Det med mandlen - what to do?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. december 2011

Kay

Honey<3 skriver:

Lufter lige lidt ud

Jeg har en veninde som mener at det er kanon at give begge hendes børn gaver, på den ene's fødselsdag - derfor laver hun faktisk også 2 ønskelister

Det er en "forkert verden" at vokse op i, så jeg er heeelt ening med dig..

Sorry til ak hvis du læser dette

lige der kan jeg kun give dig ret... det er et skråplan... ens fødselsdag er der hvor man har lov at føle sig speciel og at det er "ens"-dag...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2011

Darling<3

Kay skriver:

nu var det heller ikke i år men på sigt...

Det er i år, TS søger et svar

Det kan vel umuligt forvirre hende, på sigt, hvis hun ikke er vokset op med at få en fupmandel

For mig - giver man sine børn mandler, som de ikke har fundet i deres skål, så snyder man sine børn - hvad er så værst? At se et trist ansigt i 5 minutter eller snyde sit eget barn???

Anmeld

13. december 2011

Darling<3

Kay skriver:

lige der kan jeg kun give dig ret... det er et skråplan... ens fødselsdag er der hvor man har lov at føle sig speciel og at det er "ens"-dag...

Nemlig

Men at man ligefrem skriver 2 lister, til EN fødselsdag, det irritere nok de fleste

Og for det så ikke skal være helt løgn, hendes børn har fødselsdag 9?? dage forskudt af hinanden

Anmeld

13. december 2011

Kay

Honey<3 skriver:

Det er i år, TS søger et svar

Det kan vel umuligt forvirre hende, på sigt, hvis hun ikke er vokset op med at få en fupmandel

For mig - giver man sine børn mandler, som de ikke har fundet i deres skål, så snyder man sine børn - hvad er så værst? At se et trist ansigt i 5 minutter eller snyde sit eget barn???

vi er rigtig uenige lige der og også i grunden til at gøre det/lad være... det er det eneste jeg har at sige til den sag.

Anmeld

13. december 2011

Anonym trådstarter

Kay skriver:

jeg har ikke stemt noget... endnu...

det med at tabe og vinde er i mine øre en dårlig undskyldning (ja jeg er hudløs ærlig lige nu) men jeg mener ikke at du ved denne ene begivenhed en gang om året kan lære dit barn og vinde eller tabe... det tror jeg du skal bruge resten af året på...

min bror og jeg har altid fået en mandel hver til jul... indtil vi blev "for gamle" og vi har aldrig haft problemer med at lære at tabe og vinde...

tror tilgengæld at det på sigt bliver et problem hvis de andre børn får en mandel og din datter ikke gør... så kommer hun måske til at undre sig hvorfor hun ikke får en og om hun ikke er lige så god som dem...

jeg ved ikke hvad vi selv gør... da jeg er temlig delt... det samme gælder ideen med at give børn en af deres julegaver inden resten får... for da jeg var barn var vores mandelgave noget vi kunne hygge os med og lege med indtil vi måtte åbne julegaver... og det syntes jeg fungere rigtig godt... men mine små fætre og kusiner får både en mandelgave (tit slik) og en gave fra træet... og det gør bare at de åbner den og fået en spil til playstation eller noget andet og så plager om at åbne en til og en til og en til... og det sys jeg er værer end at få en "snydemandel"

Jeg er klar over at det ikke er af den vej alene, at hun lærer at man ikke vinder hver gang. Jeg mener bare at det endnu er en undskyldning for at forsætte overfloden af gaver. Jeg vil gerne lære hende, at det er ok, at nogen får noget, uden at det betyder at hun også SKAL have noget! Gir det mening?

Anmeld

13. december 2011

Kløver

Anonym skriver:

I år skal vi holde jul med mine to kusiner på 6 og 10 år. I min familie har det altid været sådan at alle børnene får en mandel og så er der én voksenmandel. Det synes jeg er en dårlig ide og ønsker ikke at mit barn skal lære, at hun vinder hver gang.

Min mor er mega utilfreds og spørger om jeg kan bære i mit hjerte, at hun bliver det eneste barn, som ikke får mandel. Hun er 15 mdr, så hun er nok ligeglad, men vil bare ikke begynde på det.

Hvad ville i gøre?

