Barsel - hvor længe?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.310 visninger
31 svar
0 synes godt om
13. december 2011

NNL

Hej piger

Vil lige høre om I har gjort jer overvejelser om hvor lang barsel I vil holde? På mit job vil min chef gerne have en foreløbig barselsperiode, så hun kan få søgt efter en vikar - der skal jo stå en ansættelsesperiode Men det er altså svært når man ikke ved hvordan det er at gå hjemme (har aldrig prøvet hverken barsel eller arbejdsløshed, men tror ikke det bliver et problem at få tiden til at gå for mig )

Lad mig høre jeres tanker...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2011

Koen.

Med den første havde jeg hende hjemme i 16 mdr, så lang barsel har man dog ikke, men flere ting spillede ind pga sygdom så hun var ikke klar til at lillebitte DP før

Lillebror skal i DP når Han bliver 6-7 mdr pga studiestart

Nogen elsker at gå hjemme andre er bare ikke til det

Anmeld

13. december 2011

Koen.

tanja. skriver:

HHmHmmMed den første havde jeg hende hjemme i 16 mdr, så lang barsel har man dog ikke, men flere ting spillede ind pga sygdom så hun var ikke klar til at lillebitte DP før

Lillebror skal i DP når Han bliver 6-7 mdr pga studiestart

Nogen elsker at gå hjemme andre er bare ikke til det

Hmm skod mobil der skulle stå komme i DP!

Anmeld

13. december 2011

grøn · ært

Jeg synes også det er rigtig svært. Jeg har gået hjemme i laang tid nu og har faktisk ikke fået gjort en uddannelse færdig, siden jeg sluttede gymnasiet som 19-årig. Jeg har taget lige knap to år på læreruddannelsen, men det var bare ikke mig. Så jeg føler jo lidt, at jeg ikke har lavet noget/ikke er kommet videre (i hvert fald erhversmæssigt) i nu 4,5 år... Jeg er sikret en plads på SOSU næste år til september og der tænker jeg at starte i skole. Det betyder jo desværre, at den lille og jeg kun har omkring 4 måneder sammen. Jeg ved godt det måske er meget tidligt at starte i DP, men jeg har bare slet ikke overskud til at vente et år mere, på at påbegynde en uddannelse. Mine svigerforældre mener jeg SKAL tage et års barsel, men det har jeg slet ikke lyst til. Desuden må jeg gerne tage den lille med i skole - og min kæreste kan jo også tage en lille smule barsel. Men det er nok kun nogle uger han kan få fri til det.

Alt i alt, som tingene ser ud nu, har jeg fire måneders barsel. Og så må tiden vise, hvordan vi indretter os derefter. Jeg har fået smidt i hovedet, at jeg svigter mit barn og ligefrem er en dårlig og ond mor Men det synes jeg ikke selv. Mine forældre og min kæreste - og ikke mindst mig selv - støtter mit valg 110%. Og det er det vigtigste. Så må folk have deres meninger.

Anmeld

13. december 2011

NNL

grøn · ært skriver:

Jeg synes også det er rigtig svært. Jeg har gået hjemme i laang tid nu og har faktisk ikke fået gjort en uddannelse færdig, siden jeg sluttede gymnasiet som 19-årig. Jeg har taget lige knap to år på læreruddannelsen, men det var bare ikke mig. Så jeg føler jo lidt, at jeg ikke har lavet noget/ikke er kommet videre (i hvert fald erhversmæssigt) i nu 4,5 år... Jeg er sikret en plads på SOSU næste år til september og der tænker jeg at starte i skole. Det betyder jo desværre, at den lille og jeg kun har omkring 4 måneder sammen. Jeg ved godt det måske er meget tidligt at starte i DP, men jeg har bare slet ikke overskud til at vente et år mere, på at påbegynde en uddannelse. Mine svigerforældre mener jeg SKAL tage et års barsel, men det har jeg slet ikke lyst til. Desuden må jeg gerne tage den lille med i skole - og min kæreste kan jo også tage en lille smule barsel. Men det er nok kun nogle uger han kan få fri til det.

Alt i alt, som tingene ser ud nu, har jeg fire måneders barsel. Og så må tiden vise, hvordan vi indretter os derefter. Jeg har fået smidt i hovedet, at jeg svigter mit barn og ligefrem er en dårlig og ond mor Men det synes jeg ikke selv. Mine forældre og min kæreste - og ikke mindst mig selv - støtter mit valg 110%. Og det er det vigtigste. Så må folk have deres meninger.

