Depression, hvad fanden gør jeg!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.159 visninger
17 svar
0 synes godt om
8. november 2011

Anonym trådstarter

Ja nu siger jeg det, jeg har en depression! Jeg var ved læge igår og han sagde bare at der ikke var nogen tvivl om at jeg har en depression og jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre...

Jeg får intet lavet herhjemme af de praktiske ting, kan ikke sove, har tabt mig 8 kg og jeg melder mig syg fra min uddannelse oftere end jeg møder op... 

Jeg har en datter der bliver 1 år i denne måned og jeg vil ikke have at det skal gå ud over hende. Min kæreste er også studerende og han er ikke hjemme fra 7-16.. Jeg føler virkelig ikke at jeg kan mere... Jeg vil så gerne have ordnet vasketøj og fjernet opvasken, men hvis jeg så beslutter mig for at få det gjort (en dag jeg bliver hjemme fra skole) så kommer jeg bare ikke igang!

Det fungerer overhoved ikke og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.. Jeg skal til læge på fredag igen og snakke om hvordan det er gået i denne uge, hvor jeg så har sygemeldt mig fra studiet og bare er hjemme...

Er der nogle der har gode råd? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. november 2011

Baby2010/2013

Anonym skriver:

Ja nu siger jeg det, jeg har en depression! Jeg var ved læge igår og han sagde bare at der ikke var nogen tvivl om at jeg har en depression og jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre...

Jeg får intet lavet herhjemme af de praktiske ting, kan ikke sove, har tabt mig 8 kg og jeg melder mig syg fra min uddannelse oftere end jeg møder op... 

Jeg har en datter der bliver 1 år i denne måned og jeg vil ikke have at det skal gå ud over hende. Min kæreste er også studerende og han er ikke hjemme fra 7-16.. Jeg føler virkelig ikke at jeg kan mere... Jeg vil så gerne have ordnet vasketøj og fjernet opvasken, men hvis jeg så beslutter mig for at få det gjort (en dag jeg bliver hjemme fra skole) så kommer jeg bare ikke igang!

Det fungerer overhoved ikke og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.. Jeg skal til læge på fredag igen og snakke om hvordan det er gået i denne uge, hvor jeg så har sygemeldt mig fra studiet og bare er hjemme...

Snak med en psykolog så hurtigt som muligt! De kan deres kram og du undgår at depressionen udvikler sig!

Held og lykke

Anmeld

8. november 2011

VIPpigen

Du skal finde ud af om du kan klare samtalerne ved lægen, eller om du skal til en psykolog.

Og så skal du feks. sætte dig et lille mål hver dag. Feks vaske tøj og hænge det op en dag (mandag som eksempel) vaske op (tirsdag) tage vasketøj ned og ligge sammen (onsdag)

Det lyder vildt flad, men du skal have en lille struktur, og det skal virke overskuligt, ellers kommer man aldrig i gang. Det er så vigtigt du tager det i små bidder, ellers ryger du måske længere ned.

Kan du feks være sygmeldt frem til efter jul, og genoptage studier der, eller er det NO GO??

For meget stress udløser det mindste tilbagefald når det er. 

Jeg har selv været på antidepressiv i 10 år nu, og for mig er det, det bedste der er sket. Jeg råder dog ikke til medicin før alle andre muligheder er prøvet af. Jeg ville så gerne jeg ikke skulle tage mit, men det reddede mit liv.

Du er velkommen til at skrive i privat.

Anmeld

8. november 2011

Ansemusen

Anonym skriver:

Du skal ringe i dag og bede om en henvisning til en psykiater og finde en god en! Han/hun kan hjælpe med den rigtige medicinering.

Og så skal du snakke med en psykolog eller en psykoterapeut!

Er det muligt at du har en fødselsdepression? Hvornår startede det med at gå nedad bakke?

Du skal i hvert fald have hjælp, så det ikke bliver værre eller kronisk!

Anmeld

8. november 2011

Anonym trådstarter

Ansemusen skriver:

Du skal ringe i dag og bede om en henvisning til en psykiater og finde en god en! Han/hun kan hjælpe med den rigtige medicinering.

Og så skal du snakke med en psykolog eller en psykoterapeut!

Er det muligt at du har en fødselsdepression? Hvornår startede det med at gå nedad bakke?

Du skal i hvert fald have hjælp, så det ikke bliver værre eller kronisk!

Det startede faktisk for længe siden...

Først var det min datters nattesøvn der blev så dårlig at vi ikke fik sovet mere end 1 time af gangen, så var forholdet ved at gå i stykker og det fungerede så egentlig godt i juli og august... men har en mistanke om at det er da jeg startede i skole 1.september at det gik galt.. jeg har hverken tid eller overskud til at ordne noget når jeg kommer hjem og jeg føler at jeg er verdens dårligste mor fordi jeg ikke har mere tid sammen med min datter...

Anmeld

8. november 2011

Flødebollen

Godmorgen du!

