Det med mandlen - what to do?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. december 2011

Ka+Ma=Be

I år skal vi holde jul med mine to kusiner på 6 og 10 år. I min familie har det altid været sådan at alle børnene får en mandel og så er der én voksenmandel. Det synes jeg er en dårlig ide og ønsker ikke at mit barn skal lære, at hun vinder hver gang.

Min mor er mega utilfreds og spørger om jeg kan bære i mit hjerte, at hun bliver det eneste barn, som ikke får mandel. Hun er 15 mdr, så hun er nok ligeglad, men vil bare ikke begynde på det.

Hvad ville i gøre?

NEEEEJ! Som Anden siger "De skal lære, at der er EN vinder og en MASSE tabere!" hehe. Bare sig det til hende!

Ej jeg synes også det er noget pjat. Og hvad hjælper det anyway? At de ikke lærer at tabe med måde? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2011

Pige2009

Anonym skriver:

I år skal vi holde jul med mine to kusiner på 6 og 10 år. I min familie har det altid været sådan at alle børnene får en mandel og så er der én voksenmandel. Det synes jeg er en dårlig ide og ønsker ikke at mit barn skal lære, at hun vinder hver gang.

Min mor er mega utilfreds og spørger om jeg kan bære i mit hjerte, at hun bliver det eneste barn, som ikke får mandel. Hun er 15 mdr, så hun er nok ligeglad, men vil bare ikke begynde på det.

Hvad ville i gøre?

Laura skal IKKE have separat mandel. Det fik vi altid, da jeg var barn, men jeg er imod det, så den tradition fører jeg ikke videre

Anmeld

13. december 2011

SussieThyssen

Anonym skriver:

Hvad ville i gøre?

Set med mine øjne skal og bør du bøje dig for de traditioner, der er i den familie hvor du juledeltager.

Så enkelt er det..og din datter tager ingen skade af, at opleve at ting gøres forskelligt forskellige steder.
Som bekendt: "Skik følge eller land fly", og det lærer hun der.

Kærligst
Sussie

Anmeld

13. december 2011

DitteFisk

Jeg synes det er en liiige rigelig sort/hvid tanke der ligger bag, at "børn skal lære at man vinder ikke hver gang i livet", og så overføre det på en mandelgave-leg

De får masser af chancer for at finde ud af at livet ikke er nemt, og man vinder ikke altid. Der vil være nok nederlag for dem at tage af, det kender vi jo nok alle til Så jeg synes ikke man skal bruge mandelgave-legen til at bevise pointen for børnene. 

Jeg synes som udgangspunkt at børn bare skal være glade, når de er børn! Dermed ikke sagt at de skal have deres vilje hele tiden eller blive forfordelt. De skal selvfølgelig lære livets spilleregler, men som sagt så tror jeg mandelgave-legen er en forkert prioritering til dette formål. Juleaften er noget helt specielt, og børnene skal også have lov til at føle sig helt specielle engang imellem, for se bare deres glade ansigter når de pakker en julegave op, det er da det bedste i hele verden  

Anmeld

13. december 2011

Dansker I Holland

Zafir skriver:

Jeg har altid fået ekstra mandlen i julen da jeg var barn. MEN - jeg syntes at børn idag for aaaaaaaaaaaaaalt for mange gaver. De har slet ikke noget forhold til at få og modtage osv tit. Jeg prøver at holde det i STRAM snor herhjemme, så Idun bliver glad for de gaver hun får (totalt onde mor, jeg ved det godt, men jeg tror på at det er bedst!).

Derfor har vi også kun 1 mandel!!! jeg nægter simpelthen alt det pis med 2 mandler og nu 3 når frigg er her osv... Det er et spil og der er vindere og tabere.

Vi spiller også rafle spil til jul og der er heller ikek ekstra gaver til de små. Det er spil og det er sjovt og de skal lære at kunne glædes på andres vegne. (OG så syntes je´g faktisk at det går ret godt med det!! hehe)

Helt enig Sådan har jeg osse tænkt mig og gøre smiler... Det andet er for latterligt i mine øjne  

Anmeld

13. december 2011

Mumto3

SussieThyssen skriver:

Set med mine øjne skal og bør du bøje dig for de traditioner, der er i den familie hvor du juledeltager.

Så enkelt er det..og din datter tager ingen skade af, at opleve at ting gøres forskelligt forskellige steder.
Som bekendt: "Skik følge eller land fly", og det lærer hun der.

Kærligst
Sussie

Det er tit jeg ikke er enig med dig, men lige her er jeg!!!

Jeg er selv meget i mod det med at alle får en mandel. Herhjemme kan vores tre unger snakke om hvem der mon får mandlen igennem hele året. De er bare så spændte!!! Så snakker de om hvordan de skal dele marcipansgrisen. To af børnene kan slet ikke lide macipan, men håber inderligt at de vinder alligevel, så de kan få lov at dele ud af den.

MEN hvis I holder jul sammen med nogen hvor alle børn bare per automatik for en mandel. Så er jeg enig i, at du er nød til at følge den skik.Når I ikke er sammen med de andre børn kan I gøre det på 'den rigtige måde', men de år I er sammen med de andre, så må det være sådan at alle få. Det er en del af det fællesskab I har til den jul.

Anmeld

14. december 2011

Hasselnødden

Kay skriver:

ja jeg forstå godt hvad du mener... jeg mener bare du skal opveje tingene mod hinanden...

nemlig hvad dit barn skal lære af det og hvilke følelser der kan komme ud af det...

det er nok ikke noget problem i år, men næste år... jeg har set mine to kusiner første gang de skulle holde jul sammen... den ene er ældre og er vandt til at få mandel og den mindste var ikke... og det blev der holdt fast i selvom de skulle holde sammen... og 1. det var ik serlig rat for nogle af os andre at se på... 2. så blev den mindste ked af det fordi den største fik en (som alle også børnene godt viste var en snydemandel) og da det var "farmor" der holdte jul, blev der senere spurgt fra den mindste på 4 til mig og min mor om det var fordi farmor bedre kunne li den ældste....

og kan kun sige det irkelig rørte noget i mig at et barn kan udlede det af en tradition forældrene bestemmer ikke skabruges til deres barn...

det kan godt lyde som noget pædagogisk nonsens (ja jeg er pædagog) men man skal altså huske på at det er processen og ikke et stort forkromet mål der former børnene....

Ikke pædagogisk nonsens. Det får det til at lyde himmelravende vanvittigt. Vi skal være stolte af vores profession - også udenfor institutionen.

Og ellers thumbs up for den udmelding til sidst, det sætter det hele i relief - forhåbentligt

Anmeld

14. december 2011

lio

synes det er rigtig svært når der er ande børn også.. men i den alder er det ikke et problem

Anmeld

14. december 2011

Kay

Hasselnødden skriver:

Ikke pædagogisk nonsens. Det får det til at lyde himmelravende vanvittigt. Vi skal være stolte af vores profession - også udenfor institutionen.

Og ellers thumbs up for den udmelding til sidst, det sætter det hele i relief - forhåbentligt

ja vi skal være stolte af vores provision... har sgu også svært ved at lægge den fra mig... får bare tit i hoved "ja man kan da godt høre du er pædagog" eller "luk nu med det pædagog ævl" og ja måske er det ævl eller nonsens i andres øre... men sådan er det bare

Anmeld

14. december 2011

Caroline86

hjemme hos os har der altid kun været én mandel og det var tilfældigt hvem der fik den! og sådan bliver det ved med at være

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.