Hvem VED, må spise/ ikke spise?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. december 2011

lio

Frk.S skriver:

Jeg VED det ikke med sikkerhed, men kan ikke umiddelbart se at det skulle være et problem. Grunden til at man skal undgå lever er pga. den store mængde A-vitamin, så det kan hun ikke lige sammenligne.

Nu ved jeg så ikke lige hvordan de bliver tilberedt sådan nogle pandekager, men dét problem jeg umiddelbart vil kunne se er hvis de ikke bliver "gennemstegt" pga. evt. risiko for listeria. Men hvis de gør det TROR jeg ikke det er noget problem.

Håber det er ok jeg svarer selvom jeg skriver TROR og ikke VED.

iorden

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. december 2011

lio

Benjamins'mor skriver:

Jeg ved ikke om man må, men ville lige høre er det rigtigt blod, er det fra dyr, eller?

ja, ligesom med blodpølse

Anmeld

16. december 2011

lio

AnnaB. skriver:

Jeg kan heller ikke se, hvorfor det skulle skade. Min egen konklusion på det her med at være gravid, er også at man kan både spise og gøre som man plejer (minus alkohol og røg, som jo også skader en selv), bare man lige tænker sig om.

Tænker, at det kun er de seneste 50 år (max) vi har været så oplyste og derved forsigtige og at kvinder gennem tiden har både arbejdet hårdt, spist ting der nok ikke heeelt lever op til 2011-standarder osv. Synes ofte, det er lidt hysterisk det hele.

Men bortset fra det, så tænker jeg bare "blodpandekager"?? Umiddelbart, lyder det ikke som noget jeg ville have lyst til at spise, når jeg ikke var gravid Hvad er det? 

Det er næsten som alm. pandekagedej så er der blod i, åd dem meget som lille og med viden om at der er blod i synes jeg det er ligegyldigt at lade vær med at spise dem men vidste et ikke som barn.

Finsk dessert.

Anmeld

16. december 2011

SussieThyssen

Qoco skriver:

Landet ligger sådan at jeg er fra Finland og vil rigtig gerne lave blodpandekager, hvis jeg kan få købt blod (finsk skøn dessert) Så siger søster at jeg vidst ikke må spise blod og henviser til at man ikke må spise lever, jeg siger så at gravide må spise alt MED MÅDE. Det mener søster ikke er rigtigt, så nu spørg jeg bare, sker der noget særlig farligt ved jeg spiser blod?

Er der nogen som VED lidt nærmere?

(spørg for at se hvem der har ret, ikke for at se om jeg må)

Selvfølgelig må du det, så længe det er ordentligt forarbejdet og gennemstegt/kogt, og der ikke er noget råt eller flydende.

Det samme gælder iøvrigt lever..du må gerne spise lever, men naturligvis igen..ikke råt, det skal være ordentligt udvandet og gennemstegt/kogt.

Lige pt er der sådan nogle ideer om, at så må man ikke dit, og så må man ikke dat, og det er forskellige ting i forskellige perioder.
Som du selv siger, alt med måde...brug hovedet og fornuften..så kan man såmænd spise næsten alt

Kærligst
Sussie

Anmeld

16. december 2011

AnnaB.

Qoco skriver:

Det er næsten som alm. pandekagedej så er der blod i, åd dem meget som lille og med viden om at der er blod i synes jeg det er ligegyldigt at lade vær med at spise dem men vidste et ikke som barn.

Finsk dessert.

Oki, tak for info.

Sjovt som opskrifter varierer efter kultur Og står der en dag en og tilbyder mig en blodpandekage, smager jeg self.

Anmeld

16. december 2011

lio

AnnaB. skriver:

Oki, tak for info.

Sjovt som opskrifter varierer efter kultur Og står der en dag en og tilbyder mig en blodpandekage, smager jeg self.

da jeg var mindre og bød venidnerne på det, erfarede jeg at sige hvad det er bagefter, men ingen er blevet sure. det smager jo ikke af blod som man måske forestiller sig.

men hvis du smager så er det altså også med sukker og syltetøj de er bare i blinis størelse så lag-på-lag.

Anmeld

16. december 2011

lio

SussieThyssen skriver:

Selvfølgelig må du det, så længe det er ordentligt forarbejdet og gennemstegt/kogt, og der ikke er noget råt eller flydende.

Det samme gælder iøvrigt lever..du må gerne spise lever, men naturligvis igen..ikke råt, det skal være ordentligt udvandet og gennemstegt/kogt.

Lige pt er der sådan nogle ideer om, at så må man ikke dit, og så må man ikke dat, og det er forskellige ting i forskellige perioder.
Som du selv siger, alt med måde...brug hovedet og fornuften..så kan man såmænd spise næsten alt

Kærligst
Sussie

det varierer jo også meget fra land til land/ kultur til kultur, hvad man må spise og ikke må. har hørt at i frankrig er det ost.

Anmeld

16. december 2011

Pikku Myy

SussieThyssen skriver:

Kærligst
Sussie

Vil det sige at en gennemstegning/kogning mindsker A-vitaminindholdet så meget at lever ikke længere kan være skadeligt at spise som gravid? Kan det virkelig passe at sundhedstyrelsen kun anbefaler at man ikke spiser RÅ lever?

Anmeld

16. december 2011

SussieThyssen

Pikku Myy skriver:

Vil det sige at en gennemstegning/kogning mindsker A-vitaminindholdet så meget at lever ikke længere kan være skadeligt at spise som gravid? Kan det virkelig passe at sundhedstyrelsen kun anbefaler at man ikke spiser RÅ lever?

Kvinder over alt på jorden spiser lever og har gjort det i årtusinder..og jeg ÅD lever i perioder af mine svangerskaber, ganske enkelt fordi min krop åbenbart havde brug for et eller andet i det.

Men at man spiser lever måske engang om måneden truer på ingen måde ens A-vitamin niveau.
Igen..det sundhedsministriet anbefaler er netop en ANBEFALING/vejledning...det er IKKE en lov.
Hvis du spiste lever hver dag, eller flere gange om ugen, så kan man selvfølgelig overdrive/overdossere..men hvem gør i grunden det?
Det handler om at indmad indeholder meget A-vitamin, og derfor er det ikke noget man skal spise særligt ofte, men af og til..er ok.

Og jo..vitamin niveau vil altid falde med 10-20% ved tilberedning. 

Anmeld

16. december 2011

lio

SussieThyssen skriver:

Kvinder over alt på jorden spiser lever og har gjort det i årtusinder..og jeg ÅD lever i perioder af mine svangerskaber, ganske enkelt fordi min krop åbenbart havde brug for et eller andet i det.

Men at man spiser lever måske engang om måneden truer på ingen måde ens A-vitamin niveau.
Igen..det sundhedsministriet anbefaler er netop en ANBEFALING/vejledning...det er IKKE en lov.
Hvis du spiste lever hver dag, eller flere gange om ugen, så kan man selvfølgelig overdrive/overdossere..men hvem gør i grunden det?
Det handler om at indmad indeholder meget A-vitamin, og derfor er det ikke noget man skal spise særligt ofte, men af og til..er ok.

Og jo..vitamin niveau vil altid falde med 10-20% ved tilberedning. 

Dér blev moi sku' lidt klogere.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.