Angsten er ved at melde sig (pga hård fødsel 1. gang m.m.)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. november 2011

Sitrani

Carslund skriver:

Pyha!!!!!! Jeg er bange...

Jeg er helt ude i at overveje planlagt kejsersnit. Jeg synes desværre at det bliver værre og værre. Troede bare det var en fase. Indtil for 14 dage siden tænkte jeg "det tager jeg da i stiv arm", men nu...... Jeg prøver at læse så mange skærkhistorier om keisersnit som muligt. Det hjælper også lidt, men nu har jeg det sådan at jeg ikke vil nogen at delene.

Jeg er efterhånden ved at blive helt panisk og vil bare at min dreng skal blive i maven- stik modsat af alle andre...

Første gang jeg fødte blev jeg sat i gang 40+0 og jeg brugte 5 dage på at åbne mig. De var nød til at stoppe det midt i for at give mig et pusterum, for eller kunne jeg alligevel ikke gennemføre en fødsel.. Jeg fik at vide at hvis jeg ikke fødte den 5. dag, blev det en keiser, da min krop ikke kunne klare mere... Selve fødselen gik super da tiden kom, men dagene inden... Jeg kan græde bare ved tanken.

Denne gang har jeg dog også skulle igennem et ret barskt følelsesregister, da vi i uge 20 fik at vide at der var "pæn" en læbespalte i højre side. Det fylder ikke så meget nu længere og jeg tager det meget roligt, men mon ikke det også har tærret lidt på mig og at jeg måske er lidt bange for at se det i øjnene.. Jeg synes det ikke selv, men synes det skulle med...

vil bare glæde mig og ikke gå og være bange

Er der andre 2. gangfødende som også har haft en lidt grim oplevelse? Hvad gør/tænker I? 

Nu har jeg kun født én gang, men ville da lige sige "puuuha!!!" - 5 dage med veer.... det lyder ikke sjovt (Jeg gik selv fra lørdag morgen til søndag nat med veer, og det var da rigeligt!)

Mon ikke din fødsel kommer til at gå nemmere denne gang, når nu din krop har gjort det før....? Det tror jeg...

Må lige spørge... hvordan kan det være, at de lod dig gå så længe..? Fik du ikke noget ve-sitmulation, ve-drop eller andet som kunne hjælpe, eller..?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2011

Carslund

Jeg blev sat i gang torsdag morgen og veerne begyndte først om natten, så faldt de lidt til ro igen

.. ny pille fredag morgen.. samme så kom der rigtig gode veer på, men jeg åbnede mig ikke.

Lørdag nat/søndag morgen var de nød til at stoppe det, da jeg ikke kunne klare en fødsel alligevel, hvis det kom så langt.

Så fik jeg lov til at slappe af i et døgn til mandag morgen og så sat de et ballonkateter op i 24 timer tror jeg det var. Herefter kunne de tage vandet, da jeg var 3 cm åben... så er vi kommet frem til tirsdag morgen og han er født tirsdag aften klokken 1930. 

De havde ellers kaldt på en læge for at indstille mig til keisersnit, da jeg pludselig var gået fra at være 7 cm åben til 5, men da lægen kom var jeg lige pludselig 8 cm åben og hun ville give det en ½ time mere... Pyha! 45 min efter var han født!!!

Jeg lå ikke i 5 dage med åbningveer... Jeg havde en pause på et døgn midt i forløbet... 

Anmeld

16. november 2011

dpb

Ville lige give mit besyv med selvom min første gangs fødsel ikke var helt som din... men slem det var den alligevel!

1. første gang: blev igangsat om morgenen ved at få taget vandet. Men der skete bare INTET så efter nogle timer fik jeg lagt ve drop, og der skete så småt noget.... men langsomt og MEGET smertefuldt... efter noget tid mente de at det var en god ide med en epidural grundet mine smerter... det tog toppen men slet ik nok da de rigtige veer kom, men det var der ikke så meget at gøre ved.... i det hele taget syntes min krop ikke den ville samarbejde og der blev ringet efter en læge? for at få vurdering i forhold til kejsersnit (fik jeg afvide bagefter) imens fik jeg dog lov at arbejde videre og omkring 5min før lægen? ankom fødte jeg vores første søn!! et langt og hårdt forløb hvor jeg også mistede for meget blod så var stort set lammet de næste par dage... svært ikke bare at kunne tage sin søn op når man ville...

Anyways, det gjorde at jeg var temmelig bange for samme scenarie ved næste fødsel... og at få snakket det godt igennem med JM var ikke rigtig en mulighed da jeg skiftede/mødte en ny hver gang!! ikke et besøg hvor jeg så en "velkendt" så jeg kunne få vendt det med en JM...er ikke den bedste til at "åbne munden" overfor fremmede...

