Okay, jeg har så ikke heeelt grundlaget for at komme med min mening, idet min yngste kun er 2½ måneder gammel, og min ældste er 3 år...Men jeg voksede op med ligevægt på den måde, at når min mor købte noget til sig selv, så købte hun også noget til mig. Hun kunne ikke li' at jeg ikke også skulle have et stykke tøj, hvis hun skulle have et stykke. Det samme gjalt andre ting, såsom hvis hun ville have sin livret i to dage selvom jeg ikke kunne li' det, så fik jeg MIN livret de to næste dage selvom HUN ikke kunne li' det osv. hun gjorde meget ud af ligevægten. Det gør hun i og for sig stadigvæk, selvom jeg har forklaret hende mange gange at det behøver hun altså ikke. Hun skal forkæle sig selv i sin alderdom, jeg kan købe mine egne ting. Men jeg tror det kom af den frygtelige uligevægt der var i hendes egen opvækst... deres mor brugte alle pengene på sig selv, mens børnene fik nedarvet og godt slidt tøj fra naboerne...
Jeg har dog ført ligevægten videre nu hvor jeg er mor. Hvis jeg skal have et eller andet til min samling af det jeg samler på, ja så skal Katrine da også have et stykke legetøj af den slags hun er så glad for, f.eks. en vogn til sit briotog eller lignende, og når Laura bliver ældre vil det også gælde for hende.
Hvor jeg dog IKKE vil lægge ligevægten, er i hvad tingene koster. Hvis Katrine samler på briotog til 50kr. stykket og Laura foretrækker små puslespil til 25kr. ja så får de da hver især det de gerne vil have..
Spørgsmålet er så blot om man enten ved ligevægt eller uligevægt får skabt misundelse... det er jo ikke lige til at vide, men det kunne da være en interessant diskussion...
mvh,
Karina B
Anmeld