Jeg kan sagtens forstå dig, i din situation synes jeg måske det vil være synd hvis hun skal være den eneste der ingen gave får blandt alle børnene, når de andre får, hun tænker måske ik så meget over det nu, men senere vil det måske være noget som gør hende ked af det, at hun er den eneste som ingen gave får. Når der kommer flere børn ind i billedet hos os, har jeg tænkt at lave en voksen skål og en børneskål. indtil da må vores børn rafle med om mandelen på lige fod med alle andre, men gætter bestemt på, at der nok er nogle bedster der vil liste mandelen over til dem, hvis de finder den
Det er dte samme med pakkeleg, synes det er fair at lære børn at det er for sjov med pakkespil, hader når vi er til stor familiekomsammen, og børn og voksne spiller sammen, lav dog børnebord og voksen bord, uanset hvordan, er der hver gang de unger med, som ikke kan klare at spille spillet. de fryder sig og hoverer når de stjæler en pakke, og tuder når de selv mister, og det værste er at børnene må tage fra de voksne men ikke omvendt, onder hver gang med alle pakkerne ligger ved børnene og så har vi et problem de sidste 5 min når pakkerne endlig skal åbnes, bliver de sure over indholdet, som jo består af sjove ting til mellem 5 og 20 kr. damn så er det ikke nemt at gøre det til en morsom ting.
Synes bestemt det er ok at lære børnene at spille pakkeleg, og at håndtere at der kun er et hvis antal mandler i skålen, hvis man er mange kan det jo være ok at supplere op så der er 2 mandelgaver.
Men kan godt se det er et dilemma, kunne det evt løses ved at alle børnene får en lille mandelgave, men at der derudover er en gave ekstra til den som får mandelen, så i kan gå på kompromis på en måde
undskyld det blev mega langt, håber i finder en god løsning og en dejlig jul

Anmeld

13. december 2011

4xGreve

Anonym skriver:

I år skal vi holde jul med mine to kusiner på 6 og 10 år. I min familie har det altid været sådan at alle børnene får en mandel og så er der én voksenmandel. Det synes jeg er en dårlig ide og ønsker ikke at mit barn skal lære, at hun vinder hver gang.

Min mor er mega utilfreds og spørger om jeg kan bære i mit hjerte, at hun bliver det eneste barn, som ikke får mandel. Hun er 15 mdr, så hun er nok ligeglad, men vil bare ikke begynde på det.

Hvad ville i gøre?

har ikke lige læst de andres indlæg, men dengang vi var børn gjorde mine forældre sådan at børne fik hver deres skål med hver deres mandel i også var der en stor fælles skål til de voksne så de kunne kæmpe om mandlen, og det fungeret rigtig fint, og alle børn fik ca. det samme...

Anmeld

13. december 2011

Nemesis

har stemt blankt fordi din pige er 15 mdr og er da revnende ligeglad med en mandel.

Juleaften i år er der børn på 7,5 og 2 år og der er ingen snydemandel og de 2 mindste må ovenikøbet have deres egen da de er mælkeallergikere. 

Men hende på 2 er ikke bevidst om det endnu og de andre er i mine øjne for store til en snydemandel.

Når det så er sagt har vi haft snydemandel og deres mandelgave har været brugt til at holde dem beskæftiget indtil vi har været klar til at danse om juletræet, men i år er det altså slut

:-) Sisse

Anmeld

13. december 2011

Zafir

Jeg har altid fået ekstra mandlen i julen da jeg var barn. MEN - jeg syntes at børn idag for aaaaaaaaaaaaaalt for mange gaver. De har slet ikke noget forhold til at få og modtage osv tit. Jeg prøver at holde det i STRAM snor herhjemme, så Idun bliver glad for de gaver hun får (totalt onde mor, jeg ved det godt, men jeg tror på at det er bedst!).

Derfor har vi også kun 1 mandel!!! jeg nægter simpelthen alt det pis med 2 mandler og nu 3 når frigg er her osv... Det er et spil og der er vindere og tabere.

Vi spiller også rafle spil til jul og der er heller ikek ekstra gaver til de små. Det er spil og det er sjovt og de skal lære at kunne glædes på andres vegne. (OG så syntes je´g faktisk at det går ret godt med det!! hehe)

Anmeld

13. december 2011

Kay

Anonym skriver:

Jeg er klar over at det ikke er af den vej alene, at hun lærer at man ikke vinder hver gang. Jeg mener bare at det endnu er en undskyldning for at forsætte overfloden af gaver. Jeg vil gerne lære hende, at det er ok, at nogen får noget, uden at det betyder at hun også SKAL have noget! Gir det mening?

ja jeg forstå godt hvad du mener... jeg mener bare du skal opveje tingene mod hinanden...

nemlig hvad dit barn skal lære af det og hvilke følelser der kan komme ud af det...

det er nok ikke noget problem i år, men næste år... jeg har set mine to kusiner første gang de skulle holde jul sammen... den ene er ældre og er vandt til at få mandel og den mindste var ikke... og det blev der holdt fast i selvom de skulle holde sammen... og 1. det var ik serlig rat for nogle af os andre at se på... 2. så blev den mindste ked af det fordi den største fik en (som alle også børnene godt viste var en snydemandel) og da det var "farmor" der holdte jul, blev der senere spurgt fra den mindste på 4 til mig og min mor om det var fordi farmor bedre kunne li den ældste....

og kan kun sige det irkelig rørte noget i mig at et barn kan udlede det af en tradition forældrene bestemmer ikke skabruges til deres barn...

det kan godt lyde som noget pædagogisk nonsens (ja jeg er pædagog) men man skal altså huske på at det er processen og ikke et stort forkromet mål der former børnene....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.