Angsten er ved at melde sig (pga hård fødsel 1. gang m.m.)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.530 visninger
15 svar
0 synes godt om
16. november 2011

Carslund

Pyha!!!!!! Jeg er bange...

Jeg er helt ude i at overveje planlagt kejsersnit. Jeg synes desværre at det bliver værre og værre. Troede bare det var en fase. Indtil for 14 dage siden tænkte jeg "det tager jeg da i stiv arm", men nu...... Jeg prøver at læse så mange skærkhistorier om keisersnit som muligt. Det hjælper også lidt, men nu har jeg det sådan at jeg ikke vil nogen at delene.

Jeg er efterhånden ved at blive helt panisk og vil bare at min dreng skal blive i maven- stik modsat af alle andre...

Første gang jeg fødte blev jeg sat i gang 40+0 og jeg brugte 5 dage på at åbne mig. De var nød til at stoppe det midt i for at give mig et pusterum, for eller kunne jeg alligevel ikke gennemføre en fødsel.. Jeg fik at vide at hvis jeg ikke fødte den 5. dag, blev det en keiser, da min krop ikke kunne klare mere... Selve fødselen gik super da tiden kom, men dagene inden... Jeg kan græde bare ved tanken.

Denne gang har jeg dog også skulle igennem et ret barskt følelsesregister, da vi i uge 20 fik at vide at der var "pæn" en læbespalte i højre side. Det fylder ikke så meget nu længere og jeg tager det meget roligt, men mon ikke det også har tærret lidt på mig og at jeg måske er lidt bange for at se det i øjnene.. Jeg synes det ikke selv, men synes det skulle med...

vil bare glæde mig og ikke gå og være bange

Er der andre 2. gangfødende som også har haft en lidt grim oplevelse? Hvad gør/tænker I? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2011

Gaia

Nu havde jeg godt nok en fantastisk fødsel, så kan ikke talened der. Men du skal da bede om at få lagt en fødselsplan, så di præcist ved hvad der vil ske i en given situation og lav en aftale om at du ikke vil ligge længere end højest nødvendigt med veer uden der rigtig sker noget. På den måde kan du sikre dig at du igen ikke kommer til at ligge 5 døgn. Køb evt. Bogen " du bliver en skøn mor" den er helt fantastisk hvis du gar angst for fødslen. 

Du kan evt. Som jeg ( jeg havde angst for fødslen) lave en fødselsønskeseddel, hvor du skriver, hvilke smertestillende midler du vil have, hvor længe du selv vil føle det acceptabelt at ligge, hvem der skal med, oplevelse fra tidligere fødsel så din jordemor til fødslen bedre kan støtte dig. Osv. Altså kort sagt skriv ned hvordan du gerne ser din fødsel, hvad du vil og ikke vil mv.

Det hjalp mig meget, fordi jeg bevarede noget af kontrollen. Og når du er bange er tryghed den vigtigste for en god fødsel. Så få snakket med din jordemor evt. Fødselslæge og få skrevet dine ønsker ned. 

Sikker på du får en langt bedre fødsel end den første. Fokuser på det positive ved den første fødsel og glem alt det negative, eller i hvert fald ikke bruge energien der. Det er helt sikkert mega svært, men tror godt du kan. 

De allerbedste ønsker for en god fødsel. Ser frem til at læse din fb. Når tiden kommer. 

Anmeld

16. november 2011

Carslund

Gaia skriver:

Nu havde jeg godt nok en fantastisk fødsel, så kan ikke talened der. Men du skal da bede om at få lagt en fødselsplan, så di præcist ved hvad der vil ske i en given situation og lav en aftale om at du ikke vil ligge længere end højest nødvendigt med veer uden der rigtig sker noget. På den måde kan du sikre dig at du igen ikke kommer til at ligge 5 døgn. Køb evt. Bogen " du bliver en skøn mor" den er helt fantastisk hvis du gar angst for fødslen. 

Du kan evt. Som jeg ( jeg havde angst for fødslen) lave en fødselsønskeseddel, hvor du skriver, hvilke smertestillende midler du vil have, hvor længe du selv vil føle det acceptabelt at ligge, hvem der skal med, oplevelse fra tidligere fødsel så din jordemor til fødslen bedre kan støtte dig. Osv. Altså kort sagt skriv ned hvordan du gerne ser din fødsel, hvad du vil og ikke vil mv.

