Har brug for råd ang. at sove på altan..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. november 2011

Angelspot

LunaLykke skriver:

Min datter sover, som de fleste andre børn, rigtig godt udenfor. Men vi bor i en lejlighed hvor den dertilhørende gård ikke er "låst". Man kan gå lige ind ude fra gaden af, så jeg er slet ikke tryg ved at stille hende dernede da vi bor på 2. sal . Og i øvrigt ingen babyalarm har!

Så tænkte jeg: Altan! Vi har nemlig en altan. Men nu kommer det næste problem. Jeg har ikke en altanbarnevogn. Og gider ikke slæbe barnevognen op på 2. sal hver dag.
Så jeg tænkte om man måske kunne stille hende ud på altanen i liften?? Altanen er "omhegnet" af ca ½ meter mur, altså ikke tremmer. Så den er tæt og hun ville stå i læ.

Er det en total dårlig idé??

Jeg bor på 2. sal og har en altanbarnevogn, som lillemanden sover i hver eneste dag, i al slags vejr!

Den barnevogn vi har derude, står der fast og kommer aldrig op og ned, vi har nemlig en anden vi bruger når vi er ude. Og den på altanen har jeg købt brugt for 300 kr, så det er ikke det, det kommer an på. Når det blæser, vender jeg barnevognen på skrå, så det ikke blæser lige ind og kommer regnslaget over (samtidig med at jeg giver ham lidt mindre tøj på, for det bliver varmere når slaget er over).

Jeg synes ikke det er en god ide at lægge din datter i liften udenfor, men det er af den grund at jeg personligt synes en barnevogn isolerer meget bedre og at børn har brug for at blive omsluttet. Men du kan evt sætte liften ned i altanbarnevognen hvis du gerne vil have hun sover i den.

Bare tanker fra en altanmor til en anden

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. november 2011

Becks

Angelspot skriver:

Jeg bor på 2. sal og har en altanbarnevogn, som lillemanden sover i hver eneste dag, i al slags vejr!

Den barnevogn vi har derude, står der fast og kommer aldrig op og ned, vi har nemlig en anden vi bruger når vi er ude. Og den på altanen har jeg købt brugt for 300 kr, så det er ikke det, det kommer an på. Når det blæser, vender jeg barnevognen på skrå, så det ikke blæser lige ind og kommer regnslaget over (samtidig med at jeg giver ham lidt mindre tøj på, for det bliver varmere når slaget er over).

Jeg synes ikke det er en god ide at lægge din datter i liften udenfor, men det er af den grund at jeg personligt synes en barnevogn isolerer meget bedre og at børn har brug for at blive omsluttet. Men du kan evt sætte liften ned i altanbarnevognen hvis du gerne vil have hun sover i den.

Det er der hendes problem er  Hun har ingen altan barnevogn

Anmeld

11. november 2011

lycly

Angelspot skriver:

Jeg har ingen altanbarnevogn, og der er heller ikke plads til en barnevogn derude

Som update : Tog imod flere af jeres råd og lagde hende derude i dag i liften, placeret på 2 stole. Med regnslag henover. Og hun sov 3 timer. Skønt!

Anmeld

11. november 2011

K&S

LunaLykke skriver:

Min datter sover, som de fleste andre børn, rigtig godt udenfor. Men vi bor i en lejlighed hvor den dertilhørende gård ikke er "låst". Man kan gå lige ind ude fra gaden af, så jeg er slet ikke tryg ved at stille hende dernede da vi bor på 2. sal . Og i øvrigt ingen babyalarm har!

Så tænkte jeg: Altan! Vi har nemlig en altan. Men nu kommer det næste problem. Jeg har ikke en altanbarnevogn. Og gider ikke slæbe barnevognen op på 2. sal hver dag.
Så jeg tænkte om man måske kunne stille hende ud på altanen i liften?? Altanen er "omhegnet" af ca ½ meter mur, altså ikke tremmer. Så den er tæt og hun ville stå i læ.

Har du mulighed for at bære selve kassen til barnevognen op?

Jeg tror, det bliver lige koldt nok med kun lift på altanen - og med regnslaget risikerer du bare, at hun ligger i et fugtigt "miljø".

Vi har tit brugt kun at have kassen med op til mine bedsteforældre, da Anton ikke kunne sove andre steder end udenfor om dagen, men der var ikke plads til stellet. Det fungerede fint - kassen har jo også mere isolation end kun liften.

Ellers vil jeg anbefale at købe en vogn kun til altanen, de kan tit fås billigt, fordi de ikke behøver have de bedste køreegenskaber

Vi har selv en kombivogn, så da vi tog klapvognsdelen i brug, købte vi en vogn til altanen

Anmeld

11. november 2011

Mamalou

LunaLykke skriver:

Vi står i samme situation som jer. Dog kan vi godt få barnevognen med op, da vi har elevator. I starten kørte jeg hele barnevognen ud på altanen, men blev hurtig træt af at støvsuge og vaskegulv - for hold da op et svineri! 

Nu klikker jeg barnevognskassen af og sætter den på stor stole, så den ikke står direkte på jorden. Så den må vel være lige så godt som liften? Så længe hun er varm og tør!

