Har brug for råd ang. at sove på altan..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. november 2011

lycly

Christina.78 skriver:

Korrekt...gælder jo også ved regnslag

http://www.sundhedsplejersken.dk/Find-svar/Find-alle-svar-demo/gravid/Regnslag-til-barnevogn/?alpha=28441

Regnslag er godt, når du går tur i regnvejr med dit barn i barnevogn eller klapvogn.

Det er godt med et regnslag til at holde regnen ude, når du fx er på farten. Hvis dit barn sædvanligvis står ude og sover fx i en have eller en gård, så bliver det for tæt og for indeklemt med et regnslag. I den situation kan du sætte dit barn under et halvtag eller et andet sted, hvor der er læ og beskyttelse. Det klogeste er at udtænke en permanent og god løsning, som skærmer barn og vogn for blæst, regn og anden nedbør. Men barnet skal ikke skærmes for den friske luft og dagslys. Der må selvfølgelig ikke være direkte sol ned i vognen, eller sol, som kan varme barnevognen op til hedebølgetemperatur. Cirkulation og frisk luft omkring barn og barnevogn er vigtig.

Derfor er det også en dårlig ide at lukke barnevognsåbningen til med bleer, sågar tæpper og andre ting. Forlæderet har lidt afskærmning, der kan sættes op, hvis der er blæst omkring vognen. Med den oppe er barnet beskyttet, men får stadig frisk luft.

Det er i øvrigt godt, at børn sover lyst om dagen. Det hjæper dem til at skelne mellem nat og dag, fx hvornår det er middagssøvn, og hvornår det er nattesøvn.

Husk også lige, at en barnevogn - uden barn - som står i en kold garage eller kælder i nogle dage med et fugtigt regnslag over, det bliver hurtigt angrebet af mug og skimmelsvamp. Den slags kan gøre vognen ubrugelig. Så pas på med det.

Jeg bruger stort set aldrig mit regnslag (medmindre det regner total meget- men så går jeg somregel heller ikke tur ) efter min sundhedsplejerske hev det af og spurgte, om jeg selv ville bryde mig om at sove i regntøj  (det med “åndbart” er ifølge hende blot et salgstrick).  

http://www.sundhedsplejersken.dk/Familie/Artikler-om-familie2/Sund-familie/Varme-vaske-og-passende-temperatur/

Af en eller anden grund tror mange forældre med spædbørn, at de skal sætte en stofble for barnevognsåbningen. Den siges at skulle beskytte barnet mod solen, mod fluer og myg, mod indtryk og måske også hjælpe barnet til at finde ro. Jeg kender ingen videnskabelige kilder, der kan bekræfte det - og det er helt sikkert heller ikke undersøgt. Men een ting kan jeg love jer ud fra min sunde fornuft og erfaring, det bliver MEGET varmt og tæt.

Væk med bleen i varmen

Dit barn skal have luft - masser af luft. Så du vil opdage, at dit barn får det meget bedre, når det kan få frisk luft at trække vejret i, og der ikke er tæt og stillestående luft omkring det. Det kan også godt være tilfældet med et myggenet, som også er tæt at have over barnevognen. Er det i aftenskumringen, hvor temperaturen er nede på 18 - 20 grader og myggene svirrer, så er ideen god. Men er det høj sol og 25 grader, så er nettet med til at holde temperaturen oppe. 

Det er sikkert meget rigtigt alt det der, men synes nu også at det er at være en smule hysterisk. Og ang. det med stofbleen, skal man så bare lade sit barn ligge og blive blændet af solen ? Jeg tror ikke at nogen tager skade af at ligge og sove et par timer om dagen under regnslag. Man siger jo også at en sut skal koges hver gang den har været på gulvet. Men hvor mange gør lige det ?
Jeg nævnte for min sp i går at min datter havde sovet på altanen og hun synes bare det var en god idé.

