stm2812 skriver:
Det har sikkert været oppe og vende
men hvordan holder I jul derhjemme?
Hvad får I at spise?
Synger I?
Og hvordan foregår jeres gaveoppakning?
Hjemme hos os starter julen omkring middag, fordi min mor altid har nattevagt i juledagene. Da vi var små fik vi altid en fælles morgengave (en film eller et spil) så vi bedre kunne holde ventetiden ud - det gør vi selvfølgelig ikke mere, men synes det var en rigtig fin løsning..
Om formiddagen tager jeg som regel i kirke med min kæreste og hans familie, hvorefter vi pakker vores gaver til hinanden op. Dette gør vi, fordi vi stadig holder jul med hver vores familie (og det bliver vi ved med indtil der kommer børn) - og vi vil jo gerne se hinandens ansigtsudtryk!
Omkring middag tager jeg hjem til min mor, hvor vi mødes med mine fire søskende (alle uden kærester/med kærester der holder jul med egen famile, og der er endnu ingen børn).
Jeg hjælper min mor med at få sat maden i ovnen, og derefter hygger vi med spil, julefilm og lidt juleknas. Kl. 16 ser vi selvfølgelig Disneys Juleshow.
Efterfølgende dækkes bordet, og der ses julekalender ud af øjenkrogen mens maden laves færdig.
Kl. 18 går vi til bords og som regel spiser vi hvide og brune kartofler, rødkål, chips, bruns sovs, and og flæskesteg. Dog vil vi egentlig helst bare have and, så i år springer vi nok flæskestegen over.
Bagefter vi op mens ris a la manden gøres klar, og kirsebærsovsen varmes. En (som regel mig) laver mandlen klar, og der ridses et lille mønster i som kun jeg kender.. På den måde forsøger vi at forhindre snyd (og jep, der snydes, hvor der snydes kan, så voksen er min lillesøster nemlig
).. Mandelgaven er som regel noget der kan deles, eller også er det et spil vi kan spille sammen 
Efter ris a la manden vasker vi op endnu en gang, og mere juleknas findes frem. Så er det tid til at danse om juletræet, hvor alle vælger én sang, som SKAL synges. 
Efter juletræsdansen er det tid til gaver (klokken er nok ca. 21). Vi spiller med terninger om julegaverne. Dette skal forstås på den måde, at vi skiftes til at kaste terningerne og når man slår en sekser må man finde en gave til en anden. Så venter alle tålmodigt på, at gaven bliver pakket op, vis frem og giveren takket. Så slår vi igen med terningen og en ny pakke findes. Der gåes så vidt muligt på runde således at alle får en pakke pr. omgang..
Efter gaveudpakningen hygger vi og snakker, og ca. kl 23 tager vi hjem, da min mor skal i nattevagt. Min kæreste tager også hjem omkring det tidspunkt, og så hygger vi os sammen et par timer inden vi går til køjs.