Blowing off steam...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

896 visninger
17 svar
0 synes godt om
23. februar 2009

birgittemarie

Tak for fødselsdagskaffe, nu kommer der et langt hurtigtsnakkende indlæg, med revselse af sundhedssystemet, mens jeg venter på nyt fra den kant...

Læs ikke videre, hvis du er tilfreds med din dag og din læge og ikke har lyst til at få dit gode humør spoleret. Eller for den sags skyld, hvis du ikke interesserer dig for mødre med alkoholproblemer.

Jeg har lige tilbragt morgenen med at forsøge at få min lille bitte mor i alkoholbehandling - igen. Det lykkedes mig at få hende afsted forrige lørdag og så fandeme om ikke, de sender hende hjem igen allerede fredag, hvor hun slet ikke er klar til at komme hjem. Hun er bange for at være alene, især at komme hjem i sin lejlighed og har ikke fået klarlagt noget videre behandlingsforløb og er SLET ikke klar til at komme hjem.

Nå. Hjem kommer hun og ganske som jeg havde forestillet mig, er hun edder-fuld om aftenen. Fuld, påvirket af piller og totalt uforståelig i en grad, som jeg aldrig har oplevet hende før. Jeg kan ikke få hende til at fortælle, hvad hun har taget af medicin sammen med drikkelsen og har hende i røret i næsten 2 timer, hvor hun jævnligt falder i søvn og taler videre med mig i søvne og andre gange lægger røret fra sig og glemmer, at jeg ligger på bordet, mens jeg sidder og råber MOOOAAAAARRRR og hallo.
Jeg bliver bekymret for, at hun har fået en hjerneblødning eller hvad ved jeg og ringer til vagtlægen, som heldigvis lover at tage op at besøge hende.

Jeg får så fat i hende senere, da vagtlægen har været der og han har så kigget på hendes ryg og ordineret nogle piller - Risolid - mod abstinenser... Får så at vide af hendes egen læge i dag, at han havde skrevet, at hun var tørlagt og havde problemer med ryggen. Han havde ikke undersøgt hende yderligere, hverken taget hendes blodtryk eller hvad man ellers gør, hvis man mistænker hjerneblødninger?

I går aftes blev jeg så ringet op af hendes tidligere lejer, som var taget op at kigge til hende, fordi min mor havde ringet og lydt meget mystisk. (Det var meget sødt af hende og hun er en af denne histories absolutte helte!)
Hun fortalte så, at hun ikke anede, hvad hun skulle gøre, da min mor ikke kunne gå, var meget påvirket og i al almindelighed havde det rigtig skidt og var meget ked af det.

Så gik jeg igen i gang med at ringe. Først til det sted, hvor hun havde været i afrusning, for der ville jeg have hende ud igen, så jeg kunne holde hende i live, indtil jeg kunne finde et andet sted at få hende i behandling. De havde ikke plads og bad mig ringe igen i dag.

Så ringede jeg til psykiatrisk skadestue og her kommer mit næste lovede udfald mod sundhedssystemet: En mavesur røv af et kvindfolk tager telefonen. Jeg præsenterer mig og siger, at jeg ringer på vegne af min mor, som har det virkelig skidt af alkohol og piller og jeg ved ikke hvad, for jeg kan ikke komme i kontakt med hende og har ikke mulighed for at komme derind og bla bla bla og at der ikke er plads til hende på det afrusningssted og om det er muligt, at komme ned med hende og om de har plads til at afruse hende.
Hun svarer så, at det kan hun sandelig ikke tage stilling til, før hun har set en læge og vi da var velkomne til at komme ned med hende, for det her var jo en skadestue og jeg kunne sandelig ikke få at vide på forhånd om de havde en plads. Under alle omstændigheder kunne hun i hvert fald ikke regne med at kunne være hos dem mere end en enkelt nat. Ok vel sagtens, men kunne sørme have været rart ikke at blive talt så bryskt til, når man nu ringer, fordi man er bekymret for sin meget syge mor.

Så ringede jeg til vagtlægen igen og han lovede at kigge forbi hende og jeg prøvede at forklare, at jeg var meget bekymret for hende og syntes, det var mere end uforsvarligt, at lade hende være alene natten over.
Lejeren og hendes veninde blev hos hende og ventede og smed hendes sprut ud, som jeg bad dem om og de ville også køre hende på psykiatrisk skadestue, hvis jeg syntes.
Vagtlægen mente så desværre, at der ikke var noget, han kunne gøre og han mente heller ikke, at psyk. ville tage imod hende, så vi blev enige om, at de prøvede at lægge hende i seng og så tog hjem.
Min mor har i mellemtiden fået nogle nye lejere - gudskelov - fra Polen, som fik mit telefonnummer og nummeret til vagtlægen også, hvis det blev værre..

