Kromosomfejl (sygt foster)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. december 2011

M&N

Frk. Himmelblå skriver:

Åh, det var så lidt.

Jeg mente i øvrigt ikke, at det er downs i det her tilfælde. Så ville lægerne også have sagt det, og abort havde ikke været eneste udvej.

Ved I overhovedet ikke, hvad der er i vejen med fosteret?

Jeg vil ikke mene, at der er grund til at tjekke din kærestes sæd. Kromosomfejl kan jo komme fra både dig, ham, jer begge eller måske mere sandsynligt opstå spontant. Hvis det er din kæreste, der er problemet, så behøver det ikke være hans sæd, der testes. Men en generel dna-undersøgelse måske.

Jeg forstår ikke, hvis I har fået tid til abort uden konkret at få noget at vide om, hvad fosteret skulle fejle..?

Der må da være noget, der gør, at lægerne mener, at I bør afbryde graviditeten. Føler du, I har fået en ordentlig forklaring?

Åh, hvor må det være hårdt for dig (og jer). 

Det håber jeg, I har.

Takker igen 

Er glad for du vil tage dig tid til at svarer..

Jamen jeg ved at det kan være mig, ham eller os begge. Men han er meget opsat på at få hans sædkvalitet tjekket. For han ved det er min krop "alt dette skal gå udover" og han vil ikke udsætte mig for det her igen hvis vi kan undgå det..

Vi var til nakkefold d. 2/12 der ville jeg være 12+1 ifølge beregning hos scanningsjordmoderen, men hun satte mig til 11+1 (altså en uge tilbage) og græd og græd kunne ikke få det til at passe..

Så kom jeg derop igen hvor jeg så endelig ville være 12+1, men nej hun kunne få målene højst op til 47,7 mm ellers sådan lignene. Hun scanner indenvendigt og udenvendigt, men det er bedst indefra (selvom jeg altid er blevet scannet udefra)... Hun siger vi skal gå ud og vi får 2 billeder med og så vil der komme en overlæge ind og tjekke op på dette.

Vi venter.... (min mor var med), vi kommer så ind og hun scanner mig igen, og scanner videre.. Så siger hun at den er alt for kort og kigger mig i øjnene "den er syg..." den har 3 kromosomfejl og der gik alt i stå.. Kunne ikk rigtig hører efter for jeg var så ked af det..

Hun sagde hvis den ikke havde kromosomfejl så var der virkelig noget galt.. For den havde kun vokset 2 mm på en uge og det er ALT ALT ALT for lidt... Jeg kunne ikke få lavet en moderkage biopsi fordi mine tarme var i vejen og de ville ikke turde stikke i det.. Og hvis jeg ventede til at få den lavet så ville der gå yderligere 3 uger med svar og så skulle jeg føde det lille foster ud... Og det ville være en tungere byrde for mig... Og så snakkede hun om abort og jeg græd bare... Heldigvis kunne min mor lytte.. Så vi skulle have lavet journal og skal så have aborten imorgen i fuld narkose.. Spurgte så en sygeplejeske oppe ved gyn. afd om de kunne tjekke efter aborten og det må jeg så jo bare håbe jeg får svar...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. december 2011

M&N

Frk. Himmelblå skriver:

Åh, det var så lidt.

Jeg mente i øvrigt ikke, at det er downs i det her tilfælde. Så ville lægerne også have sagt det, og abort havde ikke været eneste udvej.

Jeg vil ikke mene, at der er grund til at tjekke din kærestes sæd. Kromosomfejl kan jo komme fra både dig, ham, jer begge eller måske mere sandsynligt opstå spontant. Hvis det er din kæreste, der er problemet, så behøver det ikke være hans sæd, der testes. Men en generel dna-undersøgelse måske.

Jeg forstår ikke, hvis I har fået tid til abort uden konkret at få noget at vide om, hvad fosteret skulle fejle..?

Der må da være noget, der gør, at lægerne mener, at I bør afbryde graviditeten. Føler du, I har fået en ordentlig forklaring?

Det håber jeg, I har.

Hun mente hovedet var for stort til resten af kroppen. Den har ligget krøllet sammen til begge scanninger.

