Hvorfor får man graviditetssukkersyge?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.893 visninger
17 svar
0 synes godt om
12. januar 2012

samantha1986

Ja det kunne jeg egentlig godt tænke mig at vide.. Nogen der kan svare mig på det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2012

Clisolka

samantha1986 skriver:

Ja det kunne jeg egentlig godt tænke mig at vide.. Nogen der kan svare mig på det

Jeg fik det fordi det er i familien i forvejen - og at jeg er overvægtig. Min mor havde det selv som gravid 

Anmeld

12. januar 2012

samantha1986

Babymor2010 skriver:

Jeg fik det fordi det er i familien i forvejen - og at jeg er overvægtig. Min mor havde det selv som gravid 

Okay. vi har gammelmandssukkersyge i vores familie. men både min søster og kusine fik ikke graviditetssukkersyge.

Hvad skal man så gøre hvis man får det`?

Anmeld

12. januar 2012

M (:

GRAVIDITETSDIABETES:

Graviditetsdiabetes, svangerskabsdiabetes eller gestationel diabetes er en midlertidig sygdom, der, som ordet siger, opstår under graviditet. Ca. 1.800 gravide rammes årligt af graviditetsdiabetes i Danmark. Graviditetsdiabetes skyldes primært overvægt, men dog ikke altid.

ÅRSAG OG SYMPTOMER:

Ligesom type 2-diabetes er graviditetsdiabetes karakteriseret ved insulinresistens – dvs. at kroppens insulin ikke virker optimalt.

Under en graviditet danner moderkagen hormoner, som bevirker at insulinbehovet bliver forøget. Normalt vil kroppen reagere ved at forøge produktionen af insulin, men ikke alle kvinder vil være i stand til at producere tilstrækkeligt med insulin og udvikler derfor graviditetsdiabetes. 

Eventuelle symptomer på graviditetsdiabetes er også de samme som for type 2-diabetes – heriblandt hyppig vandladning og tørst. Ofte er der dog ingen symptomer, og derfor bliver alle gravide med øget risiko automatisk screenet. 

Du har øget risiko for at få graviditetsdiabetes, hvis du:

• er overvægtig (BMI over 27)
  • har diabetes i familien (både type 1 og type 2-diabetes hos forældre, bedsteforældre, søskende og egne børn).
  • har højt sukkerindhold i urinen
  • tidligere har haft graviditetsdiabetes
  • tidligere har født et barn på over 4,5 kg 

Hvordan og hvornår screenes der?
Screeningen foregår ved, at man udfører en såkaldt glukosebelastning, hvor den gravide drikker en sukkeropløsning, og to timer efter får målt blodsukkeret. I mellemtiden skal kvinden forholde sig i ro. Ligger ens blodsukker over 9,0, har man graviditetsdiabetes. 

I uge 14 – 20 screenes:

• gravide, som tidligere har haft graviditetsdiabetes
  • gravide med to eller flere af risikofaktorerne

I uge 27 – 30 screenes:

• gravide, der er screenet tidligere, men hvor undersøgelsen var normal
  • gravide, som har mindst én af risikofaktorerne

Gravide med sukker i urinen bliver screenet, uanset hvornår i graviditeten graviditetsdiabetes opstår. 

BEHANDLING:

Graviditetsdiabetes behandles som regel med sund livsstil, men hos mange er det også nødvendigt med insulin. Det er særdeles vigtigt at blodsukkeret ligger så tæt på normalt som muligt under graviditeten for ikke at skade fosteret.

Hovedprincipperne i diæten er 3 mindre hovedmåltider og 3 mellemmåltider. Som grundregel bør man følge disse retningslinjer:

• spis rugbrød i stedet for hvidt brød
  • spis mange grønsager
  • spis magert kød og fisk
  • spis 2-3 mindre stykker frugt om dagen samt fedtfattige mælkeprodukter
  • undgå så vidt muligt slik og kager
  • motion er også en meget vigtig del af behandlingen af svangerskabsdiabetes

Find lækre opskrifter på diabetes-venlig mad i  Velværekøkkenet

HVAD MED MIT BARN?