Her til morgen ringede jeg så igen rundt. Først til hendes egen læge, som lovede at tage hen og kigge til hende her ved middagstid. Hun var rigtig sød og fortalte mig, hvad vagtlægerne havde skrevet i hendes journal og du FREDSENS, hvor har jeg ingen respekt for det vagtlægesystem efterhånden! Hvad sker der? Rygproblemer? Ingen indlæggelse?

Jeg vil lige indskyde, at jeg lige har snakket med hendes læge igen, som ringede til mig, da hun stod uden for hendes lejlighed og ikke kunne komme ind. Panik. Heldigvis fandt Michael et telefonnummer til de polske lejere og fik givet det til lægen, som fik fat i dem og ringede dem op, så hun blev lukket ind.
Jeg stormringede imens min mor, hvis telefon duttede optaget, fordi hun havde fået lagt røretforkert på i morges, da jeg talte med hende og til sidst var der hul igennem. Det var lejeren, der tog røret og jeg var mildest talt nervøs. Han forklarede, at lægen var kommet ind og var igang med at hjælpe. Jeg spurgte, om min mor var ved bevidsthed og han sagde, at det var hun lige nu.

Bagefter ringede lægen til mig igen og sagde, at hun ville indlægge hende med det samme. Gudskelov! Endelig et fornuftigt menneske af lægestanden.
Hun sagde, at min mor drev ind og ud af bevidsthed og var komplet umulig at tale med. Hun registrerer svagt, at man er der og så forsvinder hun igen.

Halløj! Der var så endnu en god sundhedssystems-repræsentant, så jeg tror, jeg skal begrænse min galde til det psykiatriske system, vagtlægerne og så den værste af alle røvbananer fra afrusningsafdelingen, som jeg ikke engang har fortalt om endnu:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. februar 2009

birgittemarie

Da jeg ringede ud til afrusningsstedet i morges, for at høre, om der var plads til min mor i dag, var jeg så heldig at komme til at snakke med umennesket Ulf. Muligvis ikke særligt pænt af mig at nævne ham ved navn, men hans efternavn og det præcise sted, hvor manden arbejder, vil jeg så holde for mig selv.
Jeg præsenterede mig venligt og sagde, at jeg ringede på vegne af min mor, fordi jeg skulle høre, om de havde en plads til hende i dag. Jeg fortalte, at jeg havde ringet i går og fik at vide, at jeg skulle ringe i dag igen.
Så sagde han: Det er Inger, ikke også? Sådan kan du overhovedet ikke gribe tingene an, for sådan gør vi bare ikke her. Jeg skal tale med hende personligt og det kan du slet ikke gøre noget ved.
Øøøh? sagde jeg vidst, lidt paf. Prøvede at blive ved at være venlig og spurgte, hvordan det kunne være, når jeg havde ringet i går og når hun nu var så elendig, at hun ikke kunne tale i telefon? Om det mon så ikke var muligt, at jeg kunne få hjælp til at holde hende i live, til jeg kunne komme derind og sørge for at få hende i en anden behandling.
Så sagde han sgu "Er hun ved at blive kvalt? Er hun ved at dø, for så er det jo ikke her, du skal ringe hen, så er det jo skadestuen." Vel at mærke, blev alt han sagde til mig, spyttet i hovedet på mig med sådan en slags gøre nar-stemme og jeg blev bare mere og mere paf.
Jeg spurgte så, om det kunne passe, at hun var for fuld til at komme til afrusning men for levende til at komme på hospitalet og at jeg forøvrigt syntes, at han godt kunne tale ordentligt til mig.
Det forstod han ikke og sagde igen, at sådan kunne jeg ikke stille det op. Nå. Den samtale var længere, men jeg cutter den her, for nu er det vist ved at være nok herfra.

Heldigvis fandt jeg bagefter et andet kommunalt behandlingsted, som lovede at ringe og spørge ham, hvorfor han afviste hende og afviste at tale med mig og hun lovede, at hvis jeg fik flere problemer med ham, skulle jeg ringe til hende igen, for så ville hun få sin chef til at ringe til ham.

Jaaahrmen, det er jo en hel bog det her. Undskyld, jeg trængte simpelthen bare til at skrive det hele ned til nogen for at holde lidt hoved og hale i det, men nu skal jeg nok stoppe.

Sammenfatningen af alt det her: Jeg fatter bare ikke, hvorfor sådan nogle barske, uindfølende, uhjælpsomme typer, kan få arbejde med at hjælpe syge, skrøbelige mennesker???!!! Og jeg bliver så rasende over, at det skal være så svært at få hjælp til syge mennesker. Og hvad med dem, der ikke har familie eller venner til at ligge og ringe rundt for at få hjælp til dem? Man skal fandeme være stærk og rask for at klare sig igennem sundhedssystemet her.

