske at ske i stedet for at blive pakket ind i vat..

Blodprøverne ser indtil videre fine ud - ingen protein eller andet. Har dog blodmangel, har vi fundet ud af, så det er med al sandsynlighed derfor jeg har det som jeg har det. Er dog lykkelig for at vide, at den lille har den størrelse, der forventes.

Lige nu venter på svar på en enkelt prøve (tror det er levertal, eller hvad det hedder), og er den i orden må vi tage hjem.

Så håber på det bedste

Ja, man kan ikke altid bruge at "der sikkert ikke er noget i vejen". Men skønt at tallene så fine ud, så krydser vi fingre for at levertallene også er okay.

Anmeld

13. januar 2012

Drømme

signe. skriver:

Ja, man kan ikke altid bruge at "der sikkert ikke er noget i vejen". Men skønt at tallene så fine ud, så krydser vi fingre for at levertallene også er okay.

Heldigvus var alle prøver gode

Det eneste der er galt, er at jeg har blodmangel, hvilket virkelig forklarer meget.
Bla. Mit normale meget lave blodtryk (der dog var en smule forhøjet i går).. Så det er rart at have fået det afklaret

Så nu skal jeg forholde mig i ro, tage endnu mere jerntilskud, og ikke bære noget over fem kg, så jeg ikke selv sætter noget igang.

Men puuh, hvor er jeg lettet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.