Hvordan holder I jul??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. december 2011

stm2812

samantha1986 skriver:

Kan godt ske det er det. Jeg er jo ikke ligefrem en der nyder og elsker julen, ser helst den ikke varer for længe. Men sådan er vi jo forskellige.

ja lige præcis

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. december 2011

NinaNymannMadsen

stm2812 skriver:

Det lyder nu også rigtig hyggeligt

det tror jeg også det bliver

Anmeld

18. december 2011

Benjamins'mor

For første gang i år skal jeg holde jul ved svigerforældrene, så ved ikke hvordan det foregår, men hjemme ved min mor foregår det sådan:

Kl. 18 spiser vi - alm. kartofler, brunede kartofler, rødkål, and, sovs, franske chips osv.

Derefter tager vi af bordet, sætter i opvaskeren, mens nogle finder træet frem og ligger gaver under.

Derefter spiser vi ris'ala'mande, ca. kl. 20 der. Og sidder og slår mave osv.

20.30-21 ca danser vi om juletræet og synger. Og derefter åbner vi gaver.

Når vi er igang med at åbne gaver bliver der serveret julegodter, kaffe og sodavand.

Anmeld

18. december 2011

M (:

stm2812 skriver:

Det har sikkert været oppe og vende men hvordan holder I jul derhjemme?

Hvad får I at spise?

Synger I?

Og hvordan foregår jeres gaveoppakning?

Hjemme hos os starter julen omkring middag, fordi min mor altid har nattevagt i juledagene. Da vi var små fik vi altid en fælles morgengave (en film eller et spil) så vi bedre kunne holde ventetiden ud - det gør vi selvfølgelig ikke mere, men synes det var en rigtig fin løsning..

Om formiddagen tager jeg som regel i kirke med min kæreste og hans familie, hvorefter vi pakker vores gaver til hinanden op. Dette gør vi, fordi vi stadig holder jul med hver vores familie (og det bliver vi ved med indtil der kommer børn) - og vi vil jo gerne se hinandens ansigtsudtryk!

Omkring middag tager jeg hjem til min mor, hvor vi mødes med mine fire søskende (alle uden kærester/med kærester der holder jul med egen famile, og der er endnu ingen børn). 

Jeg hjælper min mor med at få sat maden i ovnen, og derefter hygger vi med spil, julefilm og lidt juleknas. Kl. 16 ser vi selvfølgelig Disneys Juleshow. 

Efterfølgende dækkes bordet, og der ses julekalender ud af øjenkrogen mens maden laves færdig. 

Kl. 18 går vi til bords og som regel spiser vi hvide og brune kartofler, rødkål, chips, bruns sovs, and og flæskesteg. Dog vil vi egentlig helst bare have and, så i år springer vi nok flæskestegen over.

Bagefter vi op mens ris a la manden gøres klar, og kirsebærsovsen varmes. En (som regel mig) laver mandlen klar, og der ridses et lille mønster i som kun jeg kender.. På den måde forsøger vi at forhindre snyd (og jep, der snydes, hvor der snydes kan, så voksen er min lillesøster nemlig ).. Mandelgaven er som regel noget der kan deles, eller også er det et spil vi kan spille sammen 

Efter ris a la manden vasker vi op endnu en gang, og mere juleknas findes frem. Så er det tid til at danse om juletræet, hvor alle vælger én sang, som SKAL synges. 

Efter juletræsdansen er det tid til gaver (klokken er nok ca. 21). Vi spiller med terninger om julegaverne. Dette skal forstås på den måde, at vi skiftes til at kaste terningerne og når man slår en sekser må man finde en gave til en anden. Så venter alle tålmodigt på, at gaven bliver pakket op, vis frem og giveren takket. Så slår vi igen med terningen og en ny pakke findes. Der gåes så vidt muligt på runde således at alle får en pakke pr. omgang..

Efter gaveudpakningen hygger vi og snakker, og ca. kl 23 tager vi hjem, da min mor skal i nattevagt. Min kæreste tager også hjem omkring det tidspunkt, og så hygger vi os sammen et par timer inden vi går til køjs.

