Må man fyre en gravid i prøvetiden????

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. december 2011

Caroline86

det må de gerne.

De må ikke fyre dig fordi du er gravid, men fordi du ikke kan passe dit arbejde pga. din graviditet...

det kan være meget svært at skelne mellem de to, men desværre har man ikke vildt mange rettigheder under prøvetiden!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. december 2011

Miss Church

An&Jo skriver:

nej det har du ret i..

men hun er jo i tvivl om de kan fyre hende, og det vil jeg jo mene at de til enhver tid kan når hun kun er ansat i prøvetiden..

Det har du ret i. Men hvis de fyre hende med den begrundelse, hvilket de forhåbentlig ikke gør, var jeg gået direkte til fagforeningen. 

Men jeg har bare fået af vide af en jordmoder at de heller ikke må fyre en, selv om man er på prøvetid. Men de kan jo altid finde en anden grund, men de skal bevise at det ikke er pga. graviditeten.

Anmeld

8. december 2011

An&Jo

Miss Church skriver:

Det har du ret i. Men hvis de fyre hende med den begrundelse, hvilket de forhåbentlig ikke gør, var jeg gået direkte til fagforeningen. 

Men jeg har bare fået af vide af en jordmoder at de heller ikke må fyre en, selv om man er på prøvetid. Men de kan jo altid finde en anden grund, men de skal bevise at det ikke er pga. graviditeten.

nej det er nemlig lige det de ikke skal i prøvetiden.. :/

hun er jo ikek fastansat, de skal bare se om de kan bruge hende, og de kan fyre hende efter de 3 måneder helt ude nat give en grund til det..
det er så øv med den prøvetid, for arbejdsgiveren kan næsten tillade sig alt..

Anmeld

8. december 2011

Kay

de kan ikke tillade sig at fyrrer dig for hvad somhelst bare fordi du er i prøvetid....

jeg blev fyrret i min prøvetid (sagen il jeg ikke komme nermere ind på her) på et meget vagt grundlag... og jeg gik til min fagforening, der vandt min sag og da jeg var ansat kommunalt blev jeg flyttet til en anden stilling i kommunen og fik også et krav igennem om at jeg skulle havde lønd under hele sagsbehandlings tiden, så det fik jeg da sagen var afgjort.... 

så hvis de fyrer dig så kæmp og fra nu af så optager du alle samtaler med chefen... hvis han nu får sagt noget dumt

Anmeld

8. december 2011

Miss Church

An&Jo skriver:

nej det er nemlig lige det de ikke skal i prøvetiden.. :/

hun er jo ikek fastansat, de skal bare se om de kan bruge hende, og de kan fyre hende efter de 3 måneder helt ude nat give en grund til det..
det er så øv med den prøvetid, for arbejdsgiveren kan næsten tillade sig alt..

Hm - det er bare ikke det jeg har fået af vide. Troede jeg nemlig også indtil for kort tid siden. Nu er jeg da helk forvirret  Men jeg ville hvert fald gå til fagforeningen hvis det skulle se for mig. 

Anmeld

8. december 2011

fru G

Her taler lige en jurist der har noget med området at gøre.

Man må ikke fyre på grund af graviditet, og det skal arbejdsgiveren bevise.

Det betyder så i praksis, at HVIS du bliver fyret - håber jeg selvfølgelig det ikke - kan du anmelde det til Ligebehandlingsnævnet. Din anmeldelse skal være ok begrundet, fx din arbejdsgiver har vidst om din graviditet inden fyring eller at du har mistanke om at du er fyret pga graviditet pga blabla... Også selvom det er i prøvetid.

Så vil Ligebehandlingsnævnet bagefter kontakte arbejdsgiveren og høre deres forklaring. Kan de forklare at det IKKE er på grund af din graviditet, men noget andet - fx arbejdsmangel - så er fyringen ok.

Men det er som regel rigtig svært for arbejdsgivere at bevise det, så... hvis de ikke kan modbevise din påstand, får du en godtgørelse. Har du været ansat i en kort periode, svarer godtgørelsen til typisk 1-3 måneders løn.

Anmeld

8. december 2011

aarhusmor

I en prøvetid kan man blive fyret uden en begrundelse og som flere skriver må en fyring uanset om det er i prøvetiden ikke være begrundet i en graviditet.

Jeg vil anbefale dig at hvis de kalder dig ind, så sig du skal på toilettet først og så sæt din telefon til at optage samtalen og siger de at du ikke passer ind, så sig til dem, jamen I var jo glade for mig indtil jeg sagde jeg var gravid. Så er de nødt til at kommentere det og så har du det forhåbentligt på telefonen!

Men øv det er ikke en sjov situation at være i, har selv prøvet den, selvom jeg ikke kan fuldføre nogen graviditeter pånær en.

Anmeld

8. december 2011

Anonym trådstarter

fru G skriver:

Her taler lige en jurist der har noget med området at gøre.

Man må ikke fyre på grund af graviditet, og det skal arbejdsgiveren bevise.

Det betyder så i praksis, at HVIS du bliver fyret - håber jeg selvfølgelig det ikke - kan du anmelde det til Ligebehandlingsnævnet. Din anmeldelse skal være ok begrundet, fx din arbejdsgiver har vidst om din graviditet inden fyring eller at du har mistanke om at du er fyret pga graviditet pga blabla... Også selvom det er i prøvetid.

Så vil Ligebehandlingsnævnet bagefter kontakte arbejdsgiveren og høre deres forklaring. Kan de forklare at det IKKE er på grund af din graviditet, men noget andet - fx arbejdsmangel - så er fyringen ok.

Men det er som regel rigtig svært for arbejdsgivere at bevise det, så... hvis de ikke kan modbevise din påstand, får du en godtgørelse. Har du været ansat i en kort periode, svarer godtgørelsen til typisk 1-3 måneders løn.

Det var lige præcis også sådan jeg selv troede det hang sammen. Men aner det ikke. Så derfor måtte jeg lige forhøre mig.

Min arbejdsgiver ville ikke sige noget på givne tidspunkt "da der jo er så meget jura" Går ud fra det er ordene for at de skal finde ud af om de kan fyre mig.

Har været ansat på arbejdspladsen før, hvor de var meget glade for mig. Men som gravid med komplikationer er det ikke helt på samme måde.

Men er du sikker på det også gælder i prøvetid?

Anmeld

8. december 2011

aarhusmor

Anonym skriver:

Det var lige præcis også sådan jeg selv troede det hang sammen. Men aner det ikke. Så derfor måtte jeg lige forhøre mig.

Min arbejdsgiver ville ikke sige noget på givne tidspunkt "da der jo er så meget jura" Går ud fra det er ordene for at de skal finde ud af om de kan fyre mig.

Har været ansat på arbejdspladsen før, hvor de var meget glade for mig. Men som gravid med komplikationer er det ikke helt på samme måde.

Men er du sikker på det også gælder i prøvetid?

Se det er jo et godt argument for dig. De har genansat dig Ergo er de glade for dig. Det er jo dem der skal bevise at det ikke skyldes din graviditet og ikke dig

Anmeld

8. december 2011

Anonym trådstarter

aarhusmor skriver:

Se det er jo et godt argument for dig. De har genansat dig Ergo er de glade for dig. Det er jo dem der skal bevise at det ikke skyldes din graviditet og ikke dig

1000 tak for svar! Virkelig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.