Røvhuller.

Det var så en lille opdatering på fødselsdagen her. Og så et par billeder af, hvad vi lavede i går tidligere på dagen...

Kh og tusind tak for øjne, der brugte tid på at læse dette manifest
Birgitte
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

23. februar 2009

Plysbjørnen

Øv hvor surt og skulle sidde og bøvle med sådan noget på sin egenfødselsdag... Rigtigt træls...

Betina

Anmeld

23. februar 2009

Ny mor

Åh, for h...... BM, jeg bliver så harm svedt og rasende over hvor meget der skal kæmpes oveni i selve problemet...jeg fatter virkelig heller ikke systemet nogle gange. Hatten af for du holdt ud og fik noget andet sat i værk, for det lyder virkelig som om det er det aller vigtigste for din mor lige nu at være et sted og IKKE blive sendt hjem i morgen!

Puha..kan godt forstå du måtte have luuuuuft!!

Hvor er den bette bi-dronning dog kær Aner jeg en lille forskel i pige-bi-dragten - med kjole, hvor Marius´er bukseben? Hvor havde det været sjovt, hvis vi kunne have taget et fælles bi-billede af "bi-dronningen" og "arbejder-bien", ha, ha.

Her er hvad vi har lavet og skal lave igen på onsdag.

Birgitte
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

23. februar 2009

Lene76

holda kæft.... ja undskyld sproget, men f et system vi har her i dk nogengange.

Kan huske for 5 årsiden da jeg var gravid med mille og intet job havde og manglede 2 mdr i a-kassen for at ku få dpenge... gik på kommunen og fik slynget i hovedet...... meget ubelejligt tidpunkt at blive gravid på, hmm ude på gangen sad 5 udlandske kvinder med maver på og små børn i klapvognen... hmmmmm så kender godt typen som ham lorten du snakkede med.

håber nu du blir fejret lidt idag alligevel, også håber jeg at din mor får den hjælp hun ska ha.

Stort knus Lene

Anmeld

23. februar 2009

heaven

uha uha da en historie bm..... det er jo skrækkeligt med den behandling... hvor er du en god datter, hatten af for at du kæmper for den mor der byder dig så meget , og som du alligevel elsker. Så flot, og hvor kan du være stolt....

Jannie - der godt kan forstå du indimellem har brug for at sige stooop!!!

Anmeld

23. februar 2009

Anja

Det lyder hårdt !

Vil bare sige, at jeg har læst det og føler med dig ....

Anmeld

23. februar 2009

bette

kæft du er en sej kvinde.. det er sku bare med at hænge i og banke i bordet.. godt han blev sat på plads den dumme nar i tlf..

håber din mutter har det bedre.. og at hun får den hjælp hun har brug for..

må være frygteligt at skulle stå der og råbe om hjælp når ingen gider at høre en.. fy føj da for et system

Anmeld

23. februar 2009

birgittemarie

Tusind tak for jeres opmuntrende ord og medfølelse, kære piger! I er sgu søde og det er virkelig rart at høre, at jeg ikke er den eneste, der synes, at systemet er en kage af lort en gang imellem.

Og heldigvis er både mand og barn meget søde ved mig i dag. Jeg bliver lavet mad til og her er blevet støvsuget og gjort rent og flaget og sunget fødselsdagssang, så helt galt er det ikke. Specielt ikke nu, hvor jeg i det mindste ved, at den lille mor er på hospitalet, hvor nogle passer på hende.

Stort knus fra Birgitte

Anmeld

23. februar 2009

birgittemarie

Ny mor skriver:

Åh, for h...... BM, jeg bliver så harm svedt og rasende over hvor meget der skal kæmpes oveni i selve problemet...jeg fatter virkelig heller ikke systemet nogle gange. Hatten af for du holdt ud og fik noget andet sat i værk, for det lyder virkelig som om det er det aller vigtigste for din mor lige nu at være et sted og IKKE blive sendt hjem i morgen!

Puha..kan godt forstå du måtte have luuuuuft!!

Hvor er den bette bi-dronning dog kær Aner jeg en lille forskel i pige-bi-dragten - med kjole, hvor Marius´er bukseben? Hvor havde det været sjovt, hvis vi kunne have taget et fælles bi-billede af "bi-dronningen" og "arbejder-bien", ha, ha.

Her er hvad vi har lavet og skal lave igen på onsdag.

Birgitte

Og hallo, hvor er de bare søde Marius og Julius der

Og jo, NM's bidragt var lidt mere kjolet og i hvert fald uden ben. Det kunne have været rigtig sjovt at se bierne sammen.

Knus fra B

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.