Mor og meget mere skriver:
Jeg synes, begreberne bliver blandet godt og grundigt sammen her. Debatten gik på at kunne forsørge sig selv og sit barn SELV - ikke på, hvem der er bedst til at skifte ble eller til at administrere sine penge, så der er råd til en pony. De penge, du bruger på bleer, tøj osv. til dit barn, er jo ikke nogle, du selv har tjent - og det er præcist det, trådstarters bekendte pointerede, at HUN satte en ære i at gøre.
Kontanthjælp er en nødløsning, og for mange virker det ikke som et ideelt grundlag at stifte familie på. Jeg synes, det er at køre den for langt ud, hvis man ikke "må" opfatte det som mest ønskværdigt - ikke mindst for samfundsøkonomiens skyld - at folk, der får børn, kan forsørge sig selv og deres børn. Og det har INTET at gøre med, om man er en fattigrøv, når man er på KH - men på, om det er økonomisk bæredygtigt, hvis for mange opfatter det som statens ansvar at forsørge deres familie.
hvis du har et fuldstidsjob, og går på barsel, er det heller ikke dine egne penge, men statens.
Kontanthjælp er for nogen en nødløsning, hvis man fx lige har færdiggjort en uddannelse, og ikke har andre muligheder.
Og så synes jeg det er forkert at gå ud fra at alle kh modtagere er sådan.
Om du er på barsel med KH indtægt eller på barsel med barselsdagpenge, så er mønsteret det samme.
KH - kommunen - staten - SKAT
Barselsdagpenge - arbejdsgiveren - kommunen - staten - SKAT
Er godt klar over at man "tjener op" til barsel når man er i fuldtidsjob, men det er kun ugerne du gør dig "fortjent" til.
men en hel anden sag er så efter barsel. der kan dem med fuldtidsjob vende tilbage og tjene deres EGNE penge, men kh modtagere, "får" dem nærmest bare foræret. og der vil jeg gerne give dig ret i at det er staten er forsørger en, hvor det kunne have været anderledes. men under barslen er det, det samme all over.
Anmeld