Men tak for oplysningen i hvert fald

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. november 2011

lycly

Mumto3 skriver:

Taget i betragtning at det er de næste 2år i får brug for en Altanbarnevogn så ville jeg ofre de 200-300kr sådan en koster brugt. Som lille ligger hun meget bedre i lift i barnevogn end kun i lift, og når hun er blevet for stor til liften, så har du barnevognon at lægge hende ud i. Der er mange SP der fraråder at bruge reg slag med mindre det regner. Det skaber nemlig et rigtig dårligt indeklima i barnevognen. Så det ville jeg bestemt ikke gøre på daglig basis.Jeg har været vildt glad for vores Alta vogn. Det er så skønt bare at lægge barnet ud, i stedet for enten at skulle gå tur, eller skulle løbe op og ned i gården. Vi boede også på 2.sal og ved barn nr et havde vi ikke altan. Da nummer to blev født, fik hele ejendommen altaner, og det var bare et helt andet liv!

Der er ikke plads til en barnevogn derude

Anmeld

12. november 2011

Lilje82

Jeg har beklageligvis ikke lige læst de andre svar....

Men jeg ville finde en brugt barnevog til altanen, det er efterhånden ved at være ret koldt ude og jeg ville ikke stille mit barn kun i liften ude.... Og hun vil jo blive for stor til liften på et tidspunkt

Anmeld

12. november 2011

Christina.78

LunaLykke skriver:

Det er sikkert meget rigtigt alt det der, men synes nu også at det er at være en smule hysterisk. Og ang. det med stofbleen, skal man så bare lade sit barn ligge og blive blændet af solen ? Jeg tror ikke at nogen tager skade af at ligge og sove et par timer om dagen under regnslag. Man siger jo også at en sut skal koges hver gang den har været på gulvet. Men hvor mange gør lige det ?
Jeg nævnte for min sp i går at min datter havde sovet på altanen og hun synes bare det var en god idé.

Men tak for oplysningen i hvert fald

Nej barnet skal ikke blændes men stiller somregel heller ikke mit barn med ansigtet vendt direkte mod solen - ryggen af barnevognen hvis der absolut ikke er læ/skygge nogle steder..følger heller ikke disse svar 100 % for så var jeg hysterisk, men logikken med bleen foran kan jeg sgu godt se, for så kommer der jo ingen cirkulation af luften derinde..

Mht regnslaget..er jo en smagssag men det skærmer muligvis for vind i disse tider, men er jo også en ret hysterisk mor hvad træk angår så hun bliver somregel stillet hvor der er læ (og min datter er altså 2½ )

og det med sutten har vi nu aldrig gjort..

Jeg  er jo også en af de mødre der har barnet ude at sove selvom det ikke er videnskabeligt bevist at det er sundere for barnet, men fordi min datter bare ikke vil sove indenfor til middag..håber dp kan rette lidt op på det inden børnehsvestart

og i Jeres situation kan jeg godt se formålet med det hele - synes det er helt ok hvordan du vil gøre det..men ville som de andre også siger se om muligheden for at en gammel barnevogn kan være der..altså så liften ikke står direkte på jorden eller få fat i en gammel klapvogn til ingen penge hvori liften kan være..og nu siger jeg det igen - i jeres situation ville jeg have gjort det samme med regnslaget hvis jeg boede i lejlighed og kun kunne stå på altan..der er jo ikke andre muligheder hvor barnet kan stilles..

Anmeld

12. november 2011

lycly

Christina.78 skriver:

Nej barnet skal ikke blændes men stiller somregel heller ikke mit barn med ansigtet vendt direkte mod solen - ryggen af barnevognen hvis der absolut ikke er læ/skygge nogle steder..følger heller ikke disse svar 100 % for så var jeg hysterisk, men logikken med bleen foran kan jeg sgu godt se, for så kommer der jo ingen cirkulation af luften derinde..