Men ikke hos de andre scanninger vi har været til (privat klinik) 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

12. december 2011

Frk. Himmelblå

CelineAlexia skriver:

Hun mente hovedet var for stort til resten af kroppen. Den har ligget krøllet sammen til begge scanninger.

Men ikke hos de andre scanninger vi har været til (privat klinik) 

Hej igen

Jeg sidder og tænker og tænker, om jeg kan tillade mig at svare dig, som jeg har lyst til. Er lidt af et moralsk dilemma for mig, for jeg er ikke ekspert. 

Men nu gør jeg det alligevel...

Kan du ikke få en second opinion? Og MINDST forlange at gennemgå scanningen igen, så du kan få forklaret tingene på en måde, så du lige har dig selv med og rent faktisk kan forstå, hvad der bliver sagt. Jeg kan slet ikke få det til at give mening, at hun kan sige til dig, at fosteret har "3 kromosomfejl eller noget andet". Det er ikke en måde at kommunikere til en mor på. Jeg kan forstå, du har brug for at få det overstået hurtigst muligt. En abort er en grim ting. Men jeg synes lige, du skal give dig tid til at få lidt viden med.

Og ang. 3 ugers ventetid på biopsi?! : IKKE godt nok. Der må kunne sættes noget akut i gang.

Sygehusvæsnet er der for dig. Ikke omvendt. Vi betaler vores skat for at kunne give folk som dig og din kæreste den bedste behandling. Nu hvor I har brug for den. I må ikke gå på kompromis. Mærk efter, hvad du har brug for. Og KRÆV så din ret.

Håber, det er ok, jeg skriver det her til dig. Jeg kender dig jo ikke, og vil ikke træde dig over tærene. Tværtimod. Håber, det giver mening.

Anmeld

12. december 2011

M&N

Frk. Himmelblå skriver:

Hej igen

Jeg sidder og tænker og tænker, om jeg kan tillade mig at svare dig, som jeg har lyst til. Er lidt af et moralsk dilemma for mig, for jeg er ikke ekspert. 

Men nu gør jeg det alligevel...

Kan du ikke få en second opinion? Og MINDST forlange at gennemgå scanningen igen, så du kan få forklaret tingene på en måde, så du lige har dig selv med og rent faktisk kan forstå, hvad der bliver sagt. Jeg kan slet ikke få det til at give mening, at hun kan sige til dig, at fosteret har "3 kromosomfejl eller noget andet". Det er ikke en måde at kommunikere til en mor på. Jeg kan forstå, du har brug for at få det overstået hurtigst muligt. En abort er en grim ting. Men jeg synes lige, du skal give dig tid til at få lidt viden med.

Og ang. 3 ugers ventetid på biopsi?! : IKKE godt nok. Der må kunne sættes noget akut i gang.

Sygehusvæsnet er der for dig. Ikke omvendt. Vi betaler vores skat for at kunne give folk som dig og din kæreste den bedste behandling. Nu hvor I har brug for den. I må ikke gå på kompromis. Mærk efter, hvad du har brug for. Og KRÆV så din ret.

Håber, det er ok, jeg skriver det her til dig. Jeg kender dig jo ikke, og vil ikke træde dig over tærene. Tværtimod. Håber, det giver mening.

Hun sagde den ikke ville kunne leve efter fødslen, og værste tilfælde ikke fuldfører graviditeten. Hun var meget alvorlig.. 

Jeg tænkte bare jeg ville have fat i min kæreste.. For jeg følte mig helt alene..

Min mor sagde at i værste tilfælde har den ingen hjerne... At det er fyldt med vand fx., og risikere at blive en grønsag.. Jeg kan jo selv se den ikke er vokset og i hele min graviditet har jeg været bekymret og haft dårlig samvittighed over noget. Folk sagde jeg bare skulle slappe af og nyde det.. Men lige pludselig gav det mening... Det er vores ønske barn, men min mave stoppede med at vokse og jeg har INGEN symptomer haft. Folk siger jeg har været heldig, men jeg har ikke følt mig gravid eller noget at kunne knytte mig til.. Hvis du forstår hvad jeg mener? 

