Hej piger,
jeg har lige brug for jeres mening og konstruktive feedback.
Marcus har idag vaeret lidt paa tvaers, som de jo somme tider kan vaere i denne alder.
Det drejer sig idag om toejet. Han var paa tvaers i morges og igen her til aften. Her til aften gik det saa fint lige indtil han skulle have blusen af. Jeg fik naesten taget et aerme af, saa fandt han ud af, at det ville han selv. Det er ogsaa fint nok, det maa han hellere end gerne. Men han goer det ikke. Han tog den bare paa igen, og til sidst siger jeg, at hvis han ikke tager den af, saa goer jeg det. Det protesterer han over og siger at han selv vil goere det. "Jamen saa goer det!" siger jeg saa. Der sker stadig ikke noget, saa siger jeg til ham, at jeg taeller til 5, og hvis han ikke har taget den af, naar jeg har talt til 5, saa goer jeg det. Og han har ikke taget den af, saa jeg goer det, hvorefter han skriger og protesterer meget kraftigt og proever at tage den paa igen. Jeg tager nu ogsaa hans stroemper af, og det bliver han ogsaa rasende over. Saa vil jeg proeve at give ham hans natbukser paa, men han sparker dem af og siger, det vil han selv. Saa tager jeg ham ned, og han staar for enden af puslebordet og skriger at han vil op og sidde paa puslebordet. Jeg siger til ham, selvom jeg egentlig ikke tror, han hoerer mig, at jeg godt kan se, han er vred, en at jeg havde sagt til ham, at jeg talte til 5, og hvis han ikke havde taget blusen af, saa gjorde jeg det. Og saa ryddede jeg op og lod ham staa og rase. Da jeg var faerdig, var han faldet lidt ned igen og ville stadig op paa pualebordet og tage nattoejet paa. Ok, siger jeg saa, men saa skal du ogsaa tage det paa! "Ja" siger han saa. Jeg loefter ham op, og han begynder at tage bukserne paa, tager dem af igen, putter (med vilje) begge benene i det ene bukseben, tager dem af igen osv. Jeg bliver ved med at sige til ham, at nu skal han tage bukserne paa. Paa et tidspunkt bliver jeg traet af det, og siger at nu taeller jeg til 10, og hvis han ikke har taget dem paa, saa giver jeg ham dem paa. Foerst sdder han bare og kigger paa mig, mens jeg taeller ganske langsomt (han ved udemaerket hvad, det gaar ud paa, vi har gjort saadan mange gange foer). Saa begynder han at tage dem paa, og han naar at Saa er det blusens tur. Det er samme cirkus med at tage den paa og af osv. Jeg spoerger ham, om jeg virkelig skal til at taelle igen. Det reagerer han ikke paa. Saa siger jeg, at jeg taeller til 10, og hvis han ikke har faaet den paa, goer jeg det. Jeg taeller, og der sker ikke en dyt. Saa jeg vil give ham den paa, og saa begynder skrig og skraal igen og jeg kan simpelthen ikke give ham den paa, fordi han hiver den af igen. Jeg siger til ham, at nu faar han den paa, og hvis ikke, saa kommer han ind i seng, som han er (han har den over hovedet). Det ender selvfoelgelig med, at han ikke faar den paa, og jeg saetter ham ind i sengen, lukker persiennen, og siger godnat, nu kan han enten laegge sig til at sove med den, som den er, eller tage den paa. Han tager den saa helt af og proklamerer under hylen og skrigen, at han vil ikke sove, og jeg skal tage ham ned (han er stadig i tremmesengen og kan ikke kravle ud af den)
Jeg lader lyset vaere slukket og traekker doeren lidt i, saa der er lys nok til, at han kan se at tage natblusen paa.
