Det med mandlen - what to do?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. december 2011

Kay

SussieThyssen skriver:

Set med mine øjne skal og bør du bøje dig for de traditioner, der er i den familie hvor du juledeltager.

Så enkelt er det..og din datter tager ingen skade af, at opleve at ting gøres forskelligt forskellige steder.
Som bekendt: "Skik følge eller land fly", og det lærer hun der.

Kærligst
Sussie

ja.. så kan det også være at hun ikke får det så svært den dag hun skal holde jul førstegang med en kæreste... for det kan dælemer være svært når man har forskellige traditioner...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. december 2011

Muhmi

Anonym skriver:

I år skal vi holde jul med mine to kusiner på 6 og 10 år. I min familie har det altid været sådan at alle børnene får en mandel og så er der én voksenmandel. Det synes jeg er en dårlig ide og ønsker ikke at mit barn skal lære, at hun vinder hver gang.

Min mor er mega utilfreds og spørger om jeg kan bære i mit hjerte, at hun bliver det eneste barn, som ikke får mandel. Hun er 15 mdr, så hun er nok ligeglad, men vil bare ikke begynde på det.

Hvad ville i gøre?

Hjemme hos os er der altså ingen kære mor når det kommer til det med mandlen... Og jeg har ikke tænkt mig at Silas skal lære noget andet end, at nogle gange får man den andre gange ikke...

Jeg har så aldrig, før sidste år, fået mandlen... Men når man sad ved siden af en onkel eller sådan og de fandt den, jamen så fik jeg den af dem... Så tror jeg som barn har fået mandlen givet til mig én eller to gange... Da jeg endelig selv fandt den sidste år, var jeg som et barn i en slikbutik og seriøst, jeg ville ikke have faret sådan op over det hvis jeg altid havde fået mandlen som barn...

Anmeld

14. december 2011

millemai

Kay skriver:

jeg har ikke stemt noget... endnu...

det med at tabe og vinde er i mine øre en dårlig undskyldning (ja jeg er hudløs ærlig lige nu) men jeg mener ikke at du ved denne ene begivenhed en gang om året kan lære dit barn og vinde eller tabe... det tror jeg du skal bruge resten af året på...

min bror og jeg har altid fået en mandel hver til jul... indtil vi blev "for gamle" og vi har aldrig haft problemer med at lære at tabe og vinde...

tror tilgengæld at det på sigt bliver et problem hvis de andre børn får en mandel og din datter ikke gør... så kommer hun måske til at undre sig hvorfor hun ikke får en og om hun ikke er lige så god som dem...

jeg ved ikke hvad vi selv gør... da jeg er temlig delt... det samme gælder ideen med at give børn en af deres julegaver inden resten får... for da jeg var barn var vores mandelgave noget vi kunne hygge os med og lege med indtil vi måtte åbne julegaver... og det syntes jeg fungere rigtig godt... men mine små fætre og kusiner får både en mandelgave (tit slik) og en gave fra træet... og det gør bare at de åbner den og fået en spil til playstation eller noget andet og så plager om at åbne en til og en til og en til... og det sys jeg er værer end at få en "snydemandel"

Enig!

Til TS:

Du kan ikke finde en der er mere påpasselig med at der ikke skal være overflod af gaver end mig. Men det med at der er mandler til alle børn er en hyggelig tradition som jeg fører videre til mit barn. Synes det er meget sjovt - både for barnet og for de ældre i selskabet.

Du kan være sikker på at jeg resten af året lærer mit barn at man ikke altid vinder. Men jeg synes også at der få gange (som juleaften) skal være plads til en hyggelig undtagelse.

Synes at nogle ting kan gøres så pædagogiske at alt hygge forsvinder, og sådan må det jo heller ikke være

Anmeld

28. december 2011

Turtles

Peiner skriver:

Jeg vil gerne sætte kryds ved både valgmulighed nr. 1 og nr. 3, da min søn kommer til at opleve to forskellige "mandelgavelege"

Jeg husker hvordan min lillebror, kusine og jeg som små altid fik vores egen mandel og jeg husker det, som en del af det bedste ved julen  Jeg elskede bare min mandelgave, som ofte var det samme hvert år - et hus i pap fyldt med guf og lækkerier. Jeg husker det så tydeligt Tror det er traditionen over det, at vi netop fik det samme hvert år, som gør, at det den dag i dag stadig betyder så meget for mig. Bliver helt glad og smiliende når jeg tænker på det

Det har aldrig været et "problem" i min barndom, at vi som børn fik vores egen mandelgave. Det var altid en positiv og glædesfyldt oplevelse Da vi så blev store, kom vi med i "de voksenes mandelgaveleg", uden brok og "jammer" Min lillebror og jeg vandt mandelgaven det første år vi var med. Har dog siden da ikke vundet den en eneste gang hi hi.

Jeg vil helt sikkert føre den tradition videre til min søn. Dog må jeg vente til næste år, da vi i år holder jul med min kærestes familie og de har ikke været vandt til samme tradition. Hos dem har der altid kun været 1 mandel til både børn og voksne.

Så min søn vil i sine barneår både opleve at være en del af " de voksenes mandelgaveleg", samt opleve det at få sin helt egen portion risalamande med sin helt egen mandel i

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.