Giver i stadig modermælkserstatning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.986 visninger
23 svar
0 synes godt om
25. oktober 2011

DK

Nu læste jeg jo lige at kloge AG-mor giver smilla sødmælk i sutteflasken til natten.

Richard har jo været på flaske siden han var (øhhh) 4-5 mdr. Så det fortsætter jeg jo med, mme-vis. Men hvornår skal vi stoppe med det?

Pt. hvor han selv spiser aftensmad og bliver ret knotten når vi prøver at hjælpe, så er jeg af og til ret meget i tvivl om hvor meget han reelt får proppet ind. Især fordi at han pt drikker 240 ml. mme hver aften. Normalt har det svinget meget og nogen gange ville han intet have og andre gange meget.

Men hvad gør i andre? Ved i hvornår de ikke skal have mme i flasken mere? Han får det jo kun om aftenen og så ellers almindeligt "menneskemad og drikke" resten af dagen. Han er også ved at blive lidt tyk synes jeg? Han har fået lidt kinder og hager, jeg skal lige have ham vejet igen (nok 3 uger siden sidst).  Han er 77 cm målte vi i går, ved i hvor meget man så skal veje? Nogen der lige har det der skema liggende?

Nå det blev vist lidt om det hele...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2011

Mettemus

Laurits får ingen mme og kun sødmælk i sin grød. Hsn viæ simpelthen ikke ha' det, og jeg kan jo ikke rigtig tvinge det i ham. Min sp sagde så at han fint kunne klare sig med sødmælk og undvære mme (da var han otte mdr og jeg forsøgte stadig at lære ham at drikke mælk). Han får derfor heller ikke flaske inden han skal sove. Så mit udmiddelbare gæt er at det nu handler mere om putteritual, hygge og tryghed end egentligt behov? Ved ikke med vægt

Anmeld

25. oktober 2011

AnneBJ

Ja det er jo det farlige ved forskellige SP'er... for min siger INGEN komælk før 8-9 mdr... 

Sundhedsstyrrelsen anbefaler, at man venter med komælk til den alder. På det tidspunkt skal SP så vejlede i, om man har et "sødmælks-" eller "letmælksbarn". Det skal ganske enkelt hjælpe til at forebygge fedme..... 

Så jeg giver Felixen MME, i hvert fald når jeg tilbereder grød kun til ham. Hvis jeg koger risengrød til os alle, får han sødmælk, og hvis der er mælk i noget af vores mad får han også det. Han får sødmælk i kop, da han ikke kan fordrage vand, og jeg gider ikke stå og blande "drikke-mme" som bare skal smides ud gang på gang... 

Så, her i Kolding kommune skal barnet være 9 mdr., før man stopper med MME.. (og jo, de er jo stadig VORES børn osv., men Felix er jævnt ligeglad med om det er sødmælk eller mme, så jeg fortsætter med mme, så behøver jeg ikke huske at give jern heller..)

Anmeld

25. oktober 2011

DK

Arghhh....

Det blev jeg jo ikke klogere af!

Hmm... Måske vi bare skulle droppe aftenflasken. Eller... Måske han så bliver helt tyyyynd igen. (aghh mon dog, vel Ditte?)

Vores SP sagde sødmælk fra 6 mdr. Det har han så fået at drikke, men jo ikke i flasken. Endnu. Han bliver 9 mdr. i morgen og er jo så uanset hvad over din grænse Anne.

Hmm...

Anmeld

25. oktober 2011

Karina84

AnneBJ skriver:

Ja det er jo det farlige ved forskellige SP'er... for min siger INGEN komælk før 8-9 mdr... 

Sundhedsstyrrelsen anbefaler, at man venter med komælk til den alder. På det tidspunkt skal SP så vejlede i, om man har et "sødmælks-" eller "letmælksbarn". Det skal ganske enkelt hjælpe til at forebygge fedme..... 

Så jeg giver Felixen MME, i hvert fald når jeg tilbereder grød kun til ham. Hvis jeg koger risengrød til os alle, får han sødmælk, og hvis der er mælk i noget af vores mad får han også det. Han får sødmælk i kop, da han ikke kan fordrage vand, og jeg gider ikke stå og blande "drikke-mme" som bare skal smides ud gang på gang... 

Så, her i Kolding kommune skal barnet være 9 mdr., før man stopper med MME.. (og jo, de er jo stadig VORES børn osv., men Felix er jævnt ligeglad med om det er sødmælk eller mme, så jeg fortsætter med mme, så behøver jeg ikke huske at give jern heller..)