Jeg har ingen ligamentssmerter eller tegn på noget vokser derinde og for min egen skyld ville jeg heller ikke kunne klarer at gennemgå alle de prøver hvis den virkelig er så syg... Det ville slå mig helt ned i kuldkælderen... Jeg føler mig bare jeg vil have den ud af mig selvom det lyder forfærdeligt 

Anmeld

12. december 2011

M&N

Hun sagde at det var ikke sjældent og hun så dette alt for ofte.... Altså for stort hoved og graviditeten er gået i stå "..

Anmeld

12. december 2011

IngenKoPåIsen

Kan ikke svare på dit spørgsmål, men et kram skal du da ha

Anmeld

12. december 2011

Linekocemba

Først et stort knus til dig!

Dertil må jeg sige at jeg sys det lyder underligt den melding du har fået! Lægen udtaler sig om 3 kromosom fejl ved at scanne? Hvordan kan lægen det? Normalt SKAL der tages væv prøver for at konstatere hvilke og evt. hvor mange fejl fosteret måtte have.

Undskyld hvis jeg har misforstået noget. Men vi har selv været hele baduljen igennem med moderkagebiopsi og alt ting.

Men som en anden også skriver kan man ikke få en anden læge til at udtalese sig også?

Knus og tanker

Anmeld

12. december 2011

M&N

Linekocemba skriver:

Først et stort knus til dig!

Dertil må jeg sige at jeg sys det lyder underligt den melding du har fået! Lægen udtaler sig om 3 kromosom fejl ved at scanne? Hvordan kan lægen det? Normalt SKAL der tages væv prøver for at konstatere hvilke og evt. hvor mange fejl fosteret måtte have.

Undskyld hvis jeg har misforstået noget. Men vi har selv været hele baduljen igennem med moderkagebiopsi og alt ting.

Men som en anden også skriver kan man ikke få en anden læge til at udtalese sig også?

Knus og tanker

Synes bare hun snakkede om abort... Hele tiden og jeg kunne ikke få lavet moderkagebiopsi fordi mine tarme ligger i vejen..

Hun sagde bare at ud fra dens vækst og hvordan den lå og hovedets størrelse så var den syg.. Og hvis det ikke var kromosomfejl så var der noget alvorligt galt....

Bliver også selv i tvivl.... Om hvad jeg skal gøre.... 

Anmeld

12. december 2011

M&N

Frk. Himmelblå skriver:

Åh, det var så lidt.

Det håber jeg, I har.

Hvad skal jeg gøre nu, hvis jeg vil forlange en undersøgelse??

De mente mine tarme var i vejen for at stikke i, i fredags...

Min kæreste vil gave have en undersøgelse inden aborten... Hmm 

Og det er jo allerede imorgen 

Anmeld

12. december 2011

Frk. Himmelblå

CelineAlexia skriver:

Hun sagde den ikke ville kunne leve efter fødslen, og værste tilfælde ikke fuldfører graviditeten. Hun var meget alvorlig.. 

Jeg tænkte bare jeg ville have fat i min kæreste.. For jeg følte mig helt alene..

Min mor sagde at i værste tilfælde har den ingen hjerne... At det er fyldt med vand fx., og risikere at blive en grønsag.. Jeg kan jo selv se den ikke er vokset og i hele min graviditet har jeg været bekymret og haft dårlig samvittighed over noget. Folk sagde jeg bare skulle slappe af og nyde det.. Men lige pludselig gav det mening... Det er vores ønske barn, men min mave stoppede med at vokse og jeg har INGEN symptomer haft. Folk siger jeg har været heldig, men jeg har ikke følt mig gravid eller noget at kunne knytte mig til.. Hvis du forstår hvad jeg mener? 

Jeg har ingen ligamentssmerter eller tegn på noget vokser derinde og for min egen skyld ville jeg heller ikke kunne klarer at gennemgå alle de prøver hvis den virkelig er så syg... Det ville slå mig helt ned i kuldkælderen... Jeg føler mig bare jeg vil have den ud af mig selvom det lyder forfærdeligt 

Jeg forstår dig!

Ville bare ikke risikere, at du ikke følte, du vidste, hvad du gorde.. Makes sense?

Jeg beklager, jeg har været off line, men min yngste er syg, og vi må straks til lægen...

Jeg ønsker dig alt godt

I al hast...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.