navngivning...men ikke af barnet :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.801 visninger
25 svar
0 synes godt om
8. oktober 2011

KarinOM

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan I har fundet ud af om jeres forældre skal være "bedstemor og bedstefar" eller "mormor og morfar"? 

Mine forældre vil vist helst være "bedstemor og bedstefar" (det er deres første barnebarn) ...men sagen er nu at min kærestes forældre lige har fået det første barnebarn...og min kærstes bror og svigerinde har valgt at kalde hans forældre "bedstemor og bedstefar".

På den ene side synes jeg det ville være smart hvis vores barn og den lille ny fætter kunne sige det samme til min kærestes forældre (og de kommer nok til at være meget sammen)...men på den anden side synes jeg også, det vil være sært for vores barn med to sæt "bedsteforældre", hvilket betyder at der kun er "mormor og morfar" tilbage til mine forældre. Det er ikke sådan at nogen bliver sure eller noget, men jeg vil bare gerne have at alle er glade for deres "nye titler" :-)

Hmm...det blev vist lidt rodet, men vil egentlig bare gerne høre hvordan I har fundet ud af det? Kom det bare at sig selv...eller?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2011

Dinna88

Jeg synes "bedstemor" og "bedstefar" er så upersonlige ord, at dem har jeg aldrig brugt og heldigvis er det heller ikke et brugt ord i min kærestes familie. Min mormor hedder, for min niece, mormor Pia  Det er rigtig sødt. Kan slet ikke forestille mig at hun skulle hedde bedstemor...

Anmeld

8. oktober 2011

Maja_4000

Mine forældre er mormor og morfar .. Og min kærestes far er farfar .. Hendes farmor er desværre død :/ 

Men hverken mig eller min kæreste har kaldt vores bedsteforældre for bedstemor eller bedstefar .. Så det ville være ret "underligt" for os at skulle til at bruge den betegnelse

Anmeld

8. oktober 2011

-Sigrid-

Herhjemme er det morfar, farmor og farfar, oldemor, oldemor Inga, oldefar og oldefar tror jeg Min mor vil gerne kaldes M&M's fordi hun syntes hun er for ung til at være mormor, og jeg syntes hun er plat, så bliver hun noget bliver det nok også mormor 

I mit hoved er bedstemor hende der er med i en marmeladereklame eller hende der blev spist af en ulv 

Anmeld

8. oktober 2011

Kofoed.

Den problemstilling har vi også. Min mor og kærestens far er døde og vores tilbageværede forældre har begge fået nye partner. Jeg synes ligesom Dinna88, at det er upersonligt med bedstemor/far.
Men igen, det lyder dumt med morfar og bedste, farmor og bedstefar... Så hvad gør man lige? Oveni i det hele ville farmoren gerne kaldes bedstemor, men det gik over efter fødselen

Anmeld

8. oktober 2011

Nemesis

hø her har de ikke haft valget, her bliver de kaldt det de er..nemlig mormor/morfar og farmor/farfar.

Min søster har brugt betegnelsen pga. delebørn, så hendes ældste datter kaldte hendes halvsøskendes farmor for bedstemor, ligesom hendes halvsøskende haldte hendes farmor og farfar for bedstefar/mor.

Så her er bedstemor/far først brugt når farmor/farfar og mormor/morfar har været brugt allerede.

:-) Sisse

Anmeld

8. oktober 2011

Clisolka

Herhjemme er det mormor + bedstefar - og farmor+"farfar". 

Min rigtige far er død, så det er lidt mærkeligt at kalde min papfar for morfar. 

Min svigermor kalder vi farmor. Hun er så alene, men ses engang imellem med hendes ex-mand som vi kalder for farfar. Han har været som en far for min kæreste, så det ville være mærkeligt at kalde ham bedstefar 

Min kærestes rigtige far har vi ingen kontakt med. 

Anmeld

8. oktober 2011

KarinOM

Tak for svar :-)

Det er lidt sjovt som "bedstemor og bedstefar" vist er ved at forsvinde!

Jeg kaldte min farmor for bedstemor...men den title fik hun ca. 20 år før jeg blev født (min far er efternøler), så det er over 50 år siden. Min kæreste kalder også hans mormor for bedstemor...men han er af en meget gammel bondeslægt der holder meget fast i traditionerne...så måske er vi bare lidt gammeldags  Jeg kan nu også godt lide mormor og morfar...så måske vi bare skal bestemme! Synes i hvert fald det vil være for forvirrende med to "bedstemødre" og to "bedstefædre"

Anmeld

8. oktober 2011

Kvist

Herhjemme er mine forældre mormor og morfar, som de har været siden min søster fik sin første for 13 år siden, så det kom helt af sig selv..

Min svigermor derimod, hun VILLE kaldes for bedstemor, sys også det er lidt upersonligt og har aldrig (da jeg var lille) selv brugt den betegnelse så har førsøgt at indføre farmor og farfar istedet, da jeg ikke rigtig kunne forestille mig at min søn ikke skulle have sådan et par, men blev altid rettet.. Så nu er det bedstemor og bedstefar, for det vil de gerne, og så skal de da have lov.. Jeg overlever nok, og Albert, ja han er kun 10 mdr. og nok lidt ligeglad

Anmeld

8. oktober 2011

PinkLadybug

Ja nu har jeg igen børn, men så kan jeg fortælle hvad jeg kalder mine..

Jeg kalder mine for "Farmor og Bedstefar" og Morfar.

Min Fars Far har altid vill hedde bedstefar, fordi at han ikke mente han ville kunne finde rundt i det hvis han både sku være morfar og farfar! så alle os 4 børnebørn kalder og har altid kaldt ham for det

Min Mormor døde desværre lige efter jeg var blevet født, så hende har jeg aldrig rigtig kendt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.