Næsten det samme siger min - dog siger hun 1½ dl. sødmælk op til de 9mdr. og så derefter kan man gi dem lidt mere mælk og lidt mindre MME.

Men hun sagde altså min. 400ml. MME skal de stadig have  

Og vi kan så nogenlunde få det til at passe her 

Anmeld

25. oktober 2011

bøgelund

DK skriver:

Arghhh....

Hmm... Måske vi bare skulle droppe aftenflasken. Eller... Måske han så bliver helt tyyyynd igen. (aghh mon dog, vel Ditte?)

Vores SP sagde sødmælk fra 6 mdr. Det har han så fået at drikke, men jo ikke i flasken. Endnu. Han bliver 9 mdr. i morgen og er jo så uanset hvad over din grænse Anne.

Hmm...

hvis han er glad for aftenflasken, syns jeg ikke du skal tage den fra ham endnu.. 

jeg giver en sjælden gang Anna natflaske, normalt får hun til nat, en lille portion youghurt med lidt havregryn på. 

jeg syns ikke man behøver tage flasken fra dem, før en 13-14 mdr alder.. specielt når det kun er til natten.. 

tror ikke han taber sig, hvis du kvitter den.. kan ikke lige vægtskemaet, men Anna ligger i normalen, og er 75 cm, og 10,5 kg.. hvis det kan hjælpe lidt?  

Anmeld

25. oktober 2011

Karina84

DK skriver:

Arghhh....

Hmm...

Jeg spurgte min hvad vi skulle gøre for så at få presset en ekstra flaske MME ind, og hun opfordrede os til at prøve med nat flasken, han drikker ca 100ml hvis han får den inden han skal sove der mellem 19 og 20. Han sover lige en time eller to længere når han har fået det (som regelt)

Anmeld

25. oktober 2011

Marco2

Jamen vi giver jo som sagt Smilla sødmælk. Grunden til det er at vejledningen for amning er 9 mdr og hvis man stopper inden da skal de ha' mme. Efter de 9 mdr skal de bare ha' min. 1/2 l mælkeprodukter og max 3/4 ltr. Og det skal jo så deles op på mælk, smør ost tykmælk mm.

Vi giver Smilla sødmælk fordi hun er lille så hun skal ha' mælkeprodukter så fede som muligt. En anden ting er at hun absolut ikke vil ha mme. Så for at sikre hun får nok mælk får hun flasken om aftenen. Men den kan hun jo i orincippet få på et andet tidspunkt i løbet af dagen, men da vi jo har flyttet på eget værelse og ingen amning om natten har vi valgt at indføre aftenflaske. Ved ikke om det er lidt en farlig vej at komme ind på men det er nu engang det valg vi har taget. SÅ må vi ta den kamp senere.

Jeg har sådan en kort oversigt med mad de forskellige måneder som vi har fået af sP'en. Den kan jeg sende til dig på mail if you want?

AG

Anmeld

25. oktober 2011

DK

Marco2 skriver:

Jamen vi giver jo som sagt Smilla sødmælk. Grunden til det er at vejledningen for amning er 9 mdr og hvis man stopper inden da skal de ha' mme. Efter de 9 mdr skal de bare ha' min. 1/2 l mælkeprodukter og max 3/4 ltr. Og det skal jo så deles op på mælk, smør ost tykmælk mm.

Vi giver Smilla sødmælk fordi hun er lille så hun skal ha' mælkeprodukter så fede som muligt. En anden ting er at hun absolut ikke vil ha mme. Så for at sikre hun får nok mælk får hun flasken om aftenen. Men den kan hun jo i orincippet få på et andet tidspunkt i løbet af dagen, men da vi jo har flyttet på eget værelse og ingen amning om natten har vi valgt at indføre aftenflaske. Ved ikke om det er lidt en farlig vej at komme ind på men det er nu engang det valg vi har taget. SÅ må vi ta den kamp senere.

Jeg har sådan en kort oversigt med mad de forskellige måneder som vi har fået af sP'en. Den kan jeg sende til dig på mail if you want?

AG

Tak! Det må du rigtig gerne! Jeg synes det lyder som en god ide med sødmælk, og det er jo derfor jeg blev helt i tvivl om nu at Richard også skulle have det!

Anmeld

25. oktober 2011

Marco2

DK skriver:

Tak! Det må du rigtig gerne! Jeg synes det lyder som en god ide med sødmælk, og det er jo derfor jeg blev helt i tvivl om nu at Richard også skulle have det!

Sendt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.