Anonym skriver:
Kære malou!
Tak for dit indlæg, det ramte mig dybt, jeg genkender meget af det.
Det er nok det jeg er bange for, jeg skal få et nervesammenbrud, det føles sådan.
Jeg kan selv mærke jeg snart er på dybt vand, har også fortalt ham det. Han får det skidt, men ved ikke hvad han skal gøre.
I sommers sagde jeg han skulle søge hjælp igen, ellers måtte jeg flytte. Det lovede han. Han går til behandling, men gør ikke selv noget aktivt. Han tror pillerne og psykologen gør ham rask. Nu 6 måneder efter, er der stadig intet sket. Jeg har dog fået det værre, lider ofte af mavekneb, dårlig mave og noget nyt angstanfald. Han syntes jeg skal gå til lægen og få noget beroligende, men jeg syntes ikke det er mig der skal have piller. Det er jo ham der har gjort mig syg.
Ved ikke hvad jeg skal gøre, det er hårdt at se ens mand så langt ude, især når han ikke vil hjælpes. Desværre tror jeg meget af det er arveligt belastet, fra hans mor.
Jeg er selv ud af en skilsmissefamilie og vil for alt i verden ikke have drengene skal opleve det. Det vil nok være den største falliterklæring for mig.
Hvad kan jeg gøre for at komme ud af det, men stadig blive i ægteskabet?
Hvordan kan jeg få ham til at gøre noget aktivt selv!?
pyha.. får helt sug i maven og må med våde øjne nok skrive til dig at et ægteskab med en psykisk syg mand er meget svært at redde!! Den der med at han ingenting er uden Jer.. er sikkert sandt men også en måde at få dig til at føle skyld hvis du går!! Der er ingen tvivl om at pskykiske lidelser oftes er arveligt.. min eks (Thomas) havde også en forfærdelig opvækst med en manio/dep. far. Hans mor var sammen med ham i 40 år før hun gik og nu sidder hun bare og spiser sovepiller plus beroliende som slik fordi hun ikke gik i tide!! Alle deres 3 børn er "skadet" over deres bandom, det skal du også tage til efterretning med dine egne børn!! Skal de se først far og dernæst deres mor bryde sammen??
Jeg kender hele turen.. og den psykriatiske verden er en "syg" verden.. tro mig den er ikke at spøge sit liv med. Men jeg sidder også og tænker, man går jo heller ikke bare efter 10 år

Og Thomas og jeg fik heldigvis (ja undskyld) ingen børn sammen så det skulle jeg ikke tage op til overvejelse.
Synes du skal tage til din læge og snakke med ham.. men jeg synes ikke du skal begynde at tage beroligende... det kan hurtigt blive et "misbrug" fordi du er svag.. og det er du på nuværende tidspunkt. Der vil man gøre alt for at dulme sin frustration. For mig startede det med at jeg tog en halv sovepille af Thomas`s for at finde lidt ro.. og så blev det til en hel og ja så kørte rouladen! Tilsidst kunne jeg nemt tage 5-7 sovepiller om dagen bare for at kunne holde det hele ud!! Ingen mad, bare smøger og kaffe, tror jeg vejede 44 kg da jeg blev indlagt på røde papiere (dvs akut).
Søde anonyme, når du skriver han ingenting gør for at blive rask... så er det vel fordi han ingenting magter er det ikke? Er han ikke mega træt når han har været til psykolog?
Vedr. hans verbale angreb på dig.. så hører psykiske lidelser og vold som regel sammen, hvad enten det er psykisk og verbal vold... eller reel vold. Thomas svinede også mig til.. han blev en psykopat når han drak og jeg var dødsens bange for ham.. men når han så blev ædru var han jo den sødeste... igen!!! Men een dag gik det forvidt, og han slæbte mig rundt på vores trægulv i mit lange hår så jeg fik brændmærker på ryggen.. og kort tid efter var det så endelig slut!
Jeg kan med sikkerhed sige at jeg ikke havde levet idag hvis jeg havde valgt at blive hos ham.. det havde jeg ikke været stærk nok til, men omvendt var jeg heller ikke stærk nok til at bryde ud af forholdet alene.. det skulle jeg have proffesionel hjælp til. Jeg var faktisk indlagt under diskretion for at han ikke skulle finde mig mens jeg stadig var svag!!!
Det jeg vil sige med alt det her er, at du ikke kan træffe sig svær en beslutning alene... du skal bruge noget hjælp, uden din mand, til at helt inde i dig selv finde ud af.. hvad det egentlig er du ønsker!! En ting skal du altså indse... han ændre sig aldrig.. det kan blive bedre men i mange år fremover vil der være tilbagefald.. og er du stærk nok?? Jeg var ikke.... og det er både med et "desværre" og et "heldigvis" bagefter.!!!
"desværre", Fordi jeg ligesom dig følte en fallit erklæring at tabe den kamp det havde været for mig i så mange år...
"heldigvis! fordi da jeg endelig blev udskrevet.. startede mit eget liv igen uden at det hele drejede sig om Thomas`s liv og hans behov!!!
Håber mit brev giver mening og ikke er alt for rodet.
Knus og bekrymring Malou