Hvem VED, må spise/ ikke spise?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. december 2011

Pikku Myy

Kvinder over alt på jorden spiser lever og har gjort det i årtusinder..og jeg ÅD lever i perioder af mine svangerskaber, ganske enkelt fordi min krop åbenbart havde brug for et eller andet i det.

Men at man spiser lever måske engang om måneden truer på ingen måde ens A-vitamin niveau.
Igen..det sundhedsministriet anbefaler er netop en ANBEFALING/vejledning...det er IKKE en lov.
Hvis du spiste lever hver dag, eller flere gange om ugen, så kan man selvfølgelig overdrive/overdossere..men hvem gør i grunden det?
Det handler om at indmad indeholder meget A-vitamin, og derfor er det ikke noget man skal spise særligt ofte, men af og til..er ok.

Og jo..vitamin niveau vil altid falde med 10-20% ved tilberedning. 

Jeg er enig i at sundhedstyrelsen ikke er en lovgivende instans men der er jo faktisk ret væsentlige grunde til deres anbefalinger.

A vitamin spiller en ret væsentlig rolle hos det tidlige foster. Der er et tidspkt hvor det er meget vigtigt at en metabolit af A vitamin kun findes i bestemte celler, og hvis man på dette tidspkt har et for højt niveau af A vitamin tilstede, således at disse celler ikke længere er "anderledes", KAN det resultere i misdannelser og aborter.A vitamin er et fedtopløseligt vitamin, så det ophobes i fedtvævet, således at niveauet kan være forhøjet forholdsvis længe. Når jeg har læst hvad jeg har læst af faglitteratur, vil jeg ikke anbefale at man spiser lever under graviditeten. Men igen det vil altid være anbefalinger - vi lever i et frit land!

Det jeg egentlig mente med mit spørgsmål var om niveauet af A vitamin virkelig faldt så meget at det ikke havde betydning, men det tror jeg nu ikke 10-20% er...

Til TS: Iøvrigt så tror jeg du har ret i at der ikke sker noget ved at spise dine pandekager. Bare så jeg ikke kun spammer din tråd

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. december 2011

lio

Pikku Myy skriver:

Jeg er enig i at sundhedstyrelsen ikke er en lovgivende instans men der er jo faktisk ret væsentlige grunde til deres anbefalinger.

A vitamin spiller en ret væsentlig rolle hos det tidlige foster. Der er et tidspkt hvor det er meget vigtigt at en metabolit af A vitamin kun findes i bestemte celler, og hvis man på dette tidspkt har et for højt niveau af A vitamin tilstede, således at disse celler ikke længere er "anderledes", KAN det resultere i misdannelser og aborter.A vitamin er et fedtopløseligt vitamin, så det ophobes i fedtvævet, således at niveauet kan være forhøjet forholdsvis længe. Når jeg har læst hvad jeg har læst af faglitteratur, vil jeg ikke anbefale at man spiser lever under graviditeten. Men igen det vil altid være anbefalinger - vi lever i et frit land!

Det jeg egentlig mente med mit spørgsmål var om niveauet af A vitamin virkelig faldt så meget at det ikke havde betydning, men det tror jeg nu ikke 10-20% er...

Til TS: Iøvrigt så tror jeg du har ret i at der ikke sker noget ved at spise dine pandekager. Bare så jeg ikke kun spammer din tråd

Jarh... det er ok. jeg er interesseret i jeres respons af viden, jeg ved slet ikke hvad blod indeholder som sådan.

Anmeld

17. december 2011

kvinde84

Jeg kommer fra Færøerne, og her spiser vi også blodpølse og blodpandekager. Jeg har også spekuleret over, om det er noget man kan spise som gravid. Jeg er kommet frem til at det kan man spise med god samvittighed.

Linket her viser hvad blodpølse nøjagtigt indeholder:

http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_details.asp?FoodId=0016

Og her er det anbefalede indtag af A-vitamin! (Fået fra: http://www.netdoktor.dk/vitaminer/vitamina.htm)

1 RE = 1 mikrogram retinol = 12 mikrogram ß-karoten
Det anbefalede indtag er på 800 RE for kvinder og 900 RE for mænd. I Danmark er det yderst sjældent, at mennesker får mangel på A-vitamin, men man kan få for meget A-vitamin, især hvis man spiser en fedtrig kost med meget lever.

Anmeld

17. december 2011

kvinde84

Ellers hælder jeg også til det med alt med måde  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.