Mikkel's mor <3 skriver:
Hejsa jeg har dette gamle spejl.. kan desværre ikke finde noget mærke på den :s men det kunne da være lidt sjovt at vide hvad den er værd. 
Hejsa, hvor er det morsomt og fint. 
Det er det man kalder et "entreespejl", og denne slags blev ofte lavet til de små smalle entreer i de lavere middelklassehjem, i årene omkring 1880'erne til ca 1910, og skulle stå oven på en smal kommode eller hylde, men kunne også bruges oven på en kommode, buffet eller gammeldags "skuffe-dragkiste"
De er næsten altid lavet i solid eg, er enten sort-eller brunbejsede og ofte lavet af en lokal snedker.
De fleste fra den periode er lavet med snoede bæresøjler til spejlet og har en lille skuffe til hårbånd, kamme og den slags under spejlhylden, og ellers er de enkle i træet med kun enkelte udskæringer evt ingen. Fra de finere borgerhjem var de gerne lavet af mahogni, og gik det rigtigt fint til, var de fx lavet af kirsebærtræ med indlægninger af andre træsorter.
Lige præcis din er MEGET morsom.
For at sige det lige ud, så har jeg ALDRIG set en med den slags udskæringer før.
Nu er billederne ikke helt optimale, for jeg ville gerne kunne se, om udskæringerne er lavet af en hel lang liste rundt om spejlet eller om det er flere udskårne små lister sat uden på hinanden, lag efter lag.
Og så ville jeg også gerne have haft et frontalbillede, de fleste er alle sammen lidt for meget oppe fra og ned, til tydeligt at kunne se det.
Men..pyt med det 
Morsomt er det.
At der er et fint blomsterklip
og et par tørrede bregner
lagt ned under glaspladen viser lige præcis hvad det blev brugt til, men det er ikke ret tit man er heldig at finde dem med glasplade, da de som regel er gået til, fordi glaspladen med tiden knækker.
Tror du de nedlagte ting er gamle eller er det nogen du eller en anden har lagt derned inden for nyere tid?
Jeg vil gætte på at spejlet må være blevet lavet et sted i Sønderjylland, da tyskerne altid har været meget glade for at udstyre deres møbler med alskens krummelyrer og forsiringer, og som følge deraf smittede af på sønderjyderne, så måske egnen omkring Tønder-Gråsteen.
Anslået værdi: Fordi det er i så pæn en stand og velbevaret uden at nogen har fundet på at male eller afsyre det (som burde forbydes ved lov) så kan det på auktion opnå en pæn pris i al almindelighed, men fordi det også har glaspladen og er så morsomt udskåret, så kan det for en samler gå højere end normalt.
Anslået kan det på en god dag blive solgt til mellem 1200 kr og 3000 kr, og har du en familiehistorie tilknyttet eller andet materiale, så kan prisen blive endnu højere.
En god ide er evt. at få et auktionshus til at vurdere det, som fx lauritz.com