Ej helt ærligt, de kan da ikke kalde dig en ond og dårlig mor pga det. Det er jo ikke ret længe siden barselsorloven blev sat op til 12 mdr fra 6 mdr, og i mange andre lande har man ikke ret til at holde barsel mere end nogle måneder...

Jeg tænker faktisk mere modsat om barnet kommer til at kede sig ved "kun" at have sin mor når det kommer over 9 mdr. Altså om ikke det vil være bedre med kontakt med andre børn i stedet for at jeg skal aktivere ham/hende hele tiden.

Der er bare mange meninger, og alt kan jo lade sig gøre hvis det skal

Anmeld

13. december 2011

viben

Herhjemme diskuterer vi også på livet løs, men mest pga. økonomien i det. Min kandidatudd. begynder kun engang årligt til september, så vi har talt om at min mand skal tage 3-4 måneders barsel når jeg begynder i skole... Problemet er bare at jeg skal søge ind på skolen inden min termin, og føder jeg så et sygt eller meget tryghedssøgende barn der ikke kan undvære sin mor når han er 5 mdr., så er vi på røven. For så har jeg ikke ret til de dagpenge som jeg ellers har ret til hvis jeg tog et helt års barsel. Så det er lidt tricky, men vi er egentlig blevet enige om at gå ud fra at det kan lade sig gøre og så ellers tage den derfra. Er sikker på at min mand kan give vores dreng lige så meget som jeg ville kunne, når han når at blive 5 mdr. før jeg skal starte.

Men har man ikke også først ret til en institutionsplads fra de er 9 mdr?

Anmeld

13. december 2011

NNL

viben skriver:

Herhjemme diskuterer vi også på livet løs, men mest pga. økonomien i det. Min kandidatudd. begynder kun engang årligt til september, så vi har talt om at min mand skal tage 3-4 måneders barsel når jeg begynder i skole... Problemet er bare at jeg skal søge ind på skolen inden min termin, og føder jeg så et sygt eller meget tryghedssøgende barn der ikke kan undvære sin mor når han er 5 mdr., så er vi på røven. For så har jeg ikke ret til de dagpenge som jeg ellers har ret til hvis jeg tog et helt års barsel. Så det er lidt tricky, men vi er egentlig blevet enige om at gå ud fra at det kan lade sig gøre og så ellers tage den derfra. Er sikker på at min mand kan give vores dreng lige så meget som jeg ville kunne, når han når at blive 5 mdr. før jeg skal starte.

Uh, institutionspladser ved jeg bare slet ingenting om (endnu)... Men det er sgu sejt hvis du lige tager kandidaten med en lille Men det giver selvfølgelig også nogle muligheder for at du lige kan tage en hjemmedag hvis barnet er sygt eller noget

Må man spørge hvad det er for en kandidat du vil tage? Og hvilken uddannelse du har i forvejen?

Anmeld

13. december 2011

sofiell89

viben skriver:

min mor er DP mor i Kbh, og der får de børn ned til 5-6måneders alderen.. Så mon ikke det kan lade sig gøre for dig/jer også

Anmeld

13. december 2011

CaWi

Herhjemme er vi blevet enige om at jeg tager 6-7 mdr barsel. Dels pga pengene, tjener altså en del mere, end bare ved at få dagpenge, og der udover så er jeg sikker på jeg ville få totalt kuk i låget, ved at gå hjemme i længere tid

Anmeld

14. december 2011

NNL

CAWI skriver:

Herhjemme er vi blevet enige om at jeg tager 6-7 mdr barsel. Dels pga pengene, tjener altså en del mere, end bare ved at få dagpenge, og der udover så er jeg sikker på jeg ville få totalt kuk i låget, ved at gå hjemme i længere tid

Det er da samme tanker jeg har... Vi har fået tingene på plads med banken om at vi har fint råd til at jeg holder hele barslen, men det bliver jo ikke med samme "løn" som nu!! Er dog begyndt at lægge lidt til side nu, som jeg kan overføre til mig selv hver måned

Og ja, så kommer tanken om man overhovedet "dur" til at gå hjemme... Nogle mennesker får jo pip i låget af bare at være hjemme, det er der flere på min arbejdsplads der har advaret mig om (måske de ikke er helt objektive, hihi). Men jeg tror altså godt jeg kan lide at gå og tulre rundt når bare jeg ved at mit gode job venter på mig...

Men der er altså mange ting der skal tænkes igennem... Og vi skal snart have søgt en vikar til min stilling, så det er med at få meldt ud på en sådan måde at det hele kan gå op i en højere enhed med vikaren også, hvis jeg skifter mening efter fødslen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.