Det hjalp mig meget, fordi jeg bevarede noget af kontrollen. Og når du er bange er tryghed den vigtigste for en god fødsel. Så få snakket med din jordemor evt. Fødselslæge og få skrevet dine ønsker ned. 

Sikker på du får en langt bedre fødsel end den første. Fokuser på det positive ved den første fødsel og glem alt det negative, eller i hvert fald ikke bruge energien der. Det er helt sikkert mega svært, men tror godt du kan. 

De allerbedste ønsker for en god fødsel. Ser frem til at læse din fb. Når tiden kommer. 

tak for det fine svar...

Anmeld

16. november 2011

Holbæktrunten

Carslund skriver:

Jeg er helt ude i at overveje planlagt kejsersnit. Jeg synes desværre at det bliver værre og værre. Troede bare det var en fase. Indtil for 14 dage siden tænkte jeg "det tager jeg da i stiv arm", men nu...... Jeg prøver at læse så mange skærkhistorier om keisersnit som muligt. Det hjælper også lidt, men nu har jeg det sådan at jeg ikke vil nogen at delene.

Jeg er efterhånden ved at blive helt panisk og vil bare at min dreng skal blive i maven- stik modsat af alle andre...

Første gang jeg fødte blev jeg sat i gang 40+0 og jeg brugte 5 dage på at åbne mig. De var nød til at stoppe det midt i for at give mig et pusterum, for eller kunne jeg alligevel ikke gennemføre en fødsel.. Jeg fik at vide at hvis jeg ikke fødte den 5. dag, blev det en keiser, da min krop ikke kunne klare mere... Selve fødselen gik super da tiden kom, men dagene inden... Jeg kan græde bare ved tanken.

Denne gang har jeg dog også skulle igennem et ret barskt følelsesregister, da vi i uge 20 fik at vide at der var "pæn" en læbespalte i højre side. Det fylder ikke så meget nu længere og jeg tager det meget roligt, men mon ikke det også har tærret lidt på mig og at jeg måske er lidt bange for at se det i øjnene.. Jeg synes det ikke selv, men synes det skulle med...

Er der andre 2. gangfødende som også har haft en lidt grim oplevelse? Hvad gør/tænker I? 

Nu har jeg jo en lille en på kun knap ti uger - men han var bestemt ikke sjov at få ud....

Hvis jeg skal have flere børn og det bliver nødvendigt med igangsættelse igen(3 døgn, 17 timer aktiv fødsel), kan jeg LOVE dig for at jeg skal have en epidural så hurtigt som muligt - selvom jeg er rædselsslagen får nåle. Skal ikke risikere at ligge med ve storm i 6 timer en anden gang. (anæstesi optaget af akutte ting og KS)

Jeg ønsker dog alligevel at føde selv igen, selvom jeg er blevet oplyst om muligheden for pks. Jeg ved at det er det bedste for både barn og moder, og jeg håber virkelig at kunne nyde det næste gang... selvom det lyder skørt at man skal kunne nyde en fødsel...

Anmeld

16. november 2011

Kløver

Carslund skriver:

JEg havde et meget hårdt forløb, og jeg går ikke med til noget mindre end pks denne gang.

Anmeld

16. november 2011

Muffinmus

Havde en lang omgang over 2 dage første gang uden at åbne mig og det sluttede kun fordi min dreng ikke ville være med derinde mere, så det endte i aks der.Åbnede mig aldrig.....

2 gang gik alt efter bogen, fik veer med 5 min mellemrum fra start, vandet gik næsten samtidigt osv. Fødte min datter 8,5 time efter første ve, så intet i nærheden af første gang og det var bare en suuuuper fantastisk oplevelse jeg aldrig vil glemme. Tænker mega positiv over den og er glad for jeg valgte at give det en chance.

Fik en fødselsaftale der sagde at der skulle være fornuftig fremgang og eller ville de lave et ks, ikke akut, men bare ikke planlagt:-)Og det beroligede mig meget at jeg vidste jeg ikke skulle igennem det samme lange forlæb som første gang.

