Kvinder over alt på jorden spiser lever og har gjort det i årtusinder..og jeg ÅD lever i perioder af mine svangerskaber, ganske enkelt fordi min krop åbenbart havde brug for et eller andet i det.
Men at man spiser lever måske engang om måneden truer på ingen måde ens A-vitamin niveau.
Igen..det sundhedsministriet anbefaler er netop en ANBEFALING/vejledning...det er IKKE en lov.
Hvis du spiste lever hver dag, eller flere gange om ugen, så kan man selvfølgelig overdrive/overdossere..men hvem gør i grunden det?
Det handler om at indmad indeholder meget A-vitamin, og derfor er det ikke noget man skal spise særligt ofte, men af og til..er ok.
Og jo..vitamin niveau vil altid falde med 10-20% ved tilberedning.

Jeg er enig i at sundhedstyrelsen ikke er en lovgivende instans
men der er jo faktisk ret væsentlige grunde til deres anbefalinger.
A vitamin spiller en ret væsentlig rolle hos det tidlige foster. Der er et tidspkt hvor det er meget vigtigt at en metabolit af A vitamin kun findes i bestemte celler, og hvis man på dette tidspkt har et for højt niveau af A vitamin tilstede, således at disse celler ikke længere er "anderledes", KAN det resultere i misdannelser og aborter.A vitamin er et fedtopløseligt vitamin, så det ophobes i fedtvævet, således at niveauet kan være forhøjet forholdsvis længe. Når jeg har læst hvad jeg har læst af faglitteratur, vil jeg ikke anbefale at man spiser lever under graviditeten. Men igen det vil altid være anbefalinger - vi lever i et frit land!
Det jeg egentlig mente med mit spørgsmål var om niveauet af A vitamin virkelig faldt så meget at det ikke havde betydning, men det tror jeg nu ikke 10-20% er...
Til TS: Iøvrigt så tror jeg du har ret i at der ikke sker noget ved at spise dine pandekager. Bare så jeg ikke kun spammer din tråd 
Anmeld