Hvis moderens blodsukker er velreguleret, er risikoen for at barnet får problemer ikke særlig stor. De problemer der hyppigst forekommer, er:

• et stort barn
  • lavt blodsukker hos barnet i perioden lige efter fødslen
  • gulsot

Efter fødslen får barnet målt sit blodsukker, og hvis dette er for lavt, bliver der givet et tilskud med modermælkserstatning på kop. Amningen kan sagtens etableres trods dette tilskud.
Risikoen for misdannelser hos fosteret er sjælden, idet graviditetsdiabetes typisk indtræffer, efter organerne er dannet.
Moderen har en let øget risiko for de samme komplikationer, som kan opstå hos alle andre gravide. Derudover er der en særlig øget risiko for:

• blodtryksforhøjelse
  • svangerskabsforgiftning
  • for tidlig fødsel
  • komplicerede fødsler og kejsersnit på grund af barnets størrelse

Hvert femte barn født af en mor med graviditetsdiabetes får type 2-diabetes eller forstadier hertil i en tidlig alder. Jo højere blodsukker moren har haft under graviditeten, jo større er barnets eller børnenes risiko for at få type 2-diabetes som voksne. Det er derfor afgørende, at man kontrollerer sit blodsukker med en sund diæt. Det er ikke vægten, der gør udslaget, men hvilken kost man spiser.

EFTER FØDSLEN:

Graviditetsdiabetes forsvinder som regel hurtigt efter fødslen, men kommer som regel igen ved efterfølgende graviditeter. Desuden er der en kraftigt forøget risiko for senere i livet at udvikle type 2-diabetes, idet ca. halvdelen af kvinderne med graviditetsdiabetes udvikler type 2-diabetes inden for de første ti år efter fødslen.

http://www.diabetes.dk/Rundt_om_diabetes/Oevrige_diabetestyper/Graviditetsdiabetes.aspx

Anmeld

12. januar 2012

Clisolka

samantha1986 skriver:

Okay. vi har gammelmandssukkersyge i vores familie. men både min søster og kusine fik ikke graviditetssukkersyge.

Hvad skal man så gøre hvis man får det`?

Jamen jeg skulle ændre på kosten, hvilket ikke var nok, fordi mit tal var så højt, så jeg kom på insulin de sidste 14 dage af min graviditet  Inden du spiser skal du f.eks. tage en prøve på din finger, for at se dit blodsukker - og tjekke igen 2 timer efter 

Anmeld

12. januar 2012

samantha1986

M (: skriver:

GRAVIDITETSDIABETES:

Graviditetsdiabetes, svangerskabsdiabetes eller gestationel diabetes er en midlertidig sygdom, der, som ordet siger, opstår under graviditet. Ca. 1.800 gravide rammes årligt af graviditetsdiabetes i Danmark. Graviditetsdiabetes skyldes primært overvægt, men dog ikke altid.

ÅRSAG OG SYMPTOMER:

Ligesom type 2-diabetes er graviditetsdiabetes karakteriseret ved insulinresistens – dvs. at kroppens insulin ikke virker optimalt.

Under en graviditet danner moderkagen hormoner, som bevirker at insulinbehovet bliver forøget. Normalt vil kroppen reagere ved at forøge produktionen af insulin, men ikke alle kvinder vil være i stand til at producere tilstrækkeligt med insulin og udvikler derfor graviditetsdiabetes. 

Eventuelle symptomer på graviditetsdiabetes er også de samme som for type 2-diabetes – heriblandt hyppig vandladning og tørst. Ofte er der dog ingen symptomer, og derfor bliver alle gravide med øget risiko automatisk screenet. 

Du har øget risiko for at få graviditetsdiabetes, hvis du:

• er overvægtig (BMI over 27)
  • har diabetes i familien (både type 1 og type 2-diabetes hos forældre, bedsteforældre, søskende og egne børn).
  • har højt sukkerindhold i urinen
  • tidligere har haft graviditetsdiabetes
  • tidligere har født et barn på over 4,5 kg 

Hvordan og hvornår screenes der?
Screeningen foregår ved, at man udfører en såkaldt glukosebelastning, hvor den gravide drikker en sukkeropløsning, og to timer efter får målt blodsukkeret. I mellemtiden skal kvinden forholde sig i ro. Ligger ens blodsukker over 9,0, har man graviditetsdiabetes. 

I uge 14 – 20 screenes:

• gravide, som tidligere har haft graviditetsdiabetes
  • gravide med to eller flere af risikofaktorerne

I uge 27 – 30 screenes:

• gravide, der er screenet tidligere, men hvor undersøgelsen var normal
  • gravide, som har mindst én af risikofaktorerne

Gravide med sukker i urinen bliver screenet, uanset hvornår i graviditeten graviditetsdiabetes opstår. 

BEHANDLING:

Graviditetsdiabetes behandles som regel med sund livsstil, men hos mange er det også nødvendigt med insulin. Det er særdeles vigtigt at blodsukkeret ligger så tæt på normalt som muligt under graviditeten for ikke at skade fosteret.