Havde en drømmefødsel anden gang og ville aldrig have været forunde. Glæder mig ligefrem til næste fødsel, selv om jeg også er mega nervøs på samme tid:-)

Vil bare sige man godt kan få en super fantastisk fødsel selv om ens krop drillede lidt første gang:-)

Anmeld

16. november 2011

LISBETH:-)

Jeg havde en MEGET MEGET dårlig fødselsoplevelse 1. gang hvor min datter var meget tæt på af dø, pga en lang række fejl fra hospitalets side.

Jeg gik til psykolog og havde en masse samtaler med JM fordi jeg var skrækslagen for at det skulle gå galt igen. Jeg kunne dog ikke slippe frygten og valgte derfor at tage PKS. Da jeg havde valgt det, og fået det hele på plads blev jeg virkelig afklaret og var meget mere rolig!

Jeg har ikke fortrudt det 2 sek. havde den bedste oplevelse med PKS og skulle vi nogensinde være så heldige og få nr. 3 så bliver det uden tvivl PKS igen!!!!

Anmeld

16. november 2011

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Havde en ret voldsom fødsel 1. gang med veer i en uge, vestorm i 4 timer uden virkning, men med 6 cm åbning på 1 time, da jeg fik epi. Det endte i presseveer i 3 timer, en pige, der stod voldsomt skævt og blev taget med cup, store men heldigvis overfladiske bristninger og en baby der blev kørt på neo 3 minutter efter fødslen - heldigvis uden men.

Jeg var rigtig bange for, at min nr. 2 endte lige sådan, og snakkede meget med både læge og JM om det. Jeg var nok mest af alt bange for at føde ved samme JM, da jeg gav hende skylden for det hele. Skæbnen ville, at det var den samme JM der tog imod mig ved nr. 2, og hun var virkelig både sød og god, så fik da heldigvis ændret mit billede af hende. Min søn stod også skævt, men det opdagede hun hurtigt, da vi alle var opmærksomme på det fra 1. gang, og det endte i en helt igennem skøn fødsel - hindeløsning, veer med det samme, kom ind på FG og var 7 cm åben kl. 20.30 og drengen blev født 00.39 efter 3 presseveer. Jeg var med hele vejen i modsætning til første gang.

Jeg ville klart anbefale dig, at snakke med din JM om det - og evt. læge. Gerne så meget som du havde brug for. Jeg nævnte det ved hver konsultation, og vi indgik en aftale om, at jeg ikke igen skulle have presseveer i 3 timer - så måtte det blive KS inden da. Jeg var tryg og virkelig glad for min 2. fødselsoplevelse, da den rettede op på den skræk, der sad i mig fra 1. gang.

Held og lykke med den lille ny

Anmeld

16. november 2011

Mor til 2 drenge og 2 piger

Hej.

Her er mine historie håber det kan hjælpe dig lidt:-)

Jeg fik akut kejsersnit med vores den første. Jeg havde en del smerter i såret efter og også et par år efter fik jeg ondt når jeg var ude og ride. Jeg vidste med mig selv, når vi skulle have nummer 2. vil jeg hel sikker føde selv.

Da jeg blev gravid med nummer 2 og vi til kontrol på sygehuset. Der ville lægen anbefale mig et kejsersnit, da der er mulighed for at livmodren kan springe når der er et kejsersnit. Men jeg ville føde selv og det kunne der ikke laves om på:-)

Jeg skulle sættes igen med nummer 2 da hun ikke voksnet mere. Jeg blev sat igen mandag morgen kl. 9.00 med en stikpille og fødte først 31½ time sener men kun 14½ timer efter veeren var kommet. ( På hobæk sygehus opfattede de mig som førstegang fødene da første gang var et kejsersnit).

Da jeg så blev gravid med nummer 3 blev jeg også sat igen 12 dag før termin og der kunne de tage vandet med det sammen så det tage kun 4 timer og 20 min men 3 timer fra de rigtig veer kom og hvor det gjorde ondt :-)

Da jeg så blev gravid med nummer 4 blev jeg også sat igen og der kunne de også tage vandet med det sammen og der tage det 6 timer fra vandet blev taget men 4 timer fra de rigtig veer kom.

Alle mine fødselser har være super. Jeg vil til hver en tid vælger en alm. fødsel men man skal gøre det der følges rigtig for en selv.

Håber du får en super dejlig fødsels om den bliver alm. eller et kejsersnit. Hel og lykke:-)

Anmeld

16. november 2011

Carslund

Tak for de mange gode svar.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.