Min 2. fødsel forløb dog som en drøm... mødte op om morgenen til igangsættelse og de vurderede at jeg kunne få en "stikpille" eller hvad de nu lige kalder dem og blev så sendt hjem et par timer... da jeg kom tilbage vurderede de at det var ok at tage vandet... som sagt så gjort.... og så kom veerne ellers væltende!!! de skyndte sig med klyx, da det skulle gøres?! men nåede slet ik ordentligt på toilet for der blev jeg jo "overvåget" og stoppet midt i da JM ikke turde lade mig sidde der længere jeg var for åben og han var klar til at komme ud.... så det blev en noget svinet affære Men alligevel en super oplevelse fordi det gik så hurtigt og næsten smertefrit fik denne gang kun ilt da der ikke var tid til andet

nr. 3 forløb lidt ligesom nr. 2 dog uden igangsættelse og klyx og så revnede jeg noget mere og havde en elendig JM med nr. 3... revnede bla. mere fordi JM ikke ville høre på hvad der havde hjulpet ved nr2

Min pointe er sådan set at selvom man havde en hård/voldsom første fødsel, er det absolut ikke sikkert at det gentager sig

Men som andre også siger så hvis du har mulighed for det så tal med din JM om det og få lavet en plan/liste over dine ønsker... og gå den også gerne igennem med den/de person/-er du skal have med ved fødslenSå de også kan formidle dine ønsker

for at du denne gang får en god oplevelse

Qnuz

Anmeld

22. november 2011

Carslund

tak for de mange oplevelser I har delt med mig. Dejligt at I ville afsætte tiden til det.

Skal til jordmoder på torsdag og så tror jeg at jeg vil tage en snak med hende....

Anmeld

22. november 2011

SussieThyssen

Carslund skriver:

Pyha!!!!!! Jeg er bange...

Jeg er helt ude i at overveje planlagt kejsersnit. Jeg synes desværre at det bliver værre og værre. Troede bare det var en fase. Indtil for 14 dage siden tænkte jeg "det tager jeg da i stiv arm", men nu...... Jeg prøver at læse så mange skærkhistorier om keisersnit som muligt. Det hjælper også lidt, men nu har jeg det sådan at jeg ikke vil nogen at delene.

Jeg er efterhånden ved at blive helt panisk og vil bare at min dreng skal blive i maven- stik modsat af alle andre...

Første gang jeg fødte blev jeg sat i gang 40+0 og jeg brugte 5 dage på at åbne mig. De var nød til at stoppe det midt i for at give mig et pusterum, for eller kunne jeg alligevel ikke gennemføre en fødsel.. Jeg fik at vide at hvis jeg ikke fødte den 5. dag, blev det en keiser, da min krop ikke kunne klare mere... Selve fødselen gik super da tiden kom, men dagene inden... Jeg kan græde bare ved tanken.

Denne gang har jeg dog også skulle igennem et ret barskt følelsesregister, da vi i uge 20 fik at vide at der var "pæn" en læbespalte i højre side. Det fylder ikke så meget nu længere og jeg tager det meget roligt, men mon ikke det også har tærret lidt på mig og at jeg måske er lidt bange for at se det i øjnene.. Jeg synes det ikke selv, men synes det skulle med...

vil bare glæde mig og ikke gå og være bange

Er der andre 2. gangfødende som også har haft en lidt grim oplevelse? Hvad gør/tænker I? 

Godt så..du har det præcis som jeg, da jeg skulle have nr 2.

Med rene ord..jeg var rædselsslagen i samfulde 9 måneder...men det gik bare helt anderledes end jeg havde forestillet mig.
Faktisk gik det som smurt..13 timer fra den første ve til hun smuttede ud som en mandel efter 3 presseveer og det på trods af at hun vejede 5 kg og var 60 cm.

Nr 1 vejede 4500g og var 55 cm.
Det var en forfærdelig fødsel. Jeg havde vestorm i 22 timer, og fik aldrig presseveer..jeg måtte selv presse hende ud, fordi hun sad for langt nede til at de kunne tage hende med kejsersnit.
Jeg fik 3 store flænger i livmoderen, mistede masser blod, og fik forbud mod at få børn i mindst 5 år, da det kunne være til fare for mit liv..så noget at sige til, at jeg var bange med nr 2??

Jeg synes stadig det er rædsomt at føde, men med nr 3 fik jeg kejsersnit..og det gik som en drøm..det var en befrielse, og da først det var på plads og planlagt, kunne jeg endelig slappe af og nyde den sidste tid i min graviditet med nr 3.

Jeg har aldrig kunnet se noget formål med at ligge i flere dage med veer og blive pint og plaget på den måde..det er helt skørt synes jeg. Så fantastisk er det altså heller ikke at føde selv...tvært imod.
Men det er jo så bare min mening.

Men..du er altså ikke den eneste, der er/har prøvet at være bange og utryg, men jeg ønsker inderligt for dig, at du, som jeg, oplever at nr 2 fødsel er noget helt andet og langt mere positivt end den første.

Nååhhh..hvor synd med din lille dreng, men i dag er de jo så utroligt dygtige til at reparere sådan en læbespalte, så der stort set intet bliver at se...så held og lykke med det. 

1000 knus

fra en meget forstående
Sussie

Anmeld

23. november 2011

katrine 81

bare et tip.. 

Jeg gik til fødselsforberedelse hos Pia Hern, http://www.fantastiskefoedsel.dk/ 

Hun har mange års erfaring med at hjælpe mødre der har oplevet traumatiske fødsler. 

Måske det var en ide at kontakte hende og få en snak.. 

Vi fortjener alle at det er en fantastisk oplevelse at føde  

Held og Lykke..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.