Hvad synes du om ambulant fødsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. oktober 2011

merethe

Profilbillede for merethe

Jeg syntes at man burde have lov til at blive på hospitalet indtil amningen fungere ordentlig. Jeg kender et par stykker som er blevet sendt hjem og hvor amningen efterfølgende aldrig kom til at fungerere, så de måtte igang med flaske.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. oktober 2011

AnneAlbertsen

SussesB skriver:

Jeg er førstegangs fødende og jeg skal føde i Randers og jeg skal altså heller ikke føde ambulant 

Hvordan foregår det i Randers?

Anmeld

9. oktober 2011

musse1

AnneAlbertsen skriver:

Det varierer meget fra sygehus til sygehus hvordan det fungerer. 

Men man kan selvfølgelig altid tale med sin jordemoder og hører om mulighederne. 

Men som udgangspunkt er det meningen at alle, også førstegangsfødende skal sendes hjem. Man kan dog blive tilbudt 24/48 timers indlæggelse. Men det betyder stadig at amningen ikke er etableret før hjemsendelse. 

det er rigtigt, men tænker hvis ellers alt fungere, må det da også være det bedste for både mor og barn og komme hjem i rolig omgivelser som moren kender  . tror det er fordi det er en "ny regel" at folk lige skal vende sig til det, lige som så mange andre ting. for tror i lægden vil de fleste alligevel være glade for det..

men igen kommer jo an på hvilken person man er..

Anmeld

9. oktober 2011

AnneAlbertsen

musse1 skriver:

det er rigtigt, men tænker hvis ellers alt fungere, må det da også være det bedste for både mor og barn og komme hjem i rolig omgivelser som moren kender  . tror det er fordi det er en "ny regel" at folk lige skal vende sig til det, lige som så mange andre ting. for tror i lægden vil de fleste alligevel være glade for det..

men igen kommer jo an på hvilken person man er..

Ja, det gør det helt klart. 

Problemet er bare at dette har ført til flere genindlæggelser af både barn og mor.

Anmeld

9. oktober 2011

TaAsJu

musse1 skriver:

har du snakket med din jordmoder om at du meget gerne vil blive, pga. amningen vil du gerne til at ha til at fungere.. 

for her har jeg altid taget hjem efter et par timer, jeg har født, men med min nr 4 ville jeg gerne blive, da jeg også gerne ville ha amningen til at fungere, og det mente jordmoderen var en rigtig god ide, jeg tog så alligevel hjem efter et par timer, da der var booket op, og skulle lukke på en gang.. 

men min jordmoder sagde, at ja flere gangs fødene kommer som regel hjem efter et par timer, men hvis man ik har kunne få amning til at kører de andre gange, kan må få lov at blive, ta et snak med hende..

Har snakket lidt med hende om det, men hun skød det hen til jeg kommer hjem til DK i januar. For var bare så ked af det ikke kørte sidst.. Ikke at Fie har taget skade af og være flaske barn.. Det var bare så hyggeligt og det er jo det bedste!! Men jeg vil prøve og høre hende ad.. Tak

Anmeld

9. oktober 2011

TaAsJu

AnneAlbertsen skriver:

Det er ikke i orden.

Tal med din jordemoder og få hjælp denne gang.

Ellers skriv igen til mig, når du skal igang med at amme. 

Jeg har været to meget specielle ammeforløb igennem, og kan forsøge at give den hjælp jeg har i bagagen. 

Hvis du gerne vil. Så skal det nok lykkedes. Bare spørg om hjælp fra alle omkring dig.

1000 tak det er jeg glad for for jeg vil virkelig gerne..

Anmeld

9. oktober 2011

musse1

Mor til 2, snart 3 skriver:

Har snakket lidt med hende om det, men hun skød det hen til jeg kommer hjem til DK i januar. For var bare så ked af det ikke kørte sidst.. Ikke at Fie har taget skade af og være flaske barn.. Det var bare så hyggeligt og det er jo det bedste!! Men jeg vil prøve og høre hende ad.. Tak

jamen forstår dig fuldt ud, for er da også rart når man kan amme, så syns bestemt du lige skal tage en snak med hende. og tillykke med den lille 

Anmeld

9. oktober 2011

Mor til Frederic og Freya

AnneAlbertsen skriver:

Det er blevet indført at alle også førstegangsfødende skal føde ambulant. Det vil sige at de bliver sendt hjem 3-5 timer efter fødslen, hvis den er forløbet normalt. 

