Puslingen skriver:
..ikke dele jeres aktiviteter i løbet af dagen med mig??
De må gerne svare til et barn på 18 mdr
Jeg mangler inspiration til at få aktiviteret min søn på en sund måde

Jeg har også gået hjemme med vores 3 børn mens de var små, og det handler bare om at få dem med i det huslige arbejde. Når du gør rent på badeværelset kan han godt hjælpe med at pudse spejl og have sin egen klud til håndvasken (mens du gør den ren. De skal være 5 år før de kan gøre en håndvask ren alene).
Han kan lægge tøj i vaskemaskine, han kan trykke på startknappen (men han kan ikke instille programmet eller lægge sæbe i). Han kan tage tøjet ud af vaskemaskinen og han kan lægge vaskeklude, samt egne trøje og bukser sammen. Det bliver ikke kønt når børn på 18 ´mdr lægger tøj sammen, og det tager barnet lige så lang tid at lægge en bluse sammen som det tager dig at lægge alt det andet sammen, men pyt med det.
Det vigtiste er at I er sammen, I hygger jer, og får lavet noget nødvendigt husarbejde. Det giver i den grad mening for et barn at være med til det!!! Det styrker deres selvværd at de er med, at de løfte med i flokken, at de rent faktisk hjælper til og er til nytte (og ikke bare er besværlige, og skal lege hele tiden). På lang sigt at er det fedt at have lært sine børn hustligt arbejde. SElvom der går mange år, før han er en reel hjælp, så er det bare super godt lære ham det nu mens han er lille og villig. Min den store dreng kunne selv vaske tøj fra han var omkring 4 år gammel. Han kunne sortere i farver, og får det i maskinen. Jeg skulle stadig hjælpe med at vælge program og med sæben.
Han kan også så småt begyndt at være med i køkkenet. Han kan godt skærer argurk ud til sin egen frokost og han kan sagtens smørre smør på sin egen mad. Det lyder vildt og man tror det ikke, men det kan de. Det tager laaaaang tid og kræver masser af tålmodighed, men du har jo tid når du går hjemme. (Ja, jeg ved godt at der er MEGET at lave når man går hjemme!!! men se på det som aktivitets tid. Den tid du ville have brugt på at lege med ham, bruger du nu på at sidde og smøre mad sammen med ham.
Derudover så vil jeg anbefale dig at komme ud, ud og atter ud. I alt slags vejr. Børn har så godt af at være ude. Tag i skoven, byg en hule. (det er meget nemt i den alder, bare to pinde bliver sat op med et træ er det en hule. Når de bliver ældre sætter de meget større krav). Kast med pind eller sten ned i en sø/å eller bare én vandpyt. Kravl på væltede træstammer. Ruch ned af dem. Saml blade ind i bunker. Slå med en kæp i jorden. Børn elsker det, de udfordre sig selv, finder deres grænse, bliver styrket motorisk, får styrket fantasien, føler velbehag i deres krop.
Veltilrettelagt aktivitere kan da også være godt, men det spontane som følger barnet, lige der hvor barnet er nu, er bare meget mere fantasisk. I en institution hvor det meste er meget struktureret, ala vi går på legeplads efter frokost, vi går til svømning om fredagen, vi får besøg af Rytmik-Lotte om onsdagen kl 10.00 osv. Der skal børnene indordne sig de rammer de voksne sætter op for børnene. Når du går hjemme har du mulighed for at følge dit og dit barns humør. Hvad har I lyst til idag? En tur i zoo? (jeg kan anbefale årskort, hvis I bor tæt på) bare en tur med toget og ud og se på alt det man køre forbi og snakke om det undervejs (super god sprogstimulering), en tur i skoven, eller stranden? Prøve at kælke ned af en bakke når der ikke er noget sne? Børn elsker at udforske, så det er bare om at følge med, når de vil prøve noget af. Børn behøver ikke at blive sat i gang, med mindre vi vænner dem til at være passive modtager af tilbud og de bliver mødt med en forventning om at de skal gøre som vi siger, når vi siger det, så er børn faktisk helt utrolig kreative og de elsker at udfordre dem selv. Følg dit hjerte og følg dit barn og jeg er sikker på at I får en enestående tid sammen!