Hovedprincipperne i diæten er 3 mindre hovedmåltider og 3 mellemmåltider. Som grundregel bør man følge disse retningslinjer:

• spis rugbrød i stedet for hvidt brød
  • spis mange grønsager
  • spis magert kød og fisk
  • spis 2-3 mindre stykker frugt om dagen samt fedtfattige mælkeprodukter
  • undgå så vidt muligt slik og kager
  • motion er også en meget vigtig del af behandlingen af svangerskabsdiabetes

Find lækre opskrifter på diabetes-venlig mad i  Velværekøkkenet

HVAD MED MIT BARN?

Hvis moderens blodsukker er velreguleret, er risikoen for at barnet får problemer ikke særlig stor. De problemer der hyppigst forekommer, er:

• et stort barn
  • lavt blodsukker hos barnet i perioden lige efter fødslen
  • gulsot

Efter fødslen får barnet målt sit blodsukker, og hvis dette er for lavt, bliver der givet et tilskud med modermælkserstatning på kop. Amningen kan sagtens etableres trods dette tilskud.
Risikoen for misdannelser hos fosteret er sjælden, idet graviditetsdiabetes typisk indtræffer, efter organerne er dannet.
Moderen har en let øget risiko for de samme komplikationer, som kan opstå hos alle andre gravide. Derudover er der en særlig øget risiko for:

• blodtryksforhøjelse
  • svangerskabsforgiftning
  • for tidlig fødsel
  • komplicerede fødsler og kejsersnit på grund af barnets størrelse

Hvert femte barn født af en mor med graviditetsdiabetes får type 2-diabetes eller forstadier hertil i en tidlig alder. Jo højere blodsukker moren har haft under graviditeten, jo større er barnets eller børnenes risiko for at få type 2-diabetes som voksne. Det er derfor afgørende, at man kontrollerer sit blodsukker med en sund diæt. Det er ikke vægten, der gør udslaget, men hvilken kost man spiser.

EFTER FØDSLEN:

Graviditetsdiabetes forsvinder som regel hurtigt efter fødslen, men kommer som regel igen ved efterfølgende graviditeter. Desuden er der en kraftigt forøget risiko for senere i livet at udvikle type 2-diabetes, idet ca. halvdelen af kvinderne med graviditetsdiabetes udvikler type 2-diabetes inden for de første ti år efter fødslen.

http://www.diabetes.dk/Rundt_om_diabetes/Oevrige_diabetestyper/Graviditetsdiabetes.aspx

Tusinde tak for dit svar. Som jeg kan læse er det ikke nødvendigvis sikkert jeg vil få det bare fordi der er sukkersyge i familien. Men jeg vil da helt klart tænke over at spise regelmæssigt og tænke over hvad jeg putter i munden.

Anmeld

12. januar 2012

samantha1986

Babymor2010 skriver:

Jamen jeg skulle ændre på kosten, hvilket ikke var nok, fordi mit tal var så højt, så jeg kom på insulin de sidste 14 dage af min graviditet  Inden du spiser skal du f.eks. tage en prøve på din finger, for at se dit blodsukker - og tjekke igen 2 timer efter 

Okay på den måde. Det er jo så noget man lige skal vænne sig til hvis det er det bliver tilfældet. Men tusinde tak for dit svar er i hvert fald blevet klogere nu

Anmeld

12. januar 2012

M (:

samantha1986 skriver:

Tusinde tak for dit svar. Som jeg kan læse er det ikke nødvendigvis sikkert jeg vil få det bare fordi der er sukkersyge i familien. Men jeg vil da helt klart tænke over at spise regelmæssigt og tænke over hvad jeg putter i munden.

Det var så lidt, og håber du kan slippe - og det er jo altid at foretrække at forebygge frem for at behandle..

Anmeld

12. januar 2012

MorEllen

Under svangerskabet vil kroppen øge insulinproduksjonen. Hos noen kvinner øger den ikke tilstrekkelig, og dette fører til at blodsukkerreguleringen blir dårligere. Særlig efter måltider kan blodsukkeret bli for højt. For en del kvinder er blodsukkerøkningen så stor at man kan betegne tilstanden som svangerskapsdiabetes. Hos nogle kvinder går tilstanden over efter fødselen, mens nogle får varig diabetes.

Risikoen er støre hvis man er overvægtig, har diabetes i familien osv.

Håber det var godt nok Hvis ikke må du bare spørge mer

Anmeld

12. januar 2012

samantha1986

M (: skriver:

Det var så lidt, og håber du kan slippe - og det er jo altid at foretrække at forebygge frem for at behandle..

Ja helt sikkert. Håber det bestemt også. Indtil videre har det hele set fint ud. men i næste uge skal jeg igennem første sukkerbelastning, og så skal jeg igen til april. så de holder da ekstra øje.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.