Jeg gaar ud i stuen, og han begynder at kalde paa mig, foerst arrigt, saa mere spoergende, og jeg svarer ham. Han vil op og tage nattoejet paa oppe paa puaslebordet. Jeg siger nej. Nu gider jeg ikke mere frem og tilbage til det puslebord, for det bliver alligevel ikke til noget. Efter lidt tid hvor vi sidder og kommunikerer saadan, gaar jeg ind til ham og siger, at han ikke kommer ud paa puslebordet. Hvis han vil have den paa, maa han tage den paa der i sengen. Jeg havde sagt til ham ude paa puslebordet, at hvis han ikke fik den paa, kom han ind i sengen, og nu var det saadan. Og saa gik jeg tilbage til stuen. Han kalder selvf. igen, og siger igen at han vil ud paa puslebordet. "Nej" siger jeg, da den ikke gaar, skal jeg komme og hjaelpe ham ned paa gulvet. Jeg gaar saa ind for at sikre mig, at han ikke sidder paa kanten af tremmerne og proever at komme ned el. noget. Men det goer han ikke. Jeg gaar hen og holder lidt om ham og siger det samme til ham igen. Han holder godt fast og proever at traekke sig op via mig. Men jeg saetter ham ned og siger, at han skal blive der, og at han kan tage natblusen paa el. laegge sig til at sove. Men han mener stadig ikke, han skal sove.
Jeg gaar ud igen. Nu kalder han igen, jeg skal komme og hjaelpe ham. Nej siger jeg flere gange. Jeg er alvorligt ved at loebe toer for taalmodighed (den har vaeret sluppet op et par gange under vejs, hvor jeg har haevet stemmen - fortryder naesten altid, naar jeg har gjort det, det er ikke konstruktivt, men...)
Naa, men det ender med, at jeg saa gaar ind til ham, og nu har han saa kastet blusen ned paa gulvet. Jeg samler den op og laeger den tilbage i sengen. Fluks tager han den op og smider den paa gulvet igen. SAA bliver jeg rasende, NU kan det vaere nok. Med meget vred stemme siger jeg til ham at nu er det nok! og saa gaar jeg ud og lukker doeren! (Det var forkert, det ved godt, men jeg var saa gal! ...

)
Saa begynder han selvf. at raabe og skrige paa mig. Foerst arrig og gal. Saa spoergende, og saa ked af det. Da jeg kan hoere, han bliver ked af det, gaar jeg ind til ham igen og saetter mig ned. Han siger: "Mor skal ikke lukke doeren!" flere gange. Jeg siger til ham, at jeg blev meget meget vred og sur paa ham (jeg er paa det tidspunkt stadig vred). Han vil gerne op og siger, at han ikke skal sove. Han er stadig ked af det. Jeg tager ham op til mig, og er ikke laengere vred. Jeg troester ham, og han beder om noget maelk, som vi gaar ud og finder. Mens han sidder og drikker det, siger han igen: "Mor skal ikke lukke doeren!" "Nej" siger jeg "jeg skulle ikke have lukket doeren, det var forkert, undskyld. Men jeg var saa vred og sur og gal paa dig. Men jeg skulle ikke bare have lukket doeren, undskyld skat". Det virkede som om, at det lagde en ro over ham, og at det accepterede han.
Da han havde drukket maelken sagde jeg, at nu kunne vi gaa ind og synge godnatsang, og saa skulle han sove. Det var ok.
Jeg baerer ham ind og lukker doeren. Men det maa jeg ikke, jeg maa ikke lukke doeren, den skal staa paa klem (plejer den aldrig at goere!) Men jeg siger ok, og vi synger godnatsang, og jeg putter ham og siger godnat. Jeg gaar ud og slukker lyset i gangen og lukker doeren lige saa stille i, som jeg plejer. Der gaar 2 min, saa kalder han, med lidt panik i stemmen, og siger at jeg maa ikke lukke doeren. Jeg skynder mig at aabne den igen, og stiller den paa klem tjekker om det er ok. det er det. Saa jeg gaar ud igen. Og nu sover han endelig!
Har jeg vaeret for strid? Har jeg vaeret for utaalmodig? Jeg foeler virkeligt, jeg har handlet forkert, isaer mht. at lukke doeren, det burde jeg virkelig ikke have gjort. Det kan jeg jo godt se nu. Heldigvis har jeg da sagt undskyld til Marcus, og det lod til, at han accepterede det. Men nu ville han saa ikke have, at jeg lukkede doeren, da han skulle sove. Han virkede lidt bange for det

Aaahh altsaa! Det er svaert med det boerneopdragelse. Det er hele tiden saadan en haarfin balance... Man vil det saa godt, men kommer alligevel nogle gange til at goere noget, man ikke burde have gjort...
Haaber ikke mit indlaeg er for tugt at komme igennem... Jeg har saadan brug for en tilbagemelding, og lad den helst vaere helt aerlig, ikke?
Knus Dorthe