Jeg er SÅ forarget over den sparring. 

Som kvinder skal vi igennem den største oplevelse i vores liv, og det rykker altså rundt i nogle ting. Der skal sgu være opbakning omkring det at få et barn, SPECIELT hvis det er første gang. 

Jeg fødte selv første gang under strejken i 2008, og det var lidt de samme betingelser. Jeg gik ned med en fødselsdepression.

Hvis der er nogen der er bange for at føde, hjælper det heller ikke at vide at man skal føde ambulant.

JEG ER VRED!

Fødte også under strejken i '08 og hele vejen igennem var der ikke styr på noget som helst...

Fik pks pga han lå i tværleje og heller ikke der var der nogen service. Lå på stue med en anden pks'er og vi fik først taget kateter ud på natten, på trods af at de var kommet ud før middag.

Amningen kørte slet ikke, mælk ville ikke løbe til og de mente han nok havde smerte og gav ham sukkervand samtidig med han sutted hos mig... Hvilket resultered i 2 stk's brystvorter med sår. Blev ikke vejet inden vi tog hjem og vi var der i 5 dage. Så da sp kom da han var små 3 uger gammel havde han ikke engang taget 50 g på.

Er sikker på at del bliver tabt i deres spareplan og dertil flere efter indlæggelser...

Vi venter selv nr 2 til midt april og gruer da for det hele endnu engang...

Anmeld

9. oktober 2011

Caroline86

tænk sig, jeg synes faktisk det er en super god idé

Ingen bliver "smidt" hjem hvis de ikke er klar til det - HELLER ikke selvom den nye ambulante fødsel træder i kraft!

Dvs. at en familie der ikke er trygge ved at komme hjem, ikke bliver sendt hjem før de er trygge - det gælder både 1. 2. og 6. gangs fødende! Dernæst er det en prioritet for dem at amningen skal fungere inden man bliver sendt hjem!

Jeg sad hjemme i min stue 1½ døgn efter mit kejsersnit og jeg ville GERNE have været tidligere hjemme!

Ja, gu er det en kæmpe omvæltning at blive mor, men det er jo noget af det mest naturlige for os kvinder og de fleste får den der ur-kvinde-logik så snart barnet er ude - selvfølgelig er der nogen der har brug for støtte og det synes jeg bestemt også der skal være plads til!

Men indlæggelser og den der påduttede usikkerhed giver jeg ikke meget for!

Så hellere ambulante fødsler og grundigt fokus på efterfødselssamtaler og mere tidlig kontrol fra SP

Men jeg er også lidt sær med den slags

Anmeld

9. oktober 2011

Gaia

Caroline86 skriver:

tænk sig, jeg synes faktisk det er en super god idé

Ingen bliver "smidt" hjem hvis de ikke er klar til det - HELLER ikke selvom den nye ambulante fødsel træder i kraft!

Dvs. at en familie der ikke er trygge ved at komme hjem, ikke bliver sendt hjem før de er trygge - det gælder både 1. 2. og 6. gangs fødende! Dernæst er det en prioritet for dem at amningen skal fungere inden man bliver sendt hjem!

Jeg sad hjemme i min stue 1½ døgn efter mit kejsersnit og jeg ville GERNE have været tidligere hjemme!

Ja, gu er det en kæmpe omvæltning at blive mor, men det er jo noget af det mest naturlige for os kvinder og de fleste får den der ur-kvinde-logik så snart barnet er ude - selvfølgelig er der nogen der har brug for støtte og det synes jeg bestemt også der skal være plads til!

Men indlæggelser og den der påduttede usikkerhed giver jeg ikke meget for!

Så hellere ambulante fødsler og grundigt fokus på efterfødselssamtaler og mere tidlig kontrol fra SP

Men jeg er også lidt sær med den slags

Problemet er at der jo heller bliver sat fokus på efterfødselssamtaler og at mange steder er sp' en hjemmebesøg sparet væk. Så det bliver nogle stederlidt hen ad: hurtig hjem, kort samtale og selv være opsøgende til sp.Det er desværre ikke optimalt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.