Honey<3 skriver:
Selvfølgelig er det dyrt at have børn, men det er jo noget vi selv vælger i vores liv
Vi vælger at få nogle dejlige børn og dermed følger en stor "regning" - men det må man jo bare sørge for at der er penge til, det skal jo kunne løbe rundt i den sidste ende
Jeg ved godt at tøj, overtøj, sko, barnevogne og andet udstyr er dyrt, men alligevel forstår jeg det bare ikke
Jeg forstår ikke din tankegang. Pengene skal lette dagligdagen for børnefamilierne, og af administrative årsager har man valgt, at de udbetales hvert kvartal. Alle familier i DK bruger langt flere penge på deres børn end børnefamilieydelsen. Hvis man nu forestillede sig, at vi modtog pengene dagligt, ville du så også insistere på, at vi lagde dem i et særskilt rum i pungen og udelukkende brugte dem på børnene i stedet for at lade dem være en del af det beløb, vi købte ind for - mad, tøj osv.? Eller ville det være mere passende, at de kom hver måned samtidig med, at fx instutionerne skulle betales, så lige netop DE penge gik til lige netop institutionerne?
Resultatet bliver jo præcist det samme, hvad enten jeg - som de fleste forældre - opfatter børnefamilieydelsen som en del af den store, fælles husholdningskasse, eller om jeg hver tredje måned omhyggeligt sørger for at bruge netop dé penge på børnene. Man kan også stille det sådan op, at jeg løbende tager forskud på de penge, jeg modtager en gang i kvartalet, og så "fylder hullerne" op med dem, når pengene går ind.
Jeg synes, det er en kunstig måde at opfatte familiens budget på - at lige præcis dé penge suverænt skal gå til børnene - på kroner og øre, tilsyneladende. Men det går ikke begge veje, vel? - jeg "må" jo godt (og er absolut nødt til!) at bruge penge på mine børn ud over børnefamilieydelsen.