Mht regnslaget..er jo en smagssag men det skærmer muligvis for vind i disse tider, men er jo også en ret hysterisk mor hvad træk angår så hun bliver somregel stillet hvor der er læ (og min datter er altså 2½ )

og det med sutten har vi nu aldrig gjort..

Jeg  er jo også en af de mødre der har barnet ude at sove selvom det ikke er videnskabeligt bevist at det er sundere for barnet, men fordi min datter bare ikke vil sove indenfor til middag..håber dp kan rette lidt op på det inden børnehsvestart

og i Jeres situation kan jeg godt se formålet med det hele - synes det er helt ok hvordan du vil gøre det..men ville som de andre også siger se om muligheden for at en gammel barnevogn kan være der..altså så liften ikke står direkte på jorden eller få fat i en gammel klapvogn til ingen penge hvori liften kan være..og nu siger jeg det igen - i jeres situation ville jeg have gjort det samme med regnslaget hvis jeg boede i lejlighed og kun kunne stå på altan..der er jo ikke andre muligheder hvor barnet kan stilles..

Mht stofbleen der mente jeg nu ikke så meget når man stiller dem til at sove, men hvis man går tur med dem fx

Men en altanbarnevogn ville helt klart være at foretrække, jeg tror virkelig bare ikke at der er plads derude. Der er lige plads til at jeg kan stille to stole overfor hinanden og så kan liften stå derpå.

Men det er som sagt også kun fordi det er den eneste mulighed vi har. Og det er jo ikke en ret holdbar løsning i længden, da hun snart er for stor til liften Måske man skulle forsøge at proppe en barnevogn derud. Det ku jo være at jeg fejlbedømmer pladsen lidt

Anmeld

12. november 2011

lycly

Lilje82 skriver:

Jeg har beklageligvis ikke lige læst de andre svar....

Men jeg ville finde en brugt barnevog til altanen, det er efterhånden ved at være ret koldt ude og jeg ville ikke stille mit barn kun i liften ude.... Og hun vil jo blive for stor til liften på et tidspunkt

Det ville jeg også super gerne, men tror vitterligt ikke der er plads til en barnevogn derude desværre

Anmeld

12. november 2011

Christina.78

LunaLykke skriver:

Mht stofbleen der mente jeg nu ikke så meget når man stiller dem til at sove, men hvis man går tur med dem fx

Men en altanbarnevogn ville helt klart være at foretrække, jeg tror virkelig bare ikke at der er plads derude. Der er lige plads til at jeg kan stille to stole overfor hinanden og så kan liften stå derpå.

Men det er som sagt også kun fordi det er den eneste mulighed vi har. Og det er jo ikke en ret holdbar løsning i længden, da hun snart er for stor til liften Måske man skulle forsøge at proppe en barnevogn derud. Det ku jo være at jeg fejlbedømmer pladsen lidt

nå ok..så misforstod jeg..der er selvfølgelig cirkulation i vognen når I går, men alligevel..det er vist op til den enkelte hvad man gør der..har stadig ikke brugt det..har så bare vendt barnevognen, men hver mand sin mening..det skal vi ikke blive uvenner over..

ja kan nok se problematikken hvis der ikke er plads, men kender I ikke nogen der har en vogn I kan afprøve deroppe eller havde I ikke en selv som I kunne prøve med..?

Anmeld

12. november 2011

lycly

Christina.78 skriver:

nå ok..så misforstod jeg..der er selvfølgelig cirkulation i vognen når I går, men alligevel..det er vist op til den enkelte hvad man gør der..har stadig ikke brugt det..har så bare vendt barnevognen, men hver mand sin mening..det skal vi ikke blive uvenner over..

ja kan nok se problematikken hvis der ikke er plads, men kender I ikke nogen der har en vogn I kan afprøve deroppe eller havde I ikke en selv som I kunne prøve med..?

Vi har en barnevogn, men den er stor, det er en stor emmaljunga, og den er jeg næsten 100% sikker på IKKE kan være der. Men man kan jo altid prøve

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.