Anmeld

18. december 2011

B&J

stm2812 skriver:

Årh det lyder også rigtig rigtig hygglige Og ja det gælder jo om at gøre det børnevenligt, så de små også kan være med til noget af hyggen Og så er der sikkert også noget ro på ham når han sidder med ALLE hans julegaver

hihihihi tror han bliver helt vildt glad for tror ikke han kan huske så meget fra sidste år

Anmeld

18. december 2011

Mor Christa

stm2812 skriver:

Uhh det er godt I kun er 7 så. ellers kunne det godt nok komme til at tage lang tid.. Synes faktisk at det lyder som en rigtig hyggelig måde at gøre det på

Holder I så noget jul inden/efter hos dine forældre, som nogen gør? eller er det bare den ene dag?

Skal selv holde jul hos kærestens forældre for første gang næste år, men der bliver det bare den ene dag vi holder, og så til noget julefrokost hos mine forældre d. 25.

Hehe ja det er super hygge.. Men ja det ville nemlig tage rigtig lang tid hvis man var flere. Vi holder kun jul på juleaften.. Min mor har fødselsdag d 22, så der tager vi hjem og fejre hende. Desuden holder mine bedste forældre julefrokost d 25 så der ser vi også min familie men glæder mig nu til næste jul hvor vi ska være hjemme hos min familie igen !!

Anmeld

18. december 2011

Savannah

Herhjemme har vi bragt traditioner fra begge familier sammen. I år er der børn, så det holdes liidt anderledes end når de ikke er her. Det foregår således;

Når vi står op spiser vi morgenmad med æg, bacon, lun leverpostej og andet godt, frokosten er skippet men hvis man er sulten kan man få en rugbrød eller lidt frugt.

Ungerne ser julefjernsyn og leger, imens vi laver mad.

Kl. 17.00 spiser vi - Flæskesteg, medister, hvide kartofler, brunede kartofler, rødkål, sovs og chips.. Dertil sodavand og vin, hvis man lyster.
Når vi har spist ryddes der af bordet og skylles af.. Imens bliver kirsebærsovsen varmet.
Så spiser vi Ris a'la mande, ungerne får mandler.. Jeg er ikke meget for det - Men vi har dem kun hver 2. år, så bliver de lige lidt ekstra forkælede..

Når vi har spist dessert ryddes der af og skylles af..

Så skal der danses om juletræet - Alle vælger en sang de gerne vil synge. Der synges og danses, vi slutter altid af med "Nu det jul igen" og løber rundt i hele huset til alle er forpustede..
Så findes der julegodter frem og vi sætter os til rette i sofaen.
I år starter den ÆLDSTE med at vælge en gave - Man må ikke vælge en til sig selv. Den bette kan ikke vente, så han får den første gave. Som den ældste så vælger. Så går det på tur efter alder..

D. 25 er ren afslapnig og leg med gaverne.. Jeg glææder mig!

Glædelig jul til jer allesammen.

Anmeld

19. december 2011

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
stm2812 skriver:

Årrh glæder mig simpelthen også så meget til næste år, hvor jeg har sat kæresten til at være julemand... Den bette er 8mdr i år, så tror hun vil være noget ligeglad i år.. men næste år der SKAL julemanden komme ;D

Men det er da lidt atypisk at der trækkes lod om mandlen? er det pga børn og folk der evt ikke kan lide risengrød? eller bare for at gøre det anderledes

jo måske lidt. men er simpelt hen fordi vi et år har oplevet at mandlen var smeltet i rigsengrøden og derfor er det blevet til at vi trækker lod

Anmeld

19. december 2011

CRS

stm2812 skriver:

Det har sikkert været oppe og vende men hvordan holder I jul derhjemme?

Hvad får I at spise?

Synger I?

Og hvordan foregår jeres gaveoppakning?

Jamen i år skal vi en tur til england og holde jul så ved kun gaverne bliver den 25 om morgenen og i løbet af dagen tror jeg... også bliver jeg sku nok federe i år, vi skal have traditionel jule mad d. 24 til ære for os der kommer på besøg, også tror jeg den bliver noget engelsk julemad d. 25 også et eller andet engelsk også d. 26 (der holder de boxing day tror jeg det hedder)

ved ikke med sange og sån, men mon ikke der bliver skrålet både et par engelske og et par danske!

Men fedt skal det nok blive

Anmeld

19. december 2011

Gaia

Hvor er det hyggeligt at læse om de forskellige måder at holde jul på. Trods forskellene er julen alligevel meget meget ens i de små hjem. Og det har da sin charme . Kom frit frem derude og del jeres jul med os herinde som bare ikke kan få nok juleri  Hep hep og nisse bum bum 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.