Jeg vil så dele med dig, at jeg står i nøjagtig samme situation. Jeg fik diagnosen i maj måned. Og symptomerne var nøjagtig de samme, som du beskriver.

Jeg talte med min læge til at begynde med, blev så henvist til en psyk(De er gratis, da de er en del af sygehusvæsenet) og nu taler jeg med en psykolog.

Åh, hvor jeg så godt kan følge dig. Jeg har heldigvis en meget forstående arbejdsplads, der har kunne give mig rum og plads til, at jeg kunne have min sygdom i fred. At det blev på mine præmisser.

Angående gode råd: Accepter! Accepter, at du er syg. At du ikke kan klare det pres, du kunne før. Din krop har nu reageret så voldsomt på stress og overbelastning, at du er blevet psykisk syg. Ja, det lyder ulækkert, men det er sandt. Det er svært at nå til erkendelsen, men det er klart første skridt til, at man får det bedre. Skide være med det vasketøj. Din kæreste må i denne svære tid hjælpe dig så meget som muligt. Han skal forstå, at du ikke kan overskue det, du kunne før.

Spørg evt. også nogle i din familie om hjælp. Jeg ved, det er svært. Men, det er det eneste, du kan gøre. Bede om hjælp. Du kan ikke selv, og jo mewre, du prøver på at prøve hårdere, jo mere syg bliver du. Kan du følge mig?

Du er meget velkommen til at skrive til mig i privaten. Jeg er endnu ikke rask, men det, man kalder symptomfri.

Det kommer til at betyde, at du vil ændre dig. Men det er også en god ting. For der er en grund til, at korthuset er væltet denne gang. Du skal prioritere og beslutte om du gør ting, fordi du vil eller fordi du føler dig tvunget til det. Det gælder om at glædes over de små bitte sejre, som at gå ud med skraldet, hænge tøj op, gå en tur med barnevognen. Alt sammen små sejre, der skal fejres frem for at hænge sig i alt det, man ikke når.

Som min mand siger: Det vigtigste er, at vi har hinanden. Alt det andet kan vente til i morgen.

Kram

Anmeld

9. november 2011

hmg86

Jeg har selv været i samme situation, og sender dig de bedste tanker gennem den svære tid..

Jeg fik konstateret en depression for cirka 1 år siden.. Jeg havde intet overskud i hverdagen og sov elendigt.. Min kæreste og jeg var tit i diskussioner, og jeg blev sur over ingenting.

Gik til sidst til lægen, som sendte mig videre til en psykolog.. Det viste sig at være noget, der faktisk lå langt tilbage, men som en ny arbejdsplads fik rodet op i. Derudover startede jeg på antidepressive piller, som jeg netop er færdig med. Det hjalp utrolig meget. Jeg fik mere overskud i hverdagen og kunne bedre klare små ting som opvask og støvsugning.. tog det lidt ad gangen..

Min kæreste og jeg har det meget bedre.. ingen diskussioner.. jeg føler mig ligefrem lykkelig.. Og der er ingen tvivl om, at var det ikke for ham, så havde jeg aldrig klaret mig igennem.. Støtte betyder alt.. 

Anmeld

9. november 2011

Flødebollen

Jeg må tilslutte mig Fynni.

Støtte fra de nærmeste er altafgørende. Jeg har været på anti dep. piller i et halvt år. Ville ikke det "skidt" i starten - netop fordi stress/depression er så skide stigmatiseret. Men det er det bedste, jeg nogensinde har gjort for mig selv og mit forhold.

Anmeld

24. november 2011

Camilla <3

Jeg ved lige præcis hvordan du har det! Jeg fik selv konstateret at jeg har en depression, for snart et år siden. Du er velkommen til at skrive en privatbesked, hvis du vil snakke med en som er i samme båd, som du. Du får et kæmpe kram med på vejen.

Anmeld

24. november 2011

MinNoah

Anonym skriver:

Jeg har netop idag sygemeldt mig fra mit studie - havde ellers kun 2 mdr i mål! Men jeg kunne bare ikke mere!!! Jeg har ikke depression, og kan godt overskue at vaske tøj osv. men jeg har STRESS! (og angst symptomer) og idag knækkede filmen bare da jeg sad med alle bøgerne og min computer - jeg rystede, græd og kunne ikke sætte 2 ord sammen!

Lige pt skal jeg ha snakket med studievejleder + læge og derefter skal jeg virkelig passe på mig selv - for den stress kan bare ødelægge alt livsglæde!
Jeg har også en søn på 2,5 år jeg skal tage mig af... Og et huskøb!! Er SÅ nervøs for hvad banken siger ang. min forlængelse af uddannelsen sådan rent økonomisk, men idag må jeg være ligeglad! For mit helbred er det vigtigste - og min søns velbefindende....

Idag indså jeg det langt om længe: jeg har stress!

Stort kram til en "Medlidende".

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.