Anonym skriver:
I år skal vi holde jul med mine to kusiner på 6 og 10 år. I min familie har det altid været sådan at alle børnene får en mandel og så er der én voksenmandel. Det synes jeg er en dårlig ide og ønsker ikke at mit barn skal lære, at hun vinder hver gang.
Min mor er mega utilfreds og spørger om jeg kan bære i mit hjerte, at hun bliver det eneste barn, som ikke får mandel. Hun er 15 mdr, så hun er nok ligeglad, men vil bare ikke begynde på det.
Hvad ville i gøre?
Jeg kan sagtens forstå dig, i din situation synes jeg måske det vil være synd hvis hun skal være den eneste der ingen gave får blandt alle børnene, når de andre får, hun tænker måske ik så meget over det nu, men senere vil det måske være noget som gør hende ked af det, at hun er den eneste som ingen gave får. Når der kommer flere børn ind i billedet hos os, har jeg tænkt at lave en voksen skål og en børneskål. indtil da må vores børn rafle med om mandelen på lige fod med alle andre, men gætter bestemt på, at der nok er nogle bedster der vil liste mandelen over til dem, hvis de finder den

Det er dte samme med pakkeleg, synes det er fair at lære børn at det er for sjov med pakkespil, hader når vi er til stor familiekomsammen, og børn og voksne spiller sammen, lav dog børnebord og voksen bord, uanset hvordan, er der hver gang de unger med, som ikke kan klare at spille spillet. de fryder sig og hoverer når de stjæler en pakke, og tuder når de selv mister, og det værste er at børnene må tage fra de voksne men ikke omvendt, onder hver gang med alle pakkerne ligger ved børnene og så har vi et problem de sidste 5 min

når pakkerne endlig skal åbnes, bliver de sure over indholdet, som jo består af sjove ting til mellem 5 og 20 kr. damn så er det ikke nemt at gøre det til en morsom ting.
Synes bestemt det er ok at lære børnene at spille pakkeleg, og at håndtere at der kun er et hvis antal mandler i skålen, hvis man er mange kan det jo være ok at supplere op så der er 2 mandelgaver.
Men kan godt se det er et dilemma, kunne det evt løses ved at alle børnene får en lille mandelgave, men at der derudover er en gave ekstra til den som får mandelen, så i kan gå på kompromis på en måde

undskyld det blev mega langt, håber i finder en god løsning og en dejlig jul