Boller

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17.094 visninger
11 svar
0 synes godt om
3. marts 2008

SaNiNa

Har sådan lyst til nybagte boller, og kunne godt tænke mig at prøve en ny opskrift for ikke altid at bruge den somme...

Er der nogen nogen af jer som har en?

Sanne

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. marts 2008

Loggidut

Jytteboller
50 g gær
250 ml. mælk
1 dl. olie.
2 æg
1 spsk vanillesukker
1 spsk sukker
1 tsk. salt
ca 500 g. mel (dejen må gerne være lidt blød)

hævetid ca 1 time, formes til boller (de bliver bedst hvis du smørre fingrene med olie når du former dem) og efterhæver i ca 20 min.

bages på midterste rille i ca 12-15 min ved 200 grader.

de er fantastiske...og vi bruger dem altid til fødselsdage

Anmeld

3. marts 2008

Kristina V

3 Gulerødder
25 g gær
1 1/2 Dl lunkent vand
Olivenolie (Efter behov)
1 æg
125 g Grahamsmel
125 hvedemel (mere alt efter olie mængden)
knivspis salt
Sesamfrø
mælk

Opløs gær i vandet og rør æf salt og de revede gulerødder i.
Kom mel og olien i... Måske der ska mere mel til alt efter olie mængden..
Dejen ska være lige på slutten af "klister punktet". Hæve en halv time..
Formes boller, og efter hæve 15 min.
Pensles med mælk og drysses med sesamfrø på toppen.
I ovnen 10-14 min...

Anmeld

3. marts 2008

SaNiNa

Kristina V skriver:

3 Gulerødder
25 g gær
1 1/2 Dl lunkent vand
Olivenolie (Efter behov)
1 æg
125 g Grahamsmel
125 hvedemel (mere alt efter olie mængden)
knivspis salt
Sesamfrø
mælk

Opløs gær i vandet og rør æf salt og de revede gulerødder i.
Kom mel og olien i... Måske der ska mere mel til alt efter olie mængden..
Dejen ska være lige på slutten af "klister punktet". Hæve en halv time..
Formes boller, og efter hæve 15 min.
Pensles med mælk og drysses med sesamfrø på toppen.
I ovnen 10-14 min...

gulerødderne springer jeg lige over kan ikke synke det, ved ikke lige hvorfor men har aldrig kunne tage dem i brød el. kager.

Anmeld

3. marts 2008

DeeDee

Denne her er fantabulous... man skal IKKE ælte dejen, der er næsten ingen gær i, man kan variere den et utal af gange med forskellige meltyper og kerner, grøntsager, den skal hæve i køleskabet og kan holde i 4-5 dage, så man kan få friskbagte boller HVER morgen. Det gør vi efter jeg har fået denne opskrift... de bliver supersprøde og gode med rugmel i. :P

Jeg laver altid kun ½ portion

Here goes:

Langtidshævede boller - 20-25

1 liter vand
2 dl surmælk (Yoghurt naturel, tykmælk eller A38)
10 g gær
900 g hvedemel
300-400 g andet (Spelt, Havregryn, rugmel, groft mel) Bruger du kerner, kommer du bare lidt mindre mel i
7 spsk olivenolie
3 tsk salt
1 tsk sukker/honning

Blandes sammen med en håndmixer. Dejen skal være tykt flydende, ikke fast som en klump. Den skal flyde ud når man holder op med at mixe. Jeg bruger altså bare en grydeske og det bliver helt fint.
Hæver i en skål med vrap over, i køleskabet natten over - eller tilsvarende tid.

Tag en spiseske, dyp den i vand ml. hver bolle og "klat" dejen ud på bagepladen. Så bliver de rustikke i formen

Bages ved 230 Grader i 15-20 min (varmluft 210 grader). Mine får 17 min

Kan også kommes i en brødform - så skal det have ½ time ca :)

God fornøjelse

Anmeld

3. marts 2008

SaNiNa

DeeDee skriver:

Denne her er fantabulous... man skal IKKE ælte dejen, der er næsten ingen gær i, man kan variere den et utal af gange med forskellige meltyper og kerner, grøntsager, den skal hæve i køleskabet og kan holde i 4-5 dage, så man kan få friskbagte boller HVER morgen. Det gør vi efter jeg har fået denne opskrift... de bliver supersprøde og gode med rugmel i. :P

Jeg laver altid kun ½ portion

Here goes:

Langtidshævede boller - 20-25

1 liter vand
2 dl surmælk (Yoghurt naturel, tykmælk eller A38)
10 g gær
900 g hvedemel
300-400 g andet (Spelt, Havregryn, rugmel, groft mel) Bruger du kerner, kommer du bare lidt mindre mel i
7 spsk olivenolie
3 tsk salt
1 tsk sukker/honning

Blandes sammen med en håndmixer. Dejen skal være tykt flydende, ikke fast som en klump. Den skal flyde ud når man holder op med at mixe. Jeg bruger altså bare en grydeske og det bliver helt fint.
Hæver i en skål med vrap over, i køleskabet natten over - eller tilsvarende tid.

Tag en spiseske, dyp den i vand ml. hver bolle og "klat" dejen ud på bagepladen. Så bliver de rustikke i formen

Bages ved 230 Grader i 15-20 min (varmluft 210 grader). Mine får 17 min

Kan også kommes i en brødform - så skal det have ½ time ca :)

God fornøjelse

den må jeg da prøve den lyder lidt special den dej fylder "dejen" så ikke bare ud på pladen? eller bliver den fast mens den hæver?

sanne

Anmeld

3. marts 2008

Pia.

kan se du har fået rigeligt med opskrifter *S* skulle de ikke være lækre nok så har jeg en super opskrift... - den må du prøve næste gang du skal bage....

tror jeg ville gå ud og bage dem med det sammen.... har også købt ind til kanelsnegle..... - mums ! - så har jeg en glad familie i eftermiddag...

Knus fra Pia - hende det elsker mad (L)

Anmeld

3. marts 2008

SaNiNa

PiaR skriver:

kan se du har fået rigeligt med opskrifter *S* skulle de ikke være lækre nok så har jeg en super opskrift... - den må du prøve næste gang du skal bage....

tror jeg ville gå ud og bage dem med det sammen.... har også købt ind til kanelsnegle..... - mums ! - så har jeg en glad familie i eftermiddag...

Knus fra Pia - hende det elsker mad (L)

ååårh kanelsnegl numms det er osse bare godt...

Anmeld

3. marts 2008

DeeDee

Sanne Andersen skriver:

den må jeg da prøve den lyder lidt special den dej fylder "dejen" så ikke bare ud på pladen? eller bliver den fast mens den hæver?

sanne

Nej Dejen er ikke flydende som vand eller grød. Den er jo en dej, men ikke så fast at den kan samles til en klump. Lidt ligesom dej hvor du bare ikke lige havde mel nok... hvis du forstår. Den hæver op til boller når de kommer i ovnen. De bliver lidt som gulerodsbrud eller sådan i faconen :) Fidusen er også at have en varm ovn og så lige klaske dejen på pladen 2 sek. før de skal i ovnen. Det bliver ikke sådan boller på den facon hvis du tænker på sådan nogle runde fine nogen. Det er små rustikke boller

Anmeld

3. marts 2008

DeeDee

Den bliver også mere fast når den hæver. Melet og kernerne suger jo noget af væden. Det at dejen er kold gør den også nemmere at arbejde med.
Jeg må sige igen... det er fantastisk at det ikke sviner som med andre slags brød der skal æltes og hæve og æltes igen og mel ud over det hele.
Det er SUPER nemt :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.