female skriver:
Jeg bliver mor for første gang til juni, og i den forbindelse gør man sig jo visse overvejelser om sine egne evner som mor, ligesom man overvejer sin partners evner som far. Jeg er overbevist om, at min mand bliver en hel FANTASTISK far. Inspireret af diverse debatter herinde og på andre debatsider tænker jeg dog på, om vi kvinder har en opfattelse af, at vi er den vigtigste forælder?
Naturligvis er vi vigtigst under graviditeten og i forhold til amning, men ser vi kvinder os derudover vores barns far som en ligeværdig forælder?
Jeg kommer lidt i tvivl, når jeg læser diverse debatoplæg eksempelvis om opdragelse. Moderen vurderer til tider, at faderens bidrag er " helt forkert". Måske er bidraget eller metoden ikke i strid med almindelig opdragelsesmetoder, men ikke desto mindre helt forkert i forhold til, hvordan vi har besluttet os for at tingene skal være.
Råd og vejledning fra vores egen mor ses (MÅSKE!) som kærkomne og velmene bidrag, mens svigermors er utidig indblanding i vores liv og rammer.
Derudover virker det også til, at en del kvinder efter endt parforhold ser sig selv som den primære og vigtigste forælder. Og vi bliver næsten målløse, hvis børnedelingen foregår. Jeg har netop læst et indlæg fra en mor, hvis 6 måneders baby skal holde jul hos faderen. Babyen bliver ikke længere ammet, og der er derfor ikke nogle fysiologiske behov, som faderen ikke kan opfylde. Flere mødre skriver som svar, at de kunne IKKE undvære et så lille barn. Men er faderens savn ikke ligestillet med moderens?
Den måde vores samfund er indrettet på bestyrker os i, at vi er den vigtigste for barnet. Det gælder i forhold til barsel, tildeling af forældermyndighed (eller bopæl) og så videre.
Vi kvinder har siden 1960'erne kæmpet for ligestilling i form af ligeløn, lige muligheder og lige rettigheder. Men er vi mon anno 2011 klar til at give ligestilling i forhold til forælderrollen?
Hvad siger I? Er I ligeværdige forældre, eller er mor den vigtigst?
Interessant og tankevækkende læsning 
Jeg vil sige, at jeg er den vigtigste mor for vores drenge, samtidig med at min mand er den vigtigste far for vores drenge.
Det er nok mig, der er den primære omsorgsperson, men det er faren, der er den person, der skubber det op på hesten igen, han sætter lidt klarer grænser og giver ikke så lang snor, som jeg nok ville være tilbøjelig til, hvis han ikke var i vores liv.
Han er også den det leger vildt, griner af deres lange bøvser og ser konkurrencer i ALT som nok alle drenge gør.
Jeg er den person, der trøster. Jeg lytter og har deres tillid en hel del mere end deres far har. Jeg er nok den mest stabile i husstanden, da far rejser og arbejder en del. Det er far det kommer med de materielle goder og ved dem kan de lege og konkurrere. Men det er mig, der taler, lærer dem om livet og det almene. Det er mig der lærer dem om ligeværdighed, respekt og om dagligdagsopgaver. Det er min mand, der viser dem at alle disse "kedelige" hverdagsopgaver OGSÅ laves af mænd.
Her hjemme er far og mor ligeværdige, men vi har forskellige opgaver netop pga vi ikke er ligestillet. Og her handler det hele jo om valg i livet.
Når jeg lærer om de satens svigermødre, tænker jeg som oftest på, om disse trådstartere har sønner ell døtre.... Vi er nogle der bliver farmor helt igennem. Tror derfor man bør tænke på hvordan man takler svigermor i forhold til sin egen mor. De har jo heller ikke selv valgt at blive nr 2....
VH Kloster - der har et helt fantastisk godt forhold til både mor og svigermor - fordig jeg gav lov""