Anmeld

11. november 2011

Mumto3

Taget i betragtning at det er de næste 2år i får brug for en Altanbarnevogn så ville jeg ofre de 200-300kr sådan en koster brugt. Som lille ligger hun meget bedre i lift i barnevogn end kun i lift, og når hun er blevet for stor til liften, så har du barnevognon at lægge hende ud i. Der er mange SP der fraråder at bruge reg slag med mindre det regner. Det skaber nemlig et rigtig dårligt indeklima i barnevognen. Så det ville jeg bestemt ikke gøre på daglig basis.Jeg har været vildt glad for vores Alta vogn. Det er så skønt bare at lægge barnet ud, i stedet for enten at skulle gå tur, eller skulle løbe op og ned i gården. Vi boede også på 2.sal og ved barn nr et havde vi ikke altan. Da nummer to blev født, fik hele ejendommen altaner, og det var bare et helt andet liv!

Anmeld

12. november 2011

foto på lærred

LunaLykke skriver:

Jo det har jeg, det lyder som en god idé, DET må jeg prøve , tusind tak

Er det ikke noget med at man ikke må bruge regnslaget for meget? Det sagde min sp i hvertfald til mig (med den første) noget med at der ikke er så god "udluftning" og man kun skal bruge regnslaget i kortere perioder (f.eks hvis man er på vej hjem fra supermarkedet og det begynder at regne eller lig)

Anmeld

12. november 2011

foto på lærred

LunaLykke skriver:

Jo det har jeg, det lyder som en god idé, DET må jeg prøve , tusind tak

Er det ikke noget med at man ikke må bruge regnslaget for meget? Det sagde min sp i hvertfald til mig (med den første) noget med at der ikke er så god "udluftning" og man kun skal bruge regnslaget i kortere perioder (f.eks hvis man er på vej hjem fra supermarkedet og det begynder at regne eller lig)

Anmeld

12. november 2011

SussieThyssen

LunaLykke skriver:

Nej, det er ikke nogen god ide, de små får let træk, men hvorfor ikke kigge i gul og gratis efter en altanbarnevogn?

Det er så let at skaffe sig.
Jeg ser da også af og til herinde, at der er en der gerne vil af med sådan en.

Kærligst
Sussie

Anmeld

12. november 2011

Christina.78

Korrekt...gælder jo også ved regnslag

http://www.sundhedsplejersken.dk/Find-svar/Find-alle-svar-demo/gravid/Regnslag-til-barnevogn/?alpha=28441

Regnslag er godt, når du går tur i regnvejr med dit barn i barnevogn eller klapvogn.

Det er godt med et regnslag til at holde regnen ude, når du fx er på farten. Hvis dit barn sædvanligvis står ude og sover fx i en have eller en gård, så bliver det for tæt og for indeklemt med et regnslag. I den situation kan du sætte dit barn under et halvtag eller et andet sted, hvor der er læ og beskyttelse. Det klogeste er at udtænke en permanent og god løsning, som skærmer barn og vogn for blæst, regn og anden nedbør. Men barnet skal ikke skærmes for den friske luft og dagslys. Der må selvfølgelig ikke være direkte sol ned i vognen, eller sol, som kan varme barnevognen op til hedebølgetemperatur. Cirkulation og frisk luft omkring barn og barnevogn er vigtig.

Derfor er det også en dårlig ide at lukke barnevognsåbningen til med bleer, sågar tæpper og andre ting. Forlæderet har lidt afskærmning, der kan sættes op, hvis der er blæst omkring vognen. Med den oppe er barnet beskyttet, men får stadig frisk luft.

Det er i øvrigt godt, at børn sover lyst om dagen. Det hjæper dem til at skelne mellem nat og dag, fx hvornår det er middagssøvn, og hvornår det er nattesøvn.

Husk også lige, at en barnevogn - uden barn - som står i en kold garage eller kælder i nogle dage med et fugtigt regnslag over, det bliver hurtigt angrebet af mug og skimmelsvamp. Den slags kan gøre vognen ubrugelig. Så pas på med det.

Jeg bruger stort set aldrig mit regnslag (medmindre det regner total meget- men så går jeg somregel heller ikke tur ) efter min sundhedsplejerske hev det af og spurgte, om jeg selv ville bryde mig om at sove i regntøj  (det med “åndbart” er ifølge hende blot et salgstrick).  

http://www.sundhedsplejersken.dk/Familie/Artikler-om-familie2/Sund-familie/Varme-vaske-og-passende-temperatur/

Af en eller anden grund tror mange forældre med spædbørn, at de skal sætte en stofble for barnevognsåbningen. Den siges at skulle beskytte barnet mod solen, mod fluer og myg, mod indtryk og måske også hjælpe barnet til at finde ro. Jeg kender ingen videnskabelige kilder, der kan bekræfte det - og det er helt sikkert heller ikke undersøgt. Men een ting kan jeg love jer ud fra min sunde fornuft og erfaring, det bliver MEGET varmt og tæt.

Væk med bleen i varmen

Dit barn skal have luft - masser af luft. Så du vil opdage, at dit barn får det meget bedre, når det kan få frisk luft at trække vejret i, og der ikke er tæt og stillestående luft omkring det. Det kan også godt være tilfældet med et myggenet, som også er tæt at have over barnevognen. Er det i aftenskumringen, hvor temperaturen er nede på 18 - 20 grader og myggene svirrer, så er ideen god. Men er det høj sol og 25 grader, så er nettet med